جلسه علنی سه شنبه 2 خرداد ماه 1402 مجلس شورای اسلامی

قرائت بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی

در جلسه علنی روز سه شنبه، بیانیه 220 نفر از نمایندگان در تقدیر از نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه خانواده های بزرگ و صبور ناوگروه پرافتخار 86؛ به شرح ذیل قرائت شد:  

نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران در دوران 8 سال دفاع مقدس و پس از آن افتخارات متعددی را از خود به یادگار گذاشته اند. از حماسه مقاومت 34 روزه خرمشهر و عملیات غرورآفرین مروارید و نابودی کامل نیروی دریایی رژیم بعث گرفته تا حفظ اقتصاد دریایی کشور با اسکورت کاروان های تجاری و نفت کش در طول جنگ تحمیلی.  
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مایه فخر و مباهات ملت شریف ایران اسلامی است که فرزندان آن ها در نیروی دریایی راهبردی ارتش با این اقدام شگرف ثابت کردند که زیباترین و جامع ترین تفسیر از رهنمودهای فرمانده معظم کل قوا که در جمع فرماندهان و مسئولان ارشد نیروهای مسلح فرمودند قانع وضع موجود نباشید و بخواهید پیش بروید را داشته و به معنای واقعی کلمه سیادت دریایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را جامه عمل پوشیدند.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از ملت بزرگ ایران از خانواده های بزرگ و صبور کارکنان ناوگروه پرافتخار 86 نیروی دریایی راهبردی ارتش که سهم عظیمی از این توفیق مرهون همراهی و تحمل سختی های دوران طولانی تنهایی این عزیزان است از تلاش های صادقانه و مجاهدت های خستگی ناپذیر تمام فرماندهان، مسئولان و کارکنان ناوگروه قدردانی می نماییم.  
 
ذکرات شفاهی نمایندگان حین بررسی دستورکار صحن علنی مجلس  
سید غنی نظری نماینده خلخال و کوثر در تذکری در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اکثر خانه های خالی متعلق به بانکهای دولتی و خصوصی است و اگر این خانه ها با قیمت مناسب به بازار عرضه شوند قطعا تاثیر زیادی در کاهش نرخ اجاره بهای مسکن می گذارد. امروز بانک ها به جای بانکداری به بنگاه داری روی آوردند.  
ایشان در ادامه اظهار کرد: با هماهنگی دستگاه های نظارتی باید اقدام اساسی در این حوزه صورت گیرد. از عملکرد وزارت اقتصاد نیز در خصوص اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی انتقاد داریم. اگر این قانون قبلی مجلس شورای اسلامی در حوزه خانه های خالی اجرایی می شد قطعا این خانه ها که اکثرا متعلق به بانک ها هستند به بازار عرضه می شدند و تاثیر زیادی در کنترل نرخ بازار مسکن داشتند.  

سلمان اسحاقی نماینده قائنات و زیرکوه در تذکری بیان کرد:
انتظار می رود هیات رئیسه مجلس به دولت یادآور شود که تکالیف خود را در بحث مسکن ملی انجام دهد، هرگونه تخلف دستگاه های مختلف در حوزه ساخت مسکن ملی باعث متضرر شدن مردم میشود. باید زیرساختها برای ساخت مسکن ملی فراهم شود. در حوزه آماده سازی زیرساختها نظیر تحویل زمین، ارائه تسهیلات و در حوزه زیرساختهای آب، برق و گاز هیچگونه تعللی قابل قبول نیست.  
ایشان در ادامه اظهار کرد: تعلل دستگاه های مختلف در این حوزه منجر به متضرر شدن مردم میشود. بانک ها در دادن تسهیلات برای ساخت مسکن نباید تعلل کنند. باید زیرساختهای لازم برای ساخت مسکن فراهم شود. باید صدور مجوز ساخت مسکن تسهیل شود چرا که هر روز شاهد تورم در حوزه مصالح ساختمانی هستیم.  

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در تذکری ، بیان کرد: فرا رسیدن سالروز آزاد سازی خرمشهر را تبریک می گویم. همان طوری که امام راحل فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد. ان شاءاﷲ دولت و مجلس تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مردم خرمشهر به کار گیرند.  
ایشان در ادامه اظهار کرد: با وجود اینکه سال ها از جنگ می گذرد مردم خرمشهر با مشکلات عدیده ای رو برو هستند و انتظار می رود دولت و مجلس با همکاری یکدیگر در مسیر حل مشکلات این عزیزان گام بردارند.  

جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در تذکری بیان کرد: اکنون دو وزارتخانه داریم که بلاتکلیف بوده و دولت نیز یک لایحه ای برای تشکیل وزارت بازرگانی به مجلس شورای اسلامی آورده است. تشکیل وزارت بازرگانی نیز هم به وزارت صنعت، معدن و تجارت، هم وزارت جهاد کشاورزی بستگی دارد.  
ایشان در ادامه اظهار کرد: به نظر می رسد دولت وزرای پیشنهادی خود را برای این دو وزارتخانه معرفی نمیکند تا زمانی که مجلس شورای اسلامی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را تعیین تکلیف کند. اکنون دو وزارتخانه اقتصادی وزیر ندارد و امروز بازار مرغ و بسیاری از اجناس دیگر متلاطم است.  
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار میرود هرچه سریعتر لایحه تشکیل وزارت بازرگانی که دو فوریت آن در مجلس به تصویب رسیده به صحن مجلس آورده شود.  

دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: لایحه تشکیل وزارت بازرگانی برای رسیدگی در صحن در سامانه بارگذاری شده است. 

نمایندگان مرتبط

موارد مشابه