جلسه علنی دوشنبه 28 مرداد ماه 1403 مجلس شورای اسلامی

بررسی‌ صلاحیت‌ وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌ (محمدرضا ظفرقندی‌)

اظهارات سلمان اسحاقی‌، نماینده مردم قائنات و زیرکوه (سخنگوی‌ کمیسیون بهداشت‌ و درمان)

وزیر پیشنهادی‌ ضمن‌ معرفی‌ و بیان سوابق‌ عینی‌ و اجرایی‌ خود موضوعات زیر را به‌ عنوان برنامه‌ ارائه‌ نمودند.

در اجرای‌ ماده 202 قانون آیین‌نامه‌ داخلی‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، کمیسیون بهداشت‌ و درمان مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، پس‌ از وصول شرح حال، برنامه‌ها، سوابق‌ و سمت‌های‌ علمی‌ و اجرائی‌ و سایر امتیازات قابل‌ استناد جناب آقای‌ دکتر محمدرضا ظفرقندی‌ وزیر پیشنهادی‌ بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌، نسبت‌ به‌ بررسی‌ صلاحیت‌، انطباق مدارک، سوابق‌ و برنامه‌های‌ وزیر پیشنهادی‌ و تطبیق‌ آنها با اسناد بالادستی‌ اقدام نمود که‌ گزارش آن به‌ شرح ذیل‌ به‌ استحضار نمایندگان محترم مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ می‌رسد.

شرح استعلامات :

فلوشیپ‌ رشته‌ جراحی‌ عروق تروما از دانشگاه پزشکی‌ شهید بهشتی‌ ایشان بر اساس نامه‌ شماره 389/121 مورخ 22/5/1403 معاونت‌ حقوقی‌ و امور مجلس‌ وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌ تایید گردید.

حضور در جبهه‌ و 25 درصد جانبازی‌ ایشان بر اساس نامه‌ 55031 مورخ 27/5/1403 معاونت‌ حقوقی‌ و امور مجلس‌ بنیاد شهید و امور ایثارگران تایید گردید.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی‌ وزیر پیشنهادی‌ درکمیسیون:

جناب آقای‌ دکتر ظفرقندی‌ در توضیحات حضوری‌ خود بر موارد زیر تاکید نمودند:

  • لزوم تحقق‌ اهداف نظام سلامت‌ مبتنی‌ بر سیاست‌های‌ ابلاغی‌ مقام معظم‌ رهبری‌، قانون برنامه‌ هفتم‌ و اسناد بالادستی‌
  • تحقق‌ رویکرد سلامت‌ همه‌ جانبه‌ و انسان سالم‌ و توجه‌ به‌ اولویت‌ پیشگیری‌ بر درمان در همه‌ قوانین‌، سیاست‌های‌ اجرایی‌ و مقررات کشور
  • تحکیم‌ تولیت‌ یکپارچه‌ وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌ در امر سیاست‌گذاری‌، برنامه‌ریزی‌، نظارت و ارزشیابی‌ راهبردی‌ در استقرار مداخلات سلامت‌
  • لزوم تحقق‌ تامین‌ منابع‌ مالی‌ پایدار با پیگیری‌ مستمر جهت‌ تخصیص‌ کامل‌ منابع‌ تعیین‌ شده و ردیف‌های‌ مصوب نظیر یک‌ درصد مالیات بر ارزش افزوده، 10 درصد هدفمندی‌ یارانه‌ها و. ...
  • توسعه‌ کمی‌ و کیفی‌ بیمه‌ های‌ بهداشتی‌ و درمانی‌ با اصلاح نظام پرداخت‌ جهت‌ کاهش‌ پرداخت‌ از هزینه‌ خانوار
  • تعمیق‌ رویکرد و فرآیندهای‌ ادغام آموزش و پژوهش‌ و بهداشت‌ و درمان به‌ منظور تقویت‌ تولید دانش‌ جهت‌ پاسخگویی‌ به‌ نیازهای‌ حوزه سلامت‌
  • اصلاح ساختار و فرآیندهای‌ ارائه‌ خدمات جهت‌ سهولت‌ سطح‌ دسترسی‌ مردم به‌ خدمات پایه‌ و تخصصی‌ سطح‌ بندی‌ شده سلامت‌
  • حفظ‌ و ارتقاء سلامت‌ روانی‌ و اجتماعی‌ جامعه‌ با تاکید بر تحکیم‌ بنیان خانواده و مدیریت‌ آسیب‌ها و عوامل‌ خطر
  • تعهد بر ساماندهی‌ نظام دارویی‌ و تجهیزات پزشکی‌ و نظارت کامل‌ بر تولید، مصرف و واردات محصولات سلامت‌
  • حفظ‌ و توانمندسازی‌ منابع‌ انسانی‌، حمایت‌ و صیانت‌ از حقوق حرفه‌ای‌ و کرامت‌ و منزلت‌ آنان بر اساس نیازهای‌ نظام ارائه‌ خدمات سلامت‌
  • توسعه‌ فرایندهای‌ تشخیصی‌ و درمانی‌ مبتنی‌ بر شواهد علمی‌ با کیفیت‌ مطلوب در دسترس همگان، عادلانه‌، با نگاه ویژه بر سلامت‌ الکترونیک‌ و هوش مصنوعی‌
  • هوشمندسازی‌ جامع‌ شبکه‌ سلامت‌ و اقدام جهت‌ عملی‌ نمودن موارد مربوط به‌ پرونده سلامت‌ الکترونیک‌
  • توجه‌ ویژه به‌ جامعه‌ پزشکی‌ با اولویت‌ بهداشت‌ و پیشگیری‌ بر درمان
  • تعهد به‌ پرهیز از سیاسی‌ کاری‌ و انتصابات حزبی‌
  • تعهد به‌ انجام قوانین‌ مصوب برنامه‌ هفتم‌ در زمینه‌ تعالی‌ خانواده و جوانی‌ جمعیت‌
  • تلاش برای‌ توسعه‌ زیرساخت‌ های‌ سلامت‌ الکترونیک‌ و استفاده از فناوری‌ اطلاعات و هوش مصنوعی‌ در نظام سلامت‌
  • پیگیری‌ حل‌ مشکل‌ کمبود مستمر برخی‌ اقلام دارویی‌، لوازم و تجهیزات پزشکی‌ و سایر محصولات سلامت‌ و کاهش‌ سطح‌ استاندارد مواد اولیه‌ و محصولات نهایی‌ به‌ دلیل‌ تحریم‌ها و محدودیت‌ شدید تبادلات بانکی‌
  • تلاش برای‌ تمرکز زدایی‌ و تفویض‌ اختیارات اجرایی‌ وزارت بهداشت‌ به‌ دانشگاههای‌ علوم پزشکی‌ و نهادهای‌ عمومی‌ و بخش‌ خصوصی‌ و تعاونی‌
  • پیاده سازی‌ فرآیندهای‌ اثرگذار در ارتقای‌ کمی‌ و کیفی‌ عملکرد دانشگاههای‌ علوم پزشکی‌ در راستای‌ تقویت‌ پاسخگویی‌ و اجرای‌ مداخلات مبتنی‌ بر جامعه‌ و تامین‌ الزامات مورد نیاز برای‌ نیل‌ به‌ اهداف پیش‌بینی‌ شده برای‌ دانشگاههای‌ مسئولیت‌پذیر و پاسخگو
  • تقویت‌ نقش‌ آفرینی‌ شورای‌ عالی‌ سلامت‌ و امنیت‌ غذایی‌ به‌ عنوان نهاد مرجع‌ سیاست‌گذاری‌ و اتخاذ تدبیر بخشی‌ و فرابخشی‌ در حوزه سلامت‌ و همراهسازی‌ دستگاههای‌ اجرایی‌ برای‌ تقویت‌ و افزایش‌ کارآمدی‌ فعالیت‌های‌ اثرگذار بر سلامت‌
  • تبدیل‌ ایران به‌ قطب‌ خدمات سلامت‌ منطقه‌ با تبادلات علمی‌، افزایش‌ جذب دانشجوی‌ خارجی‌، گسترش گردشگری‌ سلامت‌ و افزایش‌ درآمد کشور از طریق‌ صادرات خدمات و محصولات سلامت‌
  • پیاده سازی‌ راهبردهای‌ اثرگذار در حفاظت‌ مالی‌ از آحاد مردم از طریق‌ پوشش‌ بیمه‌ پایه‌ و اجباری‌ سلامت‌ در برابر پرداخت‌ هزینه‌های‌ سلامت‌، کاهش‌ هزینه‌های‌ فاجعه‌بار و مشارکت‌ عادلانه‌ مردم در تامین‌ منابع‌ سلامت‌
  • شناسایی‌ و توجه‌ به‌ متغیرهای‌ اثرگذار بر هرم جمعیتی‌، سبک‌ زندگی‌ سالم‌، سلامت‌ روانی‌ اجتماعی‌، سالمندی‌، مرگ زودرس، کاهش‌ ازدواج و نرخ باروری‌ و مهاجرت و پیامدهای‌ آن بر سلامت‌ جامعه‌ و پیشگیری‌ از آسیب‌های‌ اجتماعی‌ همچون اعتیاد، رفتارهای‌ پرخطر و خود آسیب‌رسان
  • حل‌ مشکلات مربوط به‌ روابط‌ ناسالم‌ بین‌ اجزای‌ زنجیره (داروخانه‌ با پزشک‌ و پخش‌، تامین‌ کننده با دیگران)، به‌ خطر افتادن سلامت‌ و کارایی‌ زنجیره تامین‌ دارو و فرهنگ‌ غالب‌ سوداگری‌ بر بازار دارو که‌ باعث‌ آسیب‌ جدی‌ به‌ منافع‌ مصرف کننده شده
  • تلاش برای‌ کاهش‌ استفاده از سموم غیرمجاز، به‌ میزان فراتر از حد مجاز و در زمان نامناسب‌، کاهش‌ استفاده از افزودنی‌های‌ غیرمجاز، تغییر شرایط‌ نامناسب‌ تولید، توزیع‌ و نگهداری‌ مواد غذایی‌، زدودن فضای‌ رقابت‌ ناسالم‌ برای‌ کاهش‌ قیمت‌ فراورده ها به‌ بهای‌ کاهش‌ ارزش غذایی‌
  • شفافیت‌ و انضباط مالی‌ در ستاد وزارت بهداشت‌، سازمانهای‌ وابسته‌، دانشگاههای‌ علوم پزشکی‌
  • کاهش‌ پرداخت‌ مستقیم‌ از جیب‌ مردم و کاهش‌ درصد مواجهه‌ خانوارها با هزینه‌های‌ کمرشکن‌ سلامت‌ با اعمال تمام راههای‌ حمایت‌ مالی‌
  • پیگیری‌ اختصاص کامل‌ 10 درصد از بیمه‌ شخص‌ ثالث‌ برای‌ جبران هزینه‌ درمان مصدومان حوادث جادهای‌
  • ساماندهی‌ پیشگیری‌ از سوء مصرف مواد، دخانیات، الکل‌ و رفتارهای‌ پرخطر
  • رصد مستمر تولیدات غذایی‌ و همراهی‌ با سایر معاونت‌های‌ وزارت بهداشت‌ برای‌ اخذ عوارض از انواع چربی‌های‌ وارداتی‌ دارای‌ اسیدهای‌ چرب اشباع و غیراشباعی‌(ترانس‌) بیش‌ از حد مجاز و نوشابه‌های‌ گازدار مصرفی‌ و صرف منابع‌ حاصل‌ از آنها در جهت‌ افزایش‌ سرانه‌ شیر
  • توسعه‌، ترویج‌ و نهادینه‌ کردن طب‌ سنتی‌ ایرانی‌ بر اساس سیاست‌های‌ کلی‌ مقام معظم‌ رهبری‌
  • تعامل‌ با مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ به‌ عنوان یک‌ ضرورت و استفاده از ظرفیت‌ های‌ مجلس‌ در حل‌ مسائل‌ نظام سلامت‌

بررسی‌ معیارهای‌ عمومی‌ برنامه‌ وزیر پیشنهادی‌:

معیارهای‌ لازم جهت‌ تصدی‌ مسئولیت‌ وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌ به‌ شرح ذیل‌ است‌:

  • حرکت‌ در مسیر قانون
  • انتخاب و بکارگیری‌ مدیران متخصص‌ و متعهد
  • عدالت‌ و مبارزه طلبی‌ با فساد
  • اعمال شیوه مدیریت‌ و حکمرانی‌ انقلابی‌
  • مردمگرایی‌
  • خلاقیت‌ و نوآوری‌
  • مشورت پذیری‌ و اعتقاد به‌ خرد جمعی‌
  • برنامه‌ محوری‌ با رویکرد پایش‌ عملکرد
  • مبارزه با خویشاوندسالاری‌ در مجموعه‌ تحت‌ مدیریت‌

انطباق برنامه‌ های‌ ارائه‌ شده با اسناد بالا دستی‌:

طبق‌ نظر کارشناسی‌ معاونت‌ نظارت، تطبیق‌ برنامه‌ وزیر پیشنهادی‌ با اسناد بالادستی‌ حکایت‌ از آن دارد که‌ 60 درصد برنامه‌های‌ پیشنهادی‌ با احکام فوق الذکر »منطبق‌« و 39 درصد موارد نیز »همسو« است‌. همچنین‌ موردی‌ مبنی‌ بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی‌ یافت‌ نشد. از سوی‌ دیگر در برنامه‌ وزیر پیشنهادی‌ به‌ یک‌ درصد از احکام اشاره ای‌ نشده است‌، که‌ این‌ میزان تفکیک‌ اسناد بالادستی‌ عبارتند از: سیاست‌های‌ کلی‌ نظام و قانون برنامه‌ هفتم‌ پیشرفت‌.

همچنین‌ با در نظر گرفتن‌ چالش‌های‌ فعلی‌ نظام سلامت‌ و دغدغه‌های‌ نظارتی‌ نمایندگان مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ و کمیسیونهای‌ تخصصی‌، مهم‌ترین‌ اولویت‌های‌ نظارتی‌ این‌ حوزه در چهار سال آینده به‌ شرح ذیل‌ است‌؛

توجه‌ ویژه به‌ سلامتی‌ افراد جامعه‌ با توجه‌ به‌ مشکلات فرهنگی‌، اجتماعی‌، سیاسی‌ و اقتصادی‌ موثر بر سلامت‌

  • لزوم ساماندهی‌ فرآیندها و ساختارهای‌ نظارت و ارزیابی‌ بر کلیه‌ فعالین‌ و فعالیت‌های‌ حوزه گیاهان دارویی‌ و روزآمد نمودن قوانین‌، مقررات و استاندارهای‌ مربوطه‌
  • ضرورت توجه‌ به‌ مسائل‌ و مشکلات (حقوق، استخدام و ...) پرستاران به‌ خصوص پرستاران فعال در عرصه‌ بیماری‌های‌ واگیردار
  • الزام پوشش‌ بیمه‌ سلامت‌ برای‌ تمامی‌ آحاد جمعیت‌ کشور
  • تامین‌ دارو (به‌ خصوص بیماران خاص و صعب‌العلاج) و مواد مصرفی‌ پزشکی‌ مورد نیاز و حمایت‌ از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی‌ و تاکید بر توزیع‌ عادلانه‌ دارو
  • تسهیل‌ صدور مجوز تاسیس‌ بیمارستان در مناطق‌ محروم و دورافتاده

بررسی‌ صلاحیت‌ وزیر پیشنهادی‌:

کمیسیون بهداشت‌ و درمان، پس‌ از بررسی‌ برنامه‌های‌ وزیر پیشنهادی‌، نتیجه‌ را به‌ شرح زیر به‌ استحضار، نمایندگان محترم مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ می‌رساند:

نظر نهایی‌ کمیسیون:

اعضای‌ کمیسیون بهداشت‌ و درمان با استماع مجموعه‌ برنامه‌ها و سیاست‌ها و سابقه‌ عملکردی‌ و مسئولیتی‌ و سطوح علمی‌، همچنین‌ برنامه‌ریزی‌ موثر در امر بهداشت‌ و درمان کشور، آقای‌ دکتر محمدرضا ظفرقندی‌ را واجد شرایط‌ تصدی‌ وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌ دانستند.

احسان عظیمی‌ راد سخنگوی‌ کمیسیون آموزش و تحقیقات نماینده مردم مشهد و کلات

در سیاست‌ های‌ کلی‌ سلامت‌ بر ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی‌ و تعلیم‌ و تربیت‌ اساتید و دانشجویان و مدیران در محیط‌ های‌ علمی‌ و دانشگاهی‌ متناسب‌ با ارزش های‌ اسلامی‌ اشاره شده است‌. تدوین‌، تعیین‌ خطی‌ مشی‌ ها و نیز برنامه‌ ریزی‌ و اجرای‌ برنامه‌ های‌ تربیت‌ نیروی‌ انسانی‌ گروه پزشکی‌ از وظایف‌ مصرح قانونی‌ وزارت بهداشت‌ به‌ شمار می‌ آید.

با عنایت‌ به‌ اهمیت‌ آموزش پزشکی‌ در نظام سلامت‌ کشور، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری‌، صلاحیت‌ وزیر پیشنهادی‌ وزارت. بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌ را با دقت‌ بررسی‌ نمود که‌ نتیجه‌ این‌ بررسی‌، به‌ شرح زیر تقدیم‌ می‌ گردد

بخش‌ اول: انطباق مدارک و سوابق‌ وزیر پیشنهادی‌

جناب آقای‌ دکتر ظفرقندی‌ دانش‌ آموخته‌ دانشکده پزشکی‌ دانشگاه تهران می‌ باشند. تخصص‌ جراحی‌ را از دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران اخذ نمود و دوره فلوشیپ‌ جراحی‌ عروق و تروما را در دانشگاه علوم پزشکی‌ شهید بهشتی‌ گذرانده است‌. ایشان حدود شش‌ سال رئیس‌. سازمان نظام پزشکی‌ ایران بوده اند و هشت‌ سال مدیریت‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران را برعهده داشته‌ اند.

بخش‌ دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی‌ وزیر پیشنهادی‌ در کمیسیون

در-جلسه‌ کمیسیون با آقای‌ دکتر ظفرقندی‌ به‌ اولویت‌ های‌ زیر اشاره شد:

  1. ارتقاء آموزش پزشکی‌ دانشگاه ها    .
  2. همکاری‌ متقابل‌ و بهتر با شرکت‌های‌ دانش‌ بنیان که‌ در حوزه سلامت‌ فعالیت‌ می‌نمایند
  3. بهره مندی‌ عادلانه‌ همه‌ مردم به‌ خدمات سلامت‌ کشور
  4. توجه‌ به‌ نیازهای‌ دانشجویان دانشگاههای‌ علوم پزشکی‌ و دستیاران پزشکی‌ مشغول خدمت‌ در شبکه‌ سلامت‌ و حل‌ مشکلات پزشکان و پرستاران برای‌ نگهداشت‌ کادر درمان کشور
  5. ساماندهی‌ وضعیت‌ دارویی‌ کشور
  6. استفاده از طب‌ سنتی‌ ایرانی‌ از مسیر پژوهش‌ های‌ علمی‌ دانشگاهی‌

بخش‌ سوم: بررسی‌ معیارهای‌ عمومی‌ برنامه‌ وزیر پیشنهادی‌

بر اساس گزارش معاونت‌ نظارت مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، برنامه‌ وزیر پیشنهادی‌ از نظر شاخص‌ های‌ تناسب‌، واقع‌ گرایی‌، صراحت‌، انسجام، جامعیت‌، سنجش‌ پذیری‌ و آینده نگری‌ »مطلوب.« ارزیابی‌ می‌ شود، ولی‌ از جهت‌ شاخص‌ های‌ شفافیت‌ و زمان بندی‌ در وضعیت‌ »متوسط‌ و ضعیف‌« می‌ باشد

بخش‌ چهارم: انطباق برنامه‌ های‌ ارائه‌ شده با اسناد بالادستی‌

بر اساس گزارش معاونت‌ نظارت مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، تطبیق‌ برنامه‌ وزیر پیشنهادی‌ با اسناد بالادستی‌ حکایت‌ از آن دارد که‌ 60 درصد برنامه‌های‌ پیشنهادی‌ با احکام فوقالذکر »منطبق‌« و 39 درصد موارد نیز »همسو« است‌. در
برنامه‌ وزیر پیشنهادی‌ به‌ 1 .درصد از احکام نیز اشارهای‌ نشده است‌. همچنین‌ موردی‌ مبنی‌ بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی‌ گزارش نشد

بخش‌ پنجم‌: بررسی‌ صلاحیت‌ وزیر پیشنهادی‌

جناب آقای‌ دکتر ظفرقندی‌ متخصص‌ جراحی‌ - فلوشیپ‌ جراحی‌ عروق و تروما می‌باشند. ایشان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران هستند و جراحان بسیاری‌ را آموزش داده اند. ایشان برنده جایزه استاد برتر آموزشی‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران و رئیس‌ انجمن‌ علمی‌ جراحی‌ عروق ایران می‌باشند. آقای‌ دکتر ظفرقندی‌ در زمان جنگ‌ تحمیلی‌ و بعد از آن، در درمان مجروحین‌ جنگ‌ تحمیلی‌ نقش‌ مهمی‌ داشته‌ اند و براثر حضور مداوم در جبهه‌ های‌ جنگ‌، جانباز شیمیایی‌ نیز شدهاند.. همچنین‌ پژوهش‌های‌ مفیدی‌ در زمینه‌ بیماری‌های‌ تروما و مجروحین‌ شیمیایی‌ جنگ‌ تحمیلی‌ انجام داده اند

نظر نهایی‌ کمیسیون:

بررسی‌ برنامه‌ های‌ پیشنهادی‌ جناب آقای‌ دکتر ظفرقندی‌ نشان می‌ دهد که‌ ایشان از تسلط‌ خوبی‌ بر مسائل‌ آموزش پزشکی‌ و درمانی‌ کشور برخوردار می‌ باشند. وی‌ پیشینه‌ مناسبی‌ از جمله‌ مدیریت‌ بهترین‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ کشور دارا می‌ باشند. در نهایت‌ با توجه‌ به‌ تعهد ایشان جهت‌ ارتقاء آموزش پزشکی‌ کشور، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری‌ من‌ حیث‌ المجموع با پیشنهاد تصدی‌ ایشان برای‌ پست‌ وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌، با اکثریت‌ آراء موافقت‌ نمود.

روح اﷲ عباسپور نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج ( مخالفت‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی‌ بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌ )

بنده روز گذشته‌ در مجلس‌ در موافقت‌ با کلیات وزرای‌ پیشنهادی‌ رئیس‌ جمهور صحبت‌ کردم، اما این‌ به‌ آن معنا نیست‌ که‌ اگر در برخی‌ موارد مسئله‌ای‌ باشد بخواهیم‌ از آن چشم‌پوشی‌ کنیم‌.

مدت مدیدی‌ است‌ که‌ ما با چالش‌های‌ اساسی‌ در حوزه بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌ مواجه‌ایم‌ تا جایی‌ که‌ اقدامات گذشته‌ در حوزه مسائل‌ بهداشتی‌ و درمانی‌ در کشور مصائب‌ امنیتی‌ امروز را ایجاد کرده است‌.

از 282 نماینده حاضر سوال می‌کنم‌ کدام یک‌ از شما در حوزههای‌ انتخابیه‌ خود در بحث‌ مسائل‌ بهداشتی‌، درمانی‌، پزشک‌ عمومی‌، متخصص‌، پرستاران و موارد دیگر مشکل‌ ندارید؟ با توجه‌ به‌ اینکه‌ مجلس‌ یازدهم‌ طرح دو فوریتی‌ برای‌ افزایش‌ پذیرش بخش‌ پزشکی‌ را مصوب کرده است‌ آقای‌ دکتر ظفرقندی‌ باید پاسخ‌ بدهند چرا با افزایش‌ پذیرش در حوزه وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌ مخالفت‌ کردهاند؟

دکتر پزشکیان پشت‌ همین‌ تریبون اعلام کرد، که‌ همه‌ فعالیت‌ درمانی‌ام در حوزه درمان دولتی‌ بوده و در کنار تدریس‌، درمان در بیمارستان دولتی‌ را دنبال کرده ام، مطب‌ نداشته‌ و در بیمارستان خصوصی‌ به‌ درمان نپرداخته‌
 است‌. آقای‌ دکتر ظفرقندی‌ شما با عنایت‌ به‌ اینکه‌ رئیس‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ بودید و رئیس‌ مرکز آموزش تحقیقات هم‌ بودهاید در کنار این‌ مسائل‌ به‌ فعالیت‌های‌ درمانی‌ در بخش‌ خصوصی‌ اقدام کردید. در واقع‌ در کنار بیمارستانهای‌ دولتی‌ اقدام به‌ تاسیس‌ مطب‌ کردید، آیا این‌ جهت‌گیری‌ شما با جهت‌گیری‌ رئیس‌ جمهور می‌تواند همخوانی‌ داشته‌ باشد؟

آقای‌ دکتر ظفرقندی‌! شما در حالی‌ که‌ رئیس‌ سازمان نظام پزشکی‌ بودید، افزایش‌ تعرفه‌های‌ درمان در بخش‌ خصوصی‌ را مصوب کردید و همین‌ مسئله‌ در مخالفت‌ با محرومیت‌ زدایی‌ است‌، زیرا وقتی‌ تعرفه‌های‌ درمانی‌ افزایش‌ می‌یابد محرومان جامعه‌ به‌ خوبی‌ نمی‌توانند نسبت‌ به‌ سلامت‌ و درمان خود بیندیشند و اقدام کنند. همین‌ افزایش‌ تعرفه‌ باعث‌ می‌شود پزشکان از بخش‌ دولتی‌ به‌ بخش‌ خصوصی‌ هجرت کنند و بیمارستانهای‌ دولتی‌ دچار چالش‌ اساسی‌ می‌شوند، آیا این‌ مسئله‌ با جهت‌گیری‌های‌ دولت‌ آقای‌ پزشکیان همخوانی‌ دارد؟!

وقتی‌ گذشته‌ سیاسی‌ آقای‌ ظفرقندی‌ را بررسی‌ می‌کنیم‌، بیشتر از اینکه‌ از ابزار جراحی‌ برای‌ درمان مردم استفاده کند، قلم‌ به‌ دست‌ بیانیه‌هایی‌ که‌ در جهت‌ تضعیف‌ نظام و حمایت‌ از اغتشاشات و جریانهایی‌ که‌ ساخته‌ و پرداخته‌ بیرون مرز است‌ و در جهت‌ تجزیه‌ کشور و براندازی‌ نظام بوده را صادر کرده است‌.

سال گذشته‌ جامعه‌ اسلامی‌ پزشکان که‌ آقای‌ ظفرقندی‌ دبیرکل‌ آن است‌، نسبت‌ به‌ جنبش‌ سال 1401 بیانیه‌ای‌ صادر کرده و آن را به‌ عنوان جنبش‌ پاک در جهت‌ عدالت‌خواهی‌ تعریف‌ می‌کند، در حالی‌ که‌ یک‌ اقدام ضد ارزشی‌ است‌ که‌ دشمن‌ همه‌ ظرفیت‌ها و قابلیت‌های‌ خود را برای‌ تجزیه‌ کشور و براندازی‌ این‌ نظام مقدس اسلامی‌ به‌ کار گرفته‌ است‌.

با کلیت‌ برنامه‌های‌ رئیس‌ دولت‌ چهاردهم‌ موافقم‌، با تصدی‌ آقای‌ ظفرقندی‌ در وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌ مخالفم‌. باید گذشته‌ را مرور کنیم‌ و ببینیم‌ آیا امکان دارد امروز این‌ جایگاه عظیم‌ حکمرانی‌ را به‌ وی‌ واگذار کنیم‌؟

مالک‌ شریعتی‌، نماینده مردم تهران، ری‌، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس‌ ( مخالفت‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌ )

تخصص‌ و توانمندی‌ آقای‌ ظفرقندی‌ برای‌ همه‌ ما محرز است‌، اما این‌ یک‌ شرط لازم بوده و کافی‌ نیست‌، اگرچه‌ برخی‌ کارشناسان معتقد هستند که‌ وزارت بهداشت‌ لزوما توسط‌ پزشکان به‌ خوبی‌ اداره نمی‌شود و این‌ یک‌ امر کاملا مدیریتی‌ است‌.

وی‌ با بیان اینکه‌ سوابق‌، جبهه‌ و جهاد ظفرقندی‌ برای‌ ما روشن‌ است‌، با این‌ حال ملاک حال فعلی‌ افراد است‌، شاخص‌های‌ دوازده گانه‌ ای‌ که‌ مقام معظم‌ رهبری‌ برای‌ ما تعیین‌ کردند، به‌ عنوان میثاق بین‌ دولت‌ و مجلس‌ بوده و پیش‌ چشم‌ ما است‌. نگرش ملی‌ و بین‌ جناحی‌، اعتقاد ازبن‌ دندان به‌ نظام اسلامی‌ و امید به‌ آینده داشتن‌ از جمله‌ شاخصه‌هایی‌ است‌ که‌ رهبری‌ برای‌ انتخاب وزرا مد نظر قرار دادند. اگر به‌ درستی‌ بررسی‌ کنیم‌ می‌بینیم‌ این‌ شاخصه‌ها درباره آقای‌ ظفرقندی‌ چه‌ جایگاهی‌ دارد.

سیاسی‌ترین‌ و جناحی‌ترین‌ مواضع‌ از سوی‌ آقای‌ ظفرقندی‌ و تشکل‌ زیرمجموعه‌ وی‌ اتخاذ شده است‌، کوی‌ دانشگاه 78 و فتنه‌ 88 از جمله‌ این‌ موارد است‌. آقای‌ ظفرقندی‌نه‌ در 10 سال گذشته‌ که‌ در یک‌ سال گذشته‌ سخنرانی‌ کرده و در این‌ زمینه‌ بیانیه‌ داده و سخنرانی‌ کردند.

شریعتی‌ با اشاره به‌ مواضع‌ تمجیدی‌ ظفرقندی‌ از سران فتنه‌ گفت‌: این‌ در حالی‌ رخ می‌دهد که‌ این‌ موارد از جمله‌ خطوط قرمز رهبری‌ قلمداد می‌شود. همچنین‌ آقای‌ ظفرقندی‌ اغتشاشات سال 1401 را یک‌ جنبش‌ پاک قلمداد کردند و آن را ناشی‌ از انتقاد مردم تحت‌ ستم‌ عنوان کردند.

ما در بررسی‌ برنامه‌ ظفرقندی‌ رویکرد سیاسی‌ نداریم‌، رهبری‌ تاکید داشتند در موضوع جناحبندی‌های‌ سیاسی‌ همواره تاکید بر رفاقت‌ و انس‌ با همدیگر است‌، اما در برخی‌ موارد و مسائل‌ رویکردها متفاوت است‌ و باید حتما خطوط قرمز رعایت‌ شود. مساله‌ فتنه‌ و فتنه‌گران از مسائل‌ مهم‌ خطوط قرمز است‌. ایشان فرمودند: »فتنه‌ نابخشودنی‌ است‌.«
چرا فتنه‌ در خطوط قرمز ما قرار دارد؟ مشارکت‌ 85 درصدی‌ مردم در جریانات گذشته‌ ضایع‌ شد و اثرات کاهش‌ مشارکت‌ تا امروز نیز باقی‌ است‌. برخی‌ کشور را به‌ لبه‌ پرتگاه بردند و دشمنان ما را امیدوار کردند.

فتنه‌ باعث‌ شد تا تحریم‌ها هوشمندانه‌ علیه‌ کشور بیشتر شود، مشاور آقای‌ قالیباف کتابی‌ را به‌ عنوان تاثیر فتنه‌ 88 بر تحریم‌های‌ جدید آمریکا منتشر کردهاند که‌ توصیه‌ می‌کنم‌ نمایندگان آن را مطالعه‌ کنند.
بحث‌ کمبود دارو و بیماران پروانه‌ ای‌ و تحریم‌ اورانیوم 20 درصد بعد از فتنه‌ 88 آغاز شد. لذا امروز آقای‌ ظفرقندی‌ باید این‌ موارد را جبران کنند اما از سران فتنه‌ همچنان تمجید می‌کنند.
ظفرقندی‌ قصد دارد از مجلسی‌ رای‌ اعتماد اخذ کند که‌ زمانی‌ آن را و در سخنرانی‌ مشروع ندانسته‌اند. این‌ در حالی‌ است‌ که‌ آقای‌ پزشکیان هم‌ در همین‌ انتخابات نفر دوم حوزه انتخابیه‌ تبریز بوده و رای‌ آوردهاند. آقای‌ ظفرقندی‌ تاکید داشتند که‌ انتخابات مجلس‌ دوازدهم‌، مهندسی‌ شده است‌.

ظفرقندی‌ در تمامی‌ جلسات کمیسیونها بر مواضع‌ قبلی‌ خود پافشاری‌ کرده است‌. ای‌ کاش آقای‌ ظفرقندی‌ پافشاری‌ خودشان را عملا اثبات می‌کردند و برای‌ رای‌ اعتماد به‌ مجلسی‌ نمی‌آمدند که‌ از سر تا پای‌ آن را مشروع سیاسی‌ نمی‌دانند. با این‌ حال با همین‌ ملاک که‌ ملاک غلطی‌ است‌ رای‌ اکثریت‌ مجلس‌ حجت‌ است‌.
آقای‌ پزشکیان با رای‌ 26 درصد مردم در مسند ریاست‌ جمهوری‌ قرار دارد، آقای‌ پزشکیان، رئیس‌ جمهور همه‌ ما هستند و همه‌ ما موظف‌ هستیم‌ تا از ایشان حمایت‌ کنیم‌ و هیچ‌ وقت‌ نخواهیم‌ گفت‌ که‌ وی‌ رئیس‌ جمهور اقلیت‌ است‌.
آمادهایم‌ مواضع‌ اصلاحی‌ آقای‌ ظفرقندی‌ را بشنویم‌. سابقه‌ آقای‌ ظفرقندی‌ سابقه‌ تند سیاسی‌ است‌. همچنین‌ وی‌ مطالبی‌ را در فضای‌ مجازی‌ منتشر کردهاند که‌ در حال حاضر موجود است‌. وی‌ در ماجرای‌ اغتشاشات توئیتی‌ را منتشر کرده و گفتند که‌ آمبولانس‌ها را پر از نیروی‌ انتظامی‌ کردند. آیا این‌ خدمت‌ به‌ نظام پزشکی‌ کشور است‌؟!

به‌ دلیل‌ چنین‌ اظهاراتی‌ چند ده میلیارد به‌ آمبولانس‌های‌ کشور خسارت وارد شد، مقام وزارت بهداشت‌، پزشک‌ بدون مرز نیست‌. وزیر بهداشت‌ مرز بین‌ حق‌ و باطل‌ را باید رعایت‌ کند. مقام وزارت بهداشت‌، مقام حاکمیت‌ در جمهوری‌ اسلامی‌ است‌.

رمضانعلی‌ سنگدوینی‌، نماینده مردم گرگان و آق قلا (موافقت‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی‌ بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌)

این‌ فرصت‌ را غنیمت‌ بشمرید. آیا افرادی‌ که‌ برای‌ وزارت انتخاب شدند، آیا مراجع‌ امنیتی‌ تاییدیه‌ نگرفتند؟ بطور قطع‌ استعلامات لازم گرفته‌ شده است‌.

وزارت بهداشت‌ و درمان بعد از وزارت آموزش و پرورش دومین‌ وزارت خانه‌ پر جمعیتی‌ است‌ که‌ مردم به‌ آن رجوع می‌ کنند و دکتر ظفرقندی‌ این‌ فرصت‌ را پیدا کرده است‌ که‌ به‌ مردم خدمت‌ کند.
اصل‌، حال حاضر افراد است‌ و جامعه‌ نخبگانی‌ و پزشکان ایشان را تایید کرده است‌. در حال حاضر سیاست‌ های‌ کلی‌ مقام معظم‌ رهبری‌ در 10 سال گذشته‌ نزدیک‌ به‌ 30 درصد اجرایی‌ شده است‌، در حالی‌ که‌ ایشان بنا دارد سیاست‌ ها را پیگیری‌ و اجرایی‌ کند.
دکتر ظفرقندی‌ را کسی‌ معرفی‌ کرده است‌ که‌ خودش وزیر بهداشت‌، چند دوره نماینده مجلس‌، نایب‌ رئیس‌ مجلس‌ و رئیس‌ بیمارستان و در حال حاضر رئیس‌ جمهور است‌، پس‌ می‌ داند که‌ باید چه‌ کسی‌ را برای‌ چنین‌ وزارتخانه‌ ای‌ معرفی‌ کند.

متاسفانه‌ نارضایتی‌ در بین‌ جامعه‌ و جامعه‌ پزشکی‌ وجود دارد و باید اصلاح شود و دکتر ظفرقندی‌ اعلام کرد که‌ اصلاحات لازم را در حوزه بهداشت‌ و درمان انجام خواهد داد، بنابراین‌ اگر جامعه‌ پزشکی‌ از ایشان حمایت‌ کرده است‌ باید آن را سرمایه‌ دانست‌.

ایشان از طلایه‌ داران جبهه‌ و جنگ‌ است‌، جانباز شیمیایی‌ بوده بنابراین‌ مگر می‌ شود این‌ شخص‌ مخالف‌ نظام و رهبری‌ باشد؟ ایشان را شخصیتی‌ پاک دست‌ دانسته‌ و زمانی‌ که‌ در دانشگاه علوم پزشکی‌ مسئولیت‌ داشت‌ از سلایق‌ مختلف‌ استفاده کرده است‌.

نباید حوزه سلامت‌ را سیاسی‌ کرد، مردم مشکل‌ دارند، باید مراقب‌ باشیم‌ تا مشکلی‌ بر مشکلات مردم اضافه‌ نکنیم‌.

احمد بیگدلی‌، نماینده مردم خدابنده (موافقت‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی‌ بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌)

من‌ فرزند شهید هستم‌، پدرم در سنگری‌ که‌ آقای‌ دکتر ظفرقندی‌ جانباز شد، به‌ شهادت رسید، بنابراین‌ آمدهام تا از همسنگر پدرم دفاع کنم‌.
آقای‌ دکتر ظفرقندی‌ پزشک‌ عمومی‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران، تخصص‌ از دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران و فوق تخصص‌ از دانشگاه علوم پزشکی‌ شهید بهشتی‌ دارد، رئیس‌ سازمان نظام پزشکی‌ بوده است‌ و ریاست‌ بهترین‌ دانشگاه را برعهده داشته‌ است‌ و می‌داند چگونه‌ دانشجو تربیت‌ کند، کما اینکه‌ بیش‌ از 400 دانشجوی‌ متخصص‌ تروما برای‌ ما تربیت‌ کرده است‌. یعنی‌ اجازه نداده است‌ ارز از کشور خارج شود و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ هم‌ اکنون تنها در استانبول 25 هزار دانشجوی‌ ایرانی‌ داریم‌ که‌ هر کدام بیش‌ از دو میلیارد هزینه‌ دارد.
آقای‌ دکتر ظفرقندی‌ تمام مشکلات، مسائل‌ و درد و رنج‌های‌ کادر بهداشت‌ و درمان را می‌داند، چه‌ کسی‌ گفته‌ است‌ که‌ تعرفه‌ را سازمان نظام پزشکی‌ تعیین‌ می‌کند؟ من‌ پزشک‌ هستم‌ و عضو هیات مدیره بیمارستانهای‌ مختلف‌ بودهام بنابراین‌ می‌دانم‌ که‌ شورای‌ عالی‌ بیمه‌ تعرفه‌ را مشخص‌ می‌کند و فقط‌ یک‌ سال استثنائا سازمان نظام پزشکی‌ تعرفه‌ها را تعیین‌ کرد که‌ آقای‌ دکتر ظفرقندی‌ در آن زمان در این‌ سازمان مسئولیتی‌ نداشت‌.

چرا می‌خواهیم‌ امید کادر بهداشت‌ و درمان، بیماران صعب‌العلاج و دانشجویان و مردم از این‌ قطار پیاده شود، به‌ خون پدر شهیدم قسم‌ آقای‌ دکتر ظفرقندی‌ به‌ نظام و ولایت‌ فقیه‌ التزام عملی‌ دارد، چرا که‌ مردم را در انتخابات ریاست‌ جمهوری‌ به‌ مشارکت‌ حداکثری‌ دعوت می‌کرد و تک‌ به‌ تک‌ پزشکان و کادر درمان را برای‌ حضور در پای‌ صندوق رای‌ تشویق‌ می‌کرد.

آقای‌ دکتر پزشکیان متخصص‌ امر بهداشت‌ و درمان است‌ و رئیس‌ دانشگاه و وزیر بهداشت‌ و درمان بوده است‌ و در این‌ مجلس‌ اصول بهداشت‌ و درمان را در برنامه‌ هفتم‌ نوشته‌ است‌ و می‌داند به‌ چه‌ کسی‌ باید اعتماد کند ضمن‌ اینکه‌ الان چشم‌ کادر درمان به‌ رای‌ شما است‌ و زمان آن است‌ که‌ وفاق ملی‌ را به‌ معنای‌ واقعی‌ معنی‌ کنیم‌ و با پیروی‌ از منویات رهبری‌، نظام بهداشت‌ کشور را پیش‌ ببریم‌.

دکتر ظفرقندی‌ با هماهنگی‌ مقامات ارشد نظام و استعلام از دستگاههای‌ امنیتی‌ معرفی‌ شدند، کما اینکه‌ وزیر محترم اطلاعات در کمیسیون اجتماعی‌ اذعان کرد که‌ همه‌ وزرای‌ پیشنهادی‌ استعلام شدند و مورد تایید دستگاههای‌ امنیتی‌ هستند، بنابراین‌ من‌ شهادت می‌دهم‌ آقای‌ دکتر ظفرقندی‌ ازبن‌ دندان به‌ نظام اعتقاد دارد و در اول انقلاب نیز تیم‌های‌ اضطراری‌ و داوطلبی‌ و بسیج‌ و جامعه‌ پزشکی‌ را ایجاد کرد و خود و آقای‌ پزشکیان نیز در آن تیم‌ حضور داشتند.

منصور علیمردانی‌، نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه‌( موافقت‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی‌ بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌)

دولت‌ وفاق ملی‌ یعنی‌ همه‌ افکار و سلیقه‌ها را باید سوار قطار نظام کنیم‌ و در عین‌ تکثر و سلایق‌ به‌ گفتمانی‌ دست‌ پیدا کنیم‌ که‌ حلال مشکلات مردم و حافظ‌ نظام باشد.

ایشان با اشاره به‌ دیدار نمایندگان با مقام معظم‌ رهبری‌ ادامه‌ داد: مقام معظم‌ رهبری‌ در این‌ جلسه‌ تاکید کردند ارکان مختلف‌ نظام باید یک‌ مجموعه‌ واحد را تشکیل‌ دهند لذا تحقق‌ این‌ هدف نیازمند تعامل‌ و همکاری‌ و حتی‌ گاهی‌ اغماض و چشم‌پوشی‌ است‌.
وی‌ با بیان اینکه‌ انسجام مجموعه‌ ارکان نظام نیاز کشور و مردم است‌، افزود: همچنین‌ رهبری‌ تاکید داشتند موفقیت‌ دولت‌، موفقیت‌ همه‌ ما است‌. باید صدای‌ واحد در همه‌ مسائل‌ کشور و از سوی‌ همه‌ ارکان نظام شنیده شود.

برخی‌ در دنیا گوش تیز کردهاند تا نشانه‌های‌ اختلاف را در حرفهای‌ مسئولان پیدا کرده و ارکان نظام باید با صدای‌ واحد آنها را مایوس کنند.
مجلس‌ باید مرکز انتشار افکار مثبت‌ در افکار عمومی‌ باشد، مجلس‌ باید با خودداری‌ از منفی‌بافی‌ و سیاهنمایی‌ اذهان مردم را متشنج‌ نکند.

وی‌ با بیان اینکه‌ کشور در حال گذر از چالش‌ها و معضلات جدی‌ است‌، ما از سویی‌ در منطقه‌ای‌ زندگی‌ می‌کنیم‌ که‌ دچار بحرانهای‌ فراوان است‌ و از سوی‌ دیگر با چالش‌های‌ متعدد داخلی‌ مواجه‌ هستیم‌. تنها یک‌ سال دیگر تا افق‌ سند چشم‌انداز 1404 زمان باقی‌ است‌ اما ما در برخی‌ شاخص‌ها در اهداف این‌ سند فاصله‌ داریم‌.
حوزه سلامت‌ با مشکلات عدیدهای‌ نظیر کمبود نیروی‌ انسانی‌، منابع‌ مالی‌ و سوءاستفاده از اختیارات قانونی‌ مواجه‌ است‌، در انتخابات اخیر دکتر پزشکیان با تاکید بر عدالت‌ و احقاق حقوق ملت‌ پیروز شد. اکنون کابینه‌ وی‌ در معرض رای‌ اعتماد مجلس‌ قرار دارد. این‌ کابینه‌ به‌ اذعان همه‌ سلایق‌ شاکله‌ سیاسی‌ خاصی‌ ندارد و اشخاصی‌ در آن معرفی‌ شدهاند که‌ به‌ اذعان رئیس‌ جمهور دارای‌ صلاحیت‌ و کارآمدی‌ در حوزه خود هستند.

بابک‌ رضا زاده نماینده مردم مشکین‌ شهر ( موافقت‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی‌ بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌)

من‌ نماینده مردم مشکین‌ شهر، شهری‌ محروم در استان اردبیل‌ با مردمانی‌ باوقار، متین‌ و همیشه‌ حافظ‌ و حامی‌ انقلاب و نظام هستم‌. متوسط‌ تعداد تخت‌ به‌ ازای‌ هر 1000 نفر در شهرستان ما یک‌ و هشت‌ دهم‌ است‌، این‌ وضعیت‌ شهری‌ است‌ که‌ رکورد رای‌ را با بیش‌ از 90 درصد به‌ دکتر پزشکیان برای‌ 20 سال اخیر شکست‌.
عدالت‌ از نمادهای‌ رئیس‌ جمهور است‌ و می‌دانم‌ افرادی‌ که‌ برای‌ وزارت انتخاب کردهاند هم‌ مانند خود او عدالت‌ محور هستند.

ما در مورد وفاق ملی‌ صحبت‌ می‌کنیم‌، اما در جاهایی‌ که‌ به‌ نفع‌ ما است‌ حمایت‌ می‌کنیم‌ و آنجا که‌ به‌ نفع‌ ما نیست‌ حمایت‌ نمی‌کنیم‌. وفاق ملی‌ یعنی‌ »ما برای‌ وصل‌ کردن آمدیم‌/ نی‌ برای‌ فصل‌ کردن آمدیم‌« ما آمدهایم‌ در این‌ برهه‌ که‌ کشور با مشکلات زیادی‌ مواجه‌ است‌ دست‌ در دست‌ هم‌ دهیم‌ و مشکلات را از سر راه برداریم‌ و این‌ کار افراد بزرگ و توانمند می‌خواهد، با شعار دادن انجام نمی‌شود.
وزیر پیشنهادی‌ بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌ چندین‌ سال در جبهه‌ حضور داشته‌ است‌، دوستان او می‌گویند ظفرقندی‌ از دکترهای‌ ساک به‌ دست‌ بود که‌ در روز عملیات آماده رزم و حمایت‌ از رزمندگان بود. او رزیدنت‌ جراحی‌ بود اما برای‌ حمایت‌ از مردم و دفاع از ایران آن را رها کرده و به‌ جبهه‌ رفت‌ که‌ قابل‌ تقدیر است‌.
نماینده مردم مشکین‌ شهر در ادامه‌ عنوان کرد: در این‌ ایام که‌ کشور در تنگناهای‌ مالی‌ ناشی‌ از تحریم‌ روبه‌ رو است‌ توجه‌ دکتر ظفرقندی‌ به‌ مدیریت‌ منابع‌ کشور و مصارف نظام سلامت‌ بسیار مهم‌ و قابل‌ تحسین‌ است‌. توجه‌ به‌ سطح‌ بندی‌ خدمات در برنامه‌ وی‌ این‌ اطمینان خاطر را ایجاد می‌کند که‌ خدمت‌ رسانی‌ در حوزه بهداشت‌ و درمان با توزیع‌ عادلانه‌، مدبرانه‌ و بر مبنی‌ اولویت‌ها با مشکل‌ روبه‌رو نشود.

ظفرقندی‌ از رزمندگان و جانبازان درد آشنا است‌، وی‌ در تجربه‌ مدیریت‌ خود در نظام سلامت‌ و در دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران به‌ عنوان یک‌ دانشگاه مادر به‌ گونه‌ای‌ عمل‌ کرد که‌ پس‌ از سالها همچنان مورد تقدیر و تحسین‌ اساتید دانشگاه، دانشجویان و کارکنان است‌. همچنین‌ هفت‌ وزیر قبلی‌ بهداشت‌ از وی‌ حمایت‌ کردند که‌ یک‌ اساس علمی‌ و مدیریتی‌ دارد.

در کنار قابلیت‌های‌ فردی‌ دکتر ظفرقندی‌ برنامه‌ ارایه‌ شده وی‌ به‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ نیز حاوی‌ نکات ارزشمندی‌ است‌ که‌ هم‌ بدیع‌، هم‌ واقع‌بینانه‌، هم‌ جامع‌ و هم‌ در مسیر اسناد بالادستی‌ همچون سند چشم‌انداز، برنامه‌ هفتم‌ توسعه‌ و ابلاغیه‌های‌ مهم‌ مقام معظم‌ رهبری‌ در قالب‌ سیاست‌های‌ کلی‌ بهداشت‌ و گام دوم انقلاب است‌. این‌ چنین‌ برنامه‌ای‌ اگر اجرا شود می‌تواند نجات دهنده نظام سلامت‌ کشور باشد.

در مخالفت‌ با وزیر پیشنهادی‌ بهداشت‌ او را مخالف‌ پذیرش دانشجو اعلام کردند، در حالی‌ که‌ دکتر ظفرقندی‌ مخالف‌ خارج شدن پزشکان و پرستاران از کشور است‌ که‌ ما هم‌ مخالف‌ این‌ هستیم‌ که‌ نوابغ‌ از کشور خارج شوند. برای‌ حل‌ این‌ موضوع باید زمینه‌ای‌ برای‌ ماندن آنها فراهم‌ کنیم‌ نه‌ اینکه‌ دانشجو زیاد تولید کنیم‌.

اظهارات محمدرضا ظفرقندی‌، وزیر پیشنهادی‌ بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌

درود به‌ روان پاک شهدا و صدیقین‌ که‌ جانشان را در عهد و میثاقشان نهادند و با درود به‌ همه‌ شهدای‌ عرصه‌ سلامت‌ از زمان انقلاب اسلامی‌ تا دوران جنگ‌ تحمیلی‌ و به‌ خصوص آن ها که‌ برای‌ خدمت‌ به‌ مردم و سلامت‌ آن ها در دوران همه‌ گیری‌ کرونا از جان خود گذشتند. همکاران عزیزی‌ که‌ اگر بودند امروز از مفاخر جامعه‌ پزشکی‌ محسوب می‌ شدند اما به‌ افتخاری‌ بالاتر دست‌ یافتند.

امروز آمده ام تا آماده ورود به‌ عرصه‌ مدیریت‌ خطیبی‌ شوم که‌ با جان انسان ها مرتبط‌ است‌، حضرت حق‌ می‌ فرماید »هرکه‌ انسانی‌ را زنده کند و جانی‌ را نجات دهد مانند آن است‌ که‌ همه‌ انسان ها را زنده کند و این‌ اصالت‌ و حرمت‌ جان انسان است‌ که‌ سنگ‌ بنا و محور همه‌ تلاش ها در حوزه سلامت‌ است‌.
من‌ امروز آماده ام که‌ با تمام توان و ظرفیت‌ و تجربه‌ و همراهی‌ و حمایت‌ گسترده جامعه‌ سلامت‌ کشور تلاش کنم‌ تا مردم به‌ جز رنج‌ بیماری‌، رنج‌ دیگری‌ را تحمل‌ نکنند، این‌ جمله‌ عصاره همه‌ برنامه‌ های‌ حوزه سلامت‌ است‌ و محصول نهایی‌ سیاست‌ های‌ ابلاغی‌ مقام معظم‌ رهبری‌ و برنامه‌ های‌ توسعه‌ است‌.

همچنین‌ لازم و وظیفه‌ خود می‌ دانم‌ که‌ از همه‌ کارکنان سلامت‌ که‌ از دورافتاده ترین‌ شهرها و روستاها تا بزرگترین‌ بیمارستان ها مشغول خدمت‌ رسانی‌ به‌ مردم عزیزمان هستند تشکر و تقدیر و تعظیم‌ به‌ عمل‌ آورم. تمام کسانی‌ که‌ به‌ صورت شبانه‌ روزی‌ و در هر شرایطی‌ در محل‌ کار خود حاضر و به‌ خدمت‌ مردم مشغول هستند.
وزیر بهداشت‌ از یک‌ طرف نماینده 68 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی‌، 250 هزار نفر دانش‌ آموخته‌ گروه پزشکی‌، 230 هزار نفر گروه پرستاری‌، بیش‌ از 22 هزار نفر هیات علمی‌، 250 هزار نفر دانشجوی‌ علوم پزشکی‌، بیش‌ از 250 هزار سایر کارکنان حوزه سلامت‌ در 1050 بیمارستان دولتی‌، خصوصی‌، خیریه‌ و شبکه‌ گسترده بهداشت‌ کشور هستم‌ و از طرف دیگر خدمتگزار 87 میلیون ایرانی‌ دریافت‌ کننده خدمات سلامت‌ در تمام نقاط کشور هستم‌.

من‌ به‌ عنوان پزشک‌ یاد گرفته‌ ام که‌ باید حامی‌ همین‌ مردم باشم‌، مردمی‌ که‌ علیرغم‌ تمامی‌ پیشرفت‌ های‌ به‌ دست‌ آمده در حوزه سلامت‌ هنوز در برخی‌ نقاط کشور دچار کمبودها و محرومیت‌ های‌ جدی‌ هستند و با چالش‌ های‌ بزرگی‌ نظیر دسترسی‌ و خدمات، میزان پرداخت‌ از جیب‌، هزینه‌ های‌ کمرشکن‌، توانبخشی‌، سالمندی‌، سلامت‌ روان و امثال آن روبرو هستند.

من‌ 40 سال است‌ که‌ به‌ طور مستقیم‌ در مسیر خدمت‌ رسانی‌ به‌ این‌ مردم هستم‌. از روستاهای‌ دور افتاده پس‌ از پیروزی‌ انقلاب تا حضور داوطلبانه‌ در عرصه‌ جنگ‌ های‌ تحمیلی‌ تا بیمارستان سینا در مرکز تهران به‌ عنوان پایه‌ گذار بخش‌ جراحی‌ عروق و روش های‌ نوین‌ درمانی‌ داخل‌ عروقی‌ و از طرف دیگر 40 سال است‌ بین‌ همکاران کار و زندگی‌ می‌ کنم‌ و با کادر درمان و بهداشت‌ کشور در تماس هستم‌ از این‌ رو هر دو طرف این‌ رابطه‌ را به‌ خوبی‌ می‌ شناسم‌ و به‌ مسائل‌ آن اشراف دارم.

بنده از جهت‌ سابقه‌ مدیریتی‌ 8 سال به‌ عنوان رئیس‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران و 2 دوره رئیس‌ کل‌ سازمان نظام پزشکی‌ بودم لذا به‌ معضلات و مشکلات هر دو سو به‌ خوبی‌ آشنا هستم‌.
پذیرفتن‌ این‌ مسئولیت‌ در شرایط‌ فعلی‌ کشور تفاوت زیادی‌ با حضور در تیم‌ های‌ اضطراری‌ در زمان جنگ‌ تحمیلی‌ ندارد چون شرط آن از خودگذشتگی‌ و جهاد برای‌ خدمت‌ به‌ مردم و کشور است‌ که‌ برای‌ آن خون های‌ پاک بسیاری‌ ریخته‌ شده است‌ اما برای‌ حفظ‌ کشور از هر گزند و آسیبی‌ متعهد هستم‌ و این‌ تعهد را بارها در عمل‌ ثابت‌ کرده ام.

کشورمان اکنون درگیر بحران های‌ مختلفی‌ است‌، ما دچار تحریم‌ های‌ ظالمانه‌ و محدودیت‌ های‌ مالی‌ و پولی‌ متعددی‌ هستیم‌ که‌ مانع‌ جدی‌ در تبادلات اقتصادی‌ و روابط‌ بین‌ المللی‌ است‌. ما همچنین‌ با مشکلات و معضلات داخلی‌ از جمله‌ مهاجرت نیروهای‌ درمان که‌ غصه‌ بزرگ امروز معلمین‌ دانشگاه ها است‌. همچنین‌ با هزینه‌ های‌ بالای‌ دارو و تجهیزات و هزینه‌ های‌ کمرشکن‌ سلامت‌، کمبودهای‌ بهداشتی‌ و درمانی‌ در مناطق‌ محروم مواجه‌ هستیم‌.
همچنین‌ ما در منطقه‌ بحران زده ای‌ در دنیا هستیم‌ که‌ یکی‌ از بحران های‌ انسانی‌ آن هجوم ناجوانمردانه‌ 300 روزه رژیم‌ اشغالگر به‌ مردم مظلوم غزه و شهادت بیش‌ از 40 هزار انسان شامل‌ هزاران زن و کودک است‌. در این‌ شرایط‌ وظیفه‌ دولت‌ همان طورکه‌ رئیس‌ جمهور محترم مکرر اشاره کردند کسب‌ رضایت‌ مردم است‌ و حوزه سلامت‌ یکی‌ از مهم‌ ترین‌ ارکان کسب‌ رضایت‌ مردم است‌ و من‌ اکنون آماده هستم‌ تا تمام تلاش، توان، تجربه‌ و همت‌ خود را برای‌ ارتقای‌ حوزه سلامت‌ و کاهش‌ رنج‌ مردم به‌ کار برم.

حوزه سلامت‌ یک‌ بخش‌ خدماتی‌ و تخصصی‌ است‌ که‌ برای‌ موفقیت‌ در آن راهی‌ به‌ جز استفاده از شواهد معتبر در داخل‌ و عرصه‌ بین‌ المللی‌ نداریم‌.
حوزه سلامت‌ در 4 دهه‌ گذشته‌ از افتخارات کشور به‌ شمار می‌رود و باعث‌ شده است‌ در منطقه‌ سرآمد باشد و از کشورهای‌ دیگر برای‌ درمان به‌ کشورمان سفر می‌کنند که‌ این‌ باعث‌ افتخار است‌. باید گفته‌ شود که‌ بخش‌ پیوند کبد در بیمارستان شیراز رتبه‌ نخست‌ در جهان را دارد. همچنین‌ در تهران نیز 1800 پیوند کبد انجام گرفته‌ است‌ که‌ همه‌ اینها با تلاش همکاران عزیزمان صورت پذیرفته‌ است‌.

این‌ موضوعات باعث‌ شده است‌ که‌ نظام سلامت‌ ما در منطقه‌ و جهان سرآمد باشد و دوست‌ و دشمن‌ هم‌ می‌دانند که‌ در 4 دهه‌ اخیر نظام پزشکی‌ ما رشد چشمگیری‌ داشته‌ است‌. همچنین‌ در آموزش پزشکی‌ گوی‌ سبقت‌ را ربودهایم‌ و متخصصین‌ زیادی‌ را تربیت‌ کردهایم‌. در ضمن‌ 1400 دانشجوی‌ بین‌الملل‌ فقط‌ در دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران مشغول به‌ تحصیل‌ هستند که‌ این‌ موضوع نشان می‌دهد ما در بحث‌ پزشکی‌ توانمند هستیم‌.

البته‌ در حوزه سلامت‌ چالش‌هایی‌ هم‌ وجود دارد که‌ باید برای‌ برطرف کردن آنها توجه‌ جدی‌ صورت گیرد. چالش‌ نخست‌ تولیت‌ سلامت‌ است‌ که‌ برعهده وزارت بهداشت‌ بوده است‌ و بدون ابزارهای‌ لازم هم‌ امکانپذیر نبوده است‌. بحران نیروی‌ انسانی‌ نیز از چالش‌های‌ موجود حوزه سلامت‌ است‌، همچنین‌ بحث‌ مهاجرت، خروج از شغل‌ و اینگونه‌ موضوعات هم‌ از چالش‌های‌ سلامت‌ به‌ شمار می‌رود.

موضوع مهاجرت یک‌ معضل‌ است‌ و می‌توانیم‌ آن را کم‌ کنیم‌ و می‌توانیم‌ این‌ موضوع را کم‌ و نهایتا معکوس کنیم‌. همچنین‌ بحران دارو، توزیع‌ دارو و قیمت‌ دارو هم‌ وجود دارد که‌ برای‌ حل‌ آنها راهکارهای‌ فوری‌ لازم است‌. کمبود 300 قلم‌ دارو وجود دارد که‌ با تزریق‌ منابع‌ می‌توانیم‌ آن را برطرف کنیم‌. همچنین‌ فرسودگی‌ زیرساخت‌های‌ حوزه درمان مثل‌ بخش‌های‌ بستری‌ و بیمارستانها و فناوری‌ پیشرفته‌ و مواردی‌ که‌ نیاز سلامت‌ کشور است‌ باید به‌ آنها توجه‌ جدی‌ شود.

در کنار چالش‌ها و تهدیدهای‌ پیش‌ رو، فرصت‌های‌ مهمی‌ وجود دارد همچون حمایت‌ رهبری‌ نظام از دانش‌ و علم‌ و توجه‌ ایشان به‌ دانشگاه است‌ و البته‌ شخص‌ رئیس‌ جمهور نیز که‌ خود پزشک‌ و شعارشان حل‌ مشکلات این‌ حوزه بوده است‌. دولت‌ وفاق ملی‌ به‌ معنای‌ خدمت‌ به‌ مردم بدون نگاه به‌ سلیقه‌های‌ مختلف‌ سیاسی‌ است‌، همچنین‌ امکان تعامل‌ مثبت‌ و فعال با نمایندگان به‌ ویژه کمیسیونهای‌ تخصصی‌ است‌.

نمایندگان مرتبط

موارد مشابه