جلسه علنی سه شنبه 30 مرداد ماه 1403 مجلس شورای اسلامی
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت نیرو (عباس علی آبادی)
جلیل مختار نماینده مردم آبادان (سخنگوی کمیسیون انرژی)
گزارش کمیسیون و صلاحیت عباس علیآبادی وزیر پیشنهادی نیرو پرداخت. متن گزارش به شرح ذیل است.
وزیر پیشنهادی ضمن معرفی و بیان سوابق عینی و اجرایی خود موضوعات زیر را به عنوان برنامه ارائه نمودند.
بخش نخست: مقدمه- مهمترین چالشهای حوزههای برق و آب
در راستای اجرای ماده (202) قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامههای جناب آقای عباس علیآبادی وزیر محترم پیشنهادی نیرو در دولت چهاردهم در کمیسیون انرژی بر اساس زمانبندی ارائهشده از سوی هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی دو جلسه کاری در روزهای دوشنبه 22 مردادماه و سهشنبه 23 مردادماه 1403 با حضور وزیر محترم پیشنهادی به انجام رسید. بر این اساس، برخی از مهمترین مسائل و چالشهای مرتبط با حوزه وظایف وزارت نیرو که توسط اعضای این کمیسیون در جلسات مشترک مطرح گردید و راهکارها و برنامههای عملیاتی مرتبط با آنها از سوی وزیر پیشنهادی مطالبه گردید، به شرح زیر میباشد:
- ناترازی عرضه و تقاضای برق و چالش تامین برق پایدار
- سرمایهگذاری و بهرهوری پایین در حوزههای آب و برق
- تلفات بالای شبکههای انتقال و توزیع آب و برق
- سیاستهای ناکارآمد غیرقیمتی در گذشته در حوزههای آب و برق
- ساز و کار نامطلوب طرحهای بهینهسازی انرژی در زنجیره تامین برق
- اجرای طرحهای هوشمندسازی شبکههای آب و برق کشور
بخش دوم: شرح استعلامات
صحت مدارک تحصیلی جناب آقای عباس علیآبادی وزیر محترم پیشنهادی نیرو طی نامه شماره 28259 تاریخ 22/05/1403 از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید؛ در پاسخ به نامه مذکور، وزارت متبوع طی نامه شماره 366428/ 4 تاریخ 23/05/1403، مراتب فارغالتحصیلی ایشان را بهترتیب در مقاطع کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران و دکتری تخصصی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تایید نمود.
بخش سوم: شرح برنامههای وزیر پیشنهادی در کمیسیون
برنامه وزیر پیشنهادی به تفکیک بخشهای برق و آب و در دو دسته راهکارهای سیاستی و اهداف کمی ارائه شد. در همین راستا رئوس برنامههای عملیاتی و تعهدات ایشان به شرح زیر میباشد:
- حرکت به سمت ساز و کار بازار آزاد و تقویت جایگاه بورس انرژی و قراردادهای دوجانبه در معاملات برق
- کاهش تصدیگری دولت و تبدیل دولت به تنظیمگر بازار برق
- تاکید بر اصلاح اقتصاد برق و ساز و کار یارانه برق بهعنوان مهمترین عامل ناترازی
- تنوعبخشی به سبد تولید برق کشور با محوریت انرژیهای تجدیدپذیر
- توجه به مدیریت تقاضای برق مبتنی بر سیاستهای قیمتی و غیرقیمتی و تکالیف قانون مانعزدایی از توسعه صنعت برق
- بازپرداخت مطالبات بخش خصوصی فعال در صنعت نیروگاهی
- بهبود بهرهوری و هوشمندسازی شبکه برق
- توجه به بهینهسازی مصرف و فعالسازی بازار صرفهجویی انرژی
- اصلاح حکمرانی آب و نگرش سیستمی به بحران کمآبی
- توجه به مدیریت مصرف و افزایش بهرهوری در بخش آب
- تاکید بر استفاده از منابع آبهای نامتعارف
- تقویت مشارکت مردمی در بخش آب
بخش چهارم: صلاحیتها و شایستگیهای لازم برای وزیر پیشنهادی نیرو
یکی از مهمترین محورهای سنجش صلاحیت وزرای پیشنهادی، کارنامه و سابقه وزیر است. وزیر بهعنوان بالاترین مقام دستگاه اجرایی میبایست دانش و تجربه کاری در حوزه تخصصی مورد نظر را داشته باشد. در همین راستا برخی از مهمترین ویژگیهایی که از نظر اعضای کمیسیون انرژی برای تصدی مسئولیت وزارت نیرو ضرورت دارد، بهشرح زیر است:
- تسلط بر سیاستها، قوانین و مقررات بخش برق و آب
- دانش تخصصی و تجربه میدانی در حوزههای آب و برق
- نگاه جامع و یکپارچه به شبکههای آب و برق
- مقبولیت حداکثری میان کارکنان صنعت آب و برق کشور
- دارای نگاه بلندمدت، ملی و فرامنطقهای در تصمیمگیریهای کلان حوزه آب و برق
- دارای راهکارهای عملیاتی و تحول آفرین برای رفع ناترازی آب و برق
بخش پنجم: انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
مطابق گزارش کارشناسی مشورتی تهیهشده توسط معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی »نیرو« با اسناد بالادستی شامل »شرح وظایف قانونی وزارتخانه«، »سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزههای آب و برق و بیانیه گام دوم انقلاب«، »تکالیف قانونی وزارتخانه در قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور« و »تکالیف مرتبط با وزارت نیرو در قانون برنامه هفتم پیشرفت«، حکایت از آن دارد که 26 درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوقالذکر »منطبق« و 73 درصد موارد نیز »همسو« است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به 1 درصد از احکام اشارهای نشده است؛ مرکز پژوهشهای مجلس نیز میزان تطابق برنامه وزیر پیشنهادی را با اسناد بالادستی و قوانین، قابل قبول ارزیابی کرده است.
بخش ششم: نتیجهگیری
در نهایت، اکثریت اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ضمن بررسی سوابق و عملکرد جناب آقای عباس علیآبادی وزیر محترم پیشنهادی نیرو، برنامههای ارائهشده توسط ایشان را از نظر مطابقت با اسناد بالادستی تایید کردند.
سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران، ری ، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس (سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست)
متن گزارش به شرح ذیل است:
وزیر پیشنهادی ضمن معرفی و بیان سوابق عینی و اجرایی خود موضوعات زیر را به عنوان برنامه ارائه نمودند.
در راستای اجرای ماده (202) آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بر اساس زمان بندی ارائه شده از سوی هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای دوشنبه 22 مرداد لغایت چهارشنبه 24 مرداد ماه طی 33 ساعت کاری و ملاقات با 19 نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید. بر اساس ماموریت این کمیسیون برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی برنامههای وزرای محترم پیشنهادی جهاد کشاورزی، نیرو، راه و شهرسازی و هر کدام 3 ساعت و 16 وزارت خانه دیگر هر کدام به میزان 5,1 ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون به شرح ذیل میباشد:
- پایبندی وزیر به اجرای تعهدات وزارت نیرو و احکام برنامه هفتم پیشرفت؛
- توجه ویژه به بحران سفرههای آب زیر زمینی و تبعات آن مانند پدیده فرونشست و جلوگیری از برداشتهای غیر مجاز و کنترل اضافه برداشتهای چاههای مجاز ضمن رعایت پایداری و افزایش تولیدات کشاورزی؛
- عدم استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها با توجه به آثار زیان بار آن در سلامت مردم و محیط زیست؛
- تاکید بر استفاده از انرژیهای تجدید پذیر با توجه به سنجه و صراحت آن در برنامه هفتم پیشرفت؛
- اصلاح روند قطع برق رسانی به چاههای کشاورزی در پیک مصرف و اهتمام جدی برای حقوق صاحبان چاههای کشاورزی مجاز؛
- توجه به موضوع تغییر اقلیم و ارائه راهکارهای سازگاری با تغییرات اقلیمی؛
- توجه به موضوع افزایش بهرهوری آب در بخشهای مختلف؛
- تاکید بر اهمیت مباحث اجتماعی و اقتصادی آب و مشارکت مردم در رفع چالشهای اجتماعی در موضوع آب؛
- رعایت عدالت آبی در مناطق مختلف کشور خصوصا در دورههای خشکسالی؛
10. هماهنگی با وزارتخانههای مرتبط در خصوص حقوق و حقابه ایران (مطابق برنامه هفتم پیشرفت متضمن دیپلماسی پویا و فراگیر) در آبهای مشترک مرزی و همچنین احیاء ، لایروبی و آماده سازی اروند رود؛
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
وزیر محترم پیشنهادی نیرو، برنامههای خود برای اداره آن وزارتخانه را در قالب 2 فصل به کمیسیون ارائه نمودند. ایشان متعهد گردیدند در صورت کسب رای اعتماد، در 4 سال پیش رو در تحقق موارد ذیل اقدام نمایند.
- تعامل مستمر و پیوسته جهت تحقق برنامه هفتم پیشرفت و ماموریتهای مختلف در قالب اجرای قوانین دائمی با تاکید بر اسناد بالادستی؛
- رعایت ماموریتهای محوله در برنامه هفتم پیشرفت و اعمال نظارت لازم در بخش آب با هماهنگی کمیسیون؛
- ایجاد هماهنگی لازم با بخشهای مرتبط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست؛
- توجه ویژه به چالشهای بخش کشاورزی خصوصا تامین حقابهها و تامین برق چاههای کشاورزی؛
- توجه ویژه به چالشهای محیط زیست و تامین حقابههای زیست محیطی با توجه به تاکید برنامه هفتم پیشرفت؛
- توجه ویژه به تامین آب شرب سالم و پایدار در کلیه نقاط کشور با اولویت مناطق کم برخوردار؛
بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
ارزیابی برنامه جناب آقای علی آبادی و تطابق آن با معیارهای عمومی مقررشده نشان میدهد، با وجود ارائه فهرستی نسبتا جامع از ضعفهای موجود، راهبردها و تعهداتی برای تحقق آن، برنامه تدوین شده ایشان از لحاظ تناسب، واقع گرایی، انسجام، آینده نگری، سنجش پذیری، زمانبندی: مطلوب و از لحاظ صراحت، شفافیت و جامعیت: متوسط ارزیابی میشود.
خاطر نشان میگردد اهداف برنامه هفتم پیشرفت به صورت کمی بیان شده و شاخصهای کمی قابل سنجش جهت تحقق آن در برشهای زمانی سالانه و موضوعی ارائه نگردیده است مانند موضوعات کنترل برداشتهای آب زیر زمینی، چگونگی تحقق نیازهای محیط زیستی تالابها و استفاده از فناوریهای نوین در منابع آبی جدید.
انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی
تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 26 درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوق الذکر »منطبق« و 73 درصد موارد نیز »همسو« است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی یافت نشد.
از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به 1 درصد از احکام اشارهای نشده است.
بررسی صاحیت وزیر پیشنهادی و نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون)
اعضای کمیسیون ضمن بیان نقطه نظرات، سوالات و دغدغههای خود را به ویژه در پرچالشترین حوزه کشور که همانا آب و تنشهای آبی است مطرح نمودند.
در نهایت کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست با بررسی گسترده پیرامون سوابق ایشان در اجرا، عملکرد و برنامهها و استماع نقطه نظرات، ضمن تاکید بر تعامل بیشتر و بهتر با نمایندگان ملت، ایشان را در خصوص روحیه اظهار نظر کارشناسی و فنی، حق مداری و انصاف در مواجهه با نظر منتقدین، اعتقاد به حاکمیت قانون، مدیریت برنامه محور، سبک و شیوه مدیریت، مناسب ارزیابی و صلاحیت ایشان را تایید و حائز شرایط برای تصدی وزارت نیرو دانستند.
ملاحظات ویژه ( ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی )
در پایان این کمیسیون انتظار دارد در صورت اخذ رای اعتماد وزیر محترم پیشنهادی از مجلس محترم، به صورت منظم با مشاورین و انجمنهای تخصصی، نشستهای کارشناسی برگزار و نظرات کارشناسی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست را به عنوان کمیسیون تخصصی مد نظر قرار دهد همچنین این کمیسیون علاوه بر موارد قبلی بر اجرای موضوعات ذیل نیز تاکید دارد:
- شفافیت دادهها و اطلاعات و ایجاد انضباط در برداشتهای آب زیرزمینی و سطحی؛
- توجه به افزایش بهرهوری آب در بخشهای مختلف کشاورزی، صنعت و شرب؛
- توجه به رویکردهای غیر سازهای و مدیریت تقاضا و مصرف در مدیریت منابع آب؛
- توجه به مسائل تغییرات اقلیمی در مدیریت منابع آبی؛
- توجه به موضوع آمایش سرزمین در برنامه ریزی در مدیریت منابع آب؛
- اصلاحات ساختاری و اهتمام جدی به استقرار مدیریت جامع حوضههای آبریز؛
- تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی مطابق اسناد بالادستی با تاکید بر روشهای نوین آبیاری؛
- توجه به حقوق آب و رعایت عدالت در بهرهوری از منابع آبی؛
- توجه به موضوع هم بست آب غذا، انرژی و محیط زیست؛
- توجه به استحصال آبهای نامتعارف مانند استفاده از پسابها و شیرین سازی آب دریا؛
- توجه به اصول حکمرانی آب و مشارکت کلیه ذینفعان در تصمیمگیری ها؛
- توجه ویژه به دیپلماسی آب و مدیریت آبهای مرزی و مشترک؛
- توجه ویژه به تامین حقابههای زیست محیطی با توجه به تاکید در برنامه هفتم پیشرفت؛
- برنامهریزی جهت جایگزین نمودن استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها در کوتاهترین زمان؛
- تاکید در استفاده از انرژیهای تجدید پذیر با توجه به تکلیف برنامه هفتم پیشرفت؛
- حمایت حداکثری از صاحبان حقابههای بخش کشاورزی؛
- همکاری با وزارت راه و شهرسازی برای احیاء، لایروبی و آماده سازی اروند رود برای تجارت بینالمللی.
عبدالجلال ایری، نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان (سخنگوی کمیسیون عمران)
گزارش کمیسیون به شرح ذیل است:
وزیر پیشنهادی ضمن معرفی و بیان سوابق عینی و اجرایی خود موضوعات زیر را به عنوان برنامه ارائه نمودند. شرایط فعلی به گونهای است که در هر دو حوزه آب و برق با چالشهای اساسی مانند ناترازی آب و برق، توسعه نیافتگی شبکه فاضلاب و فرسودگی شبکه توزیع آب و برق مواجهیم که رفاه و توسعه کشور را با موانع اساسی روبرو نموده است تا جاییکه مقام معظم رهبری در سال 1402 فرمودند ” ناترازی سوخت، برق و آب، کشور را رنج می دهد.” با این شرح کمیسیون عمران به عنوان رکن اصلی مجلس شورای اسلامی در حوزه عمران شهری و روستایی، با حساسیت عملکرد وزارت نیرو در تحقق اهداف و اجرای تکالیف قانونی حوزه آب، فاضلاب و توزیع برق شهری و روستایی را که از مولفههای عمران شهری و روستایی میباشد مورد پایش و مطالبه قرار میدهد. اکنون که با انتخاب دکتر پزشکیان به ریاست جمهوری اسلامی ایران، آقای عباس علی آبادی برای تصدی مقام عالی وزارت نیرو معرفی شدهاند نتایج بررسی صلاحیت ایشان برای این مسئولیت خطیر و بر اساس شاخصهای کارشناسی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر تقدیم میگردد:
الف- گرچه عملکرد ایشان در مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عدم پاسخگویی ایشان مورد نقد است لیکن سوابق اجرایی و اشراف نامبرده در حوزه فعالیت وزارت نیرو و موفقیتهای ایشان در برنامههای خودکفایی از نقاط قوت نامبرده برای تصدی مقام عالی وزارت نیرو میباشد.
• با توجه به ارزیابی کارشناسی معاونت نظارت که در اجرای ماده (202) و بمنظور پشتیبانی کمیسیونهای تخصصی و نمایندگان انجام میشود، برخی از اهداف اسناد بالادستی و قوانین مرتبط از جمله برنامه هفتم پیشرفت، احکام دائمی برنامههای توسعه کشور و وظایف قانونی وزارت نیرو در برنامه کتبی آقای عباس علیآبادی ذکر نشده است که ایشان با حضور در جلسات کمیسیون و ارائه توضیح، متعهد به تحقق این اهداف و اجرای تکالیف قانونی گردید. اهم این موارد به شرح زیر میباشد:
- حوزه آب در مقایسه با حوزه برق مورد توجه کمتری قرار گرفته است. در هماهنگی بین دستگاهی صرفا به ظرفیت شورایعالی آب بسنده شده و سایر دستگاههای ذیمدخل مورد توجه قرار نگرفته و برای توسعه و بهبود شبکه و بازچرخانی فاضلاب، مدیریت تنشهای آبی شهرها و روستاها برنامههای اقدام موثری ارائه نشده است. تامین مالی صنعت آب شیرینکن، اجرای سامانههای تله متری و تله کنترل و ایجاد بازار پساب دیده نشده و مباحث کیفی آب، مدیریت و اقتصاد آب و دیپلماسی آب به نحو موثر مورد توجه قرار نگرفته است.
- تداوم و توسعه برخی تجارب موفق وزرای قبلی مانند تقویت تالار برق سبز، معافیت برق تجدیدپذیر از شمول مدیریت مصرف در ایام ناترازی، اصلاح ساختار و رابطه مالی شرکت توانیر با وزارت نیرو، توسعه تبادلات بینالمللی برق و ... مورد اشاره و تاکید قرار نگرفته است.
نتیجهگیری ( نظر نهایی کمیسیون)
کمیسیون عمران با توجه به برگزاری جلسات متعدد و استماع توضیحات و تعهدات شفاهی آقای عباس علیآبادی در تکمیل برنامه ارسالی و تعهد ایشان به تحقق اهداف کمی و تکالیف قانونی، صلاحیت نامبرده را برای تصدی وزارت نیرو تایید نمود.
محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه (مخالفت با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی نیرو)
نیروگاههای آب و برق تحت نظارت وزارت نیرو هستند، در سالهای اخیر تغییرات اقلیمی منجر شده کشور در شرایط بحرانی آب قرار بگیرد، در این زمینه شاهد کاهش آب رودخانهها، همچنین کاهش منابع زیرزمینی هستیم که متعلق به آیندگان است.
متاسفانه شاهد مدیریت درستی در راستای منابع آبی در کشور نبودیم، شخصی باید در این زمینه به وزارت نیرو معرفی شود که کاردان باشد. دکتر علی آبادی در حوزه خود یعنی صنعت، معدن و تجارت بسیار کارشناس بوده و باید به این وزارتخانه معرفی میشد، هم به جهت سوابق کاری و هم به جهت سوابق تحصیلی.
باید کسی به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو معرفی میشد که در زمینه مدیریت منابع آبی متخصص باشد، امروز کردستان را مثال میزنم، در تابستان متاسفانه این استان با قطعی مکرر برق مواجه بوده، حدود 40 درصد از روستاهای این استان مشکل شبکه آبرسانی دارند، بیش از 60 درصد شبکه آبرسانی کردستان مربوط به دوران جهاد سازندگی است که امروز از فرسودگی رنج میبرد.
امروز بسیاری از روستاهای ما دچار مشکل بیآبی هستند، ساعتهای طولانی با قطعی آب مواجه هستند، امروز سدهای بسیاری در کشور احداث شده است، اما مشکل بیآبی همچنان پابرجا است، از وزرای قبل از جمله آقای محرابیان تشکر و قدردانی دارم. اما باید بپذیریم که نتوانستند در حوزه آبی به درستی عمل کنند، به واسطه احداث سدها با کمبود آب مواجه هستیم، قرار بود تصفیهخانه احداث شود، اما هنوز در قالب یک وعده باقی مانده است، شما برای جبران این ظلمها و کم و کاستیها چه راهکاری دارید؟ آیا مدیریت سدها و بهرهبرداری از آنها به همان مناطق اختصاص داده میشود؟ ابتدا باید آب مناطقی را که سدها در آنجا احداث شده است را تامین کند، آیا برای بهرهبرداری از انرژی خورشیدی راهکاری دارید. شما برای وزارت نیرو بسیار مناسب تر بودید.
برای تولید برق تجدیدپذیر چه برنامهای دارید؟ بسیاری از کشورها برای تامین آب و برق از انرژیهای پاک بهره میگیرند، برای بازسازی تاسیسات و تجهیزات آبرسانی و برقرسانی چه اقداماتی خواهید داشت؟ به فرض مثال در حوزه انتخابیه بنده چند تیر برق در بحران سیل سقوط کرد و منجر به قطعی برق چند هفتهای ساکنین آن روستا شد، برای چاههای غیرمجاز و بهرهبرداری از چاهها چه برنامهای خواهید داشت؟ در یک ماه گذشته قطعی برق ضررهای بسیاری به صنعت وارد کرده است، چه کسی جبران کننده آن خواهد بود، آیا در تابستان آینده قول عدم قطعی برق را خواهید داد، آیا در سال آینده قول سهمیه آب کشاورزان را میدهید. میدانم نگاهتان در حوزه آب و برق عادلانه خواهد بود، مشکل برق ما در حال حاضر به صنایع ضرر زده است، آیا جبران مافات می کنید.
ما در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، شایستهسالاری را ندیدیم. آیا در وزارت نیرو شایسته سالاری را خواهیم دید؟ دکتر علی آبادی شما مدیر علمی و جهادی هستید، حق مردم نیست که قربانی مدیریت سنتی باشند، همچنان درگیر مشکل آب و برق باشند.
حمیدرضا گودرزی نماینده مردم الیگودرز (مخالفت با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی نیرو)
رئیس جمهور کابینه وفاق ملی را به مجلس معرفی کردند و این مسئله قابل تقدیر و تشکر است، بنده با کلیت کابینه مشکلی ندارم اما در برخی از موضوعات مشکلاتی وجود دارد که باید به آنها اشاره کنم.
امروز روز تاریخساز و لحظاتی سرنوشتساز است. امروز روز تصمیم بزرگ است، همان طور که میدانید نظام با ابرچالشهای زیادی مواجه است و یکی از این ابرچالشها چالش قطعی آب و برق و ناترازی انرژی است. ناترازی انرژی نه تنها خسارت زیادی به صنعت وارد کرده بلکه سبب بالا رفتن نارضایتی مردم از این بخش شده است.
آقای دکتر پزشکیان در شرایطی آقای علی آبادی را برای تصدی وزارت نیرو به مجلس معرفی کرده است که همه میدانند سوابق ایشان به حوزه آب و برق باز نمیگردد، همچنین انتخاب ایشان نه تنها دستاوردی برای کشور نخواهد داشت بلکه تیر خلاص به تمام امیدهای مردم خواهد زد.
گودرزی، با اشاره به مدیریت علی آبادی در وزارت صنعت، معدن وتجارت و مباحث مربوط به خودروسازی بیان داشت: این جای سوال دارد که آقای علی آبادی با مشکلات بخش خودروسازی چه کرد؟ که باید امروز وزارت نفت را به آن بسپاریم از این رو باید تاکید کنم که علی آبادی در وزارت صمت دستاوردی نداشته است و باعث شد تا ما شاهد افت صنعت خودرو باشیم. همچنین باید این مسئله را یادآور شوم که حافظه تاریخی ملت از عملکرد وی در گروه مپنا همچنان فراموش نشده است.
آقای پزشکیان و نمایندگان مجلس من هم همچون شما بر اساس رسالت خود و پیگیری توصیههای رهبری تلاش میکنم تا در بسترسازی وفاق ملی سهمی ایفا کنم اما به این نکته توجه خواهم کرد در جای درست و تاریخی خود بایستم.
گودرزی، در ادامه با طرح این پرسش مبنی بر اینکه خروج سالیانه 14 میلیارد مترمکعب آب از الیگودرز به چه معنا است؟ (خطاب به وزیر پیشنهادی) آقای علی آبادی! اگر شما این موضوع را میدانستید، برای ما مرهم بودید نه نمک لذا ما دیگر فرصت تکرار اشتباهات گذشته را نداریم.
وزارت نیرو، وزارت حائز اهمیت است. ما باید فردی اصلح را برای تصدی این وزارتخانه انتخاب کنیم، لذا علی آبادی نمیتواند گزینه مناسبی برای این وزارتخانه باشد و در بخش حکمرانی تجربه زیادی ندارد، همچنین فردی که برای تصدی وزارت نیرو انتخاب میشود باید در حوزه آب و برق فعالیت موثری داشته باشد، با این حال ما مشاهده میکنیم که علی آبادی تنها برنامه وزرای قبلی را دنبال خواهد کرد.
برنامه علی آبادی در وزارت نیرو به اصطلاح سازهمحور است، آقای علی آبادی احتمالا موضوع انتقال آب از مناطق پرآب به مناطق کم آب را پیگیری خواهند کرد که این رویه، رویه درستی نخواهد بود.
گودرزی با اشاره به احداث بیرویه نیروگاهها و سدها در مپنا گفت: به واقع احداث همین سدهای عظیم کارشناسی بلای جان کشور شده است از این رو به نظر میرسد علی آبادی در دوران فعالیت خود در وزارت نیرو نیز همین رویهها را دنبال خواهد کرد.
در خصوص مبحث مشارکت ذینفعان در تصمیمسازیها با ید گفت؛ آقای علی آبادی این مهم را تنها در بعد تامین مالی در نظر گرفته است، البته باید به این نکته اشاره کنم که مشارکت ذینفعان یک حرکت اساسی در مدیریت است و باید به سایر ابعاد آن نیز توجه شود. گزینه مناسب برای تصدی وزارت نیرو به واقع باید برنامه مناسبی در حوزه فناوریهای جدید، تولید و تامین برق داشته باشد و بتواند تمام صنایع را در آن مشارکت دهد.
گودرزی، با بیان اینکه علی آبادی مدیری علمی و جهادی است، عنوان نمود: وزیر پیشنهادی نیرو باید بداند اگر در این زمینه برنامه مناسبی داشته باشد ما نمایندگان از وی حمایت و در خدمت او خواهیم بود در غیر این صورت ما کماکان درگیر مدیریت سنتی در حوزه آب و برق و بدون استفاده از ظرفیتهای خدادادی خواهیم شد که میتواند ما را درگیر خاموشیها کند.
غلامرضا شریعتی اندراتی نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه (موافقت با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی نیرو)
همکاران عزیز! همگی واقف هستید دو چالش مهم در حوزه وزارت نیرو وجود دارد که مهمترین آنها کمبود آب و برق در بخشهای مختلف مثل صنایع، کشاورزی و مصارف خانگی است. حل شدن این چالشها علاوه بر تجهیزات نیازمند مدیری لایق، جهادی، متخصص و انقلابی است.
آقای علی آبادی تحصیلات مرتبط با وزارت نیرو را از بهترین دانشگاههای کشور که دانشگاه تهران بوده، ااخذ نموده است و از لحاظ تخصصی برای حل مسایل این وزارتخانه این اطمینان را میدهد. فارغ از برخورداری از دانش و تخصص لازم ایشان دارای تجربه قوی در زمینه ساخت پروژههای نیروگاهی را دارد و توانایی لازم را برای حل مشکلات این وزارتخانه دارد. تجربه ایشان در زمینه فنی و مهندسی و ساخت نیروگاهها و همچنین احداث سدها و طرحهای انتقال آب و برق کشور از دیگر امتیازات وی بوده است.
ایشان در جلسات مختلف از بکارگیری توانمندیها و دانش بروز و نیروهای خلاق و ظرفیتهای موجود نیروی انسانی بر روند پیشرفت پروژهها نظارت و پیگیری خواهد نمود و حدود سه دهه با آگاهی کامل نسبت به توزیع آب و برق اشراف کامل را برای حل مشکلات وزارتخانه نیرو دارد و میتواند با اشراف کامل موضوعات آب و برق را حل و راهوری نماید.
استفاده از ظرفیتهای قانونی برای تامین منابع مالی به خصوص موارد مندرج در برنامههای توسعه و قوانین بودجه سنواتی از ویژگیهای منحصر به فرد ایشان است. وزارت نیرو در حال حاضر نیاز به مدیری توانمند و جهادی برای حل ناترازی و تنشهای موجود آب و برق را دارد. راهبردهای ارایه شده در این زمینه در برنامههای آقای علی آبادی به خوبی تشریح شده است، که اصول حاکم در برنامه خود در وزارت نیرو را طی چهار سال آینده ترسیم و نقشه راه تحقق این اصول نیز در برنامه ایشان بیان شده است.
ایشان عقیده دارند که حل این چالشها با مشارکت همه قوا و دستگاهها قابل حل خواهد بود، به همین دلیل نیز ارتقای شورای عالی آب و انرژی و استفاده موثر از آن در تصمیمگیریهای بخشهای مختلف و افزایش تعاملات بین بخشی را در برنامه پیشنهادی خود لحاظ نموده است.در برنامه آقای وزیر به تامین آب شرب شهرها و روستاها دیده میشود.
توجه به بهرهوری و کاهش تلفات آب و برق و راندمان نیروگاهها مورد دیگری است که در برنامه ایشان دیده میشود. توجه به اصلاح اقتصاد آب و برق در جهت خودکفایی صنعت و بهبود شرایط بوده است، توجه جدی ایشان به موضوع منابع محدود آب و نیاز به آب با توجه به رشد جمعیت، توسعه صنعت و بالا رفتن استانداردهای زندگی و الزام به موضوع مدیریت مصرف، تامین آب جدید، استفاده آبهای غیرمتعارف به خصوص نمک زدایی از آب دریا و استفاده از پس آب در برنامههای اصلی ایشان بوده است که این امر نتایج مثبت در آبادانی کشور خواهد داشت.
با مدیریت علمی و عملی ایشان شاهد شکلگیری برنامه مدون در حوزه فناوری و توسعه زیرساختهای وزارت نیرو خواهیم بود. استفاده از صنایع و همچنین معادن در کویر ایران است که با استفاده از سرمایه آنها برای تامین آنها برای تامین منابع مالی برای انتقال آب از خلیج فارس به کویر و فلات مرکزی ایران است. استفاده از این منابع برای پروژههای انتقال آب و نمک زدایی آب دریا و سرمایهگذاری از طریق بخش خصوصی مورد در حوزه مدیریت تقاضا و تبع آن بهینه سازی مصرف و افزایش تولید در صنایع کشور را شاهد خواهیم بود.
علی آبادی جزو معدود مدیران ارشد انرژی ایران است که هم در حوزه آب و هم در برق سابقه مدیریت داشته و به چالشهای این وزارتخانه کاملا مسلط است، تعامل ایشان و مجلس میتواند باعث نجات وزارت نیرو از این چالشها باشد. از نمایندگان میخواهم با توجه به سوابق ایشان در حوزه نیرو و انرژی و تخصص لازمشان برای جراحیهای لازم در این حوزه با رای ایشان را راهی ساختمان وزارت نیرو کنند.
رحمت اله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول (موافقت با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی نیرو)
به یقین انتخاب وزیری توانمند برای وزارتخانه نیرو با توجه به بحران شدید آب و برق در تمامی کشور و حتی با همسایگان بسیار ضروری است، چرا که ما در این حوزه علاوه بر داخل کشور با همسایگان نیز دچار تنش و چالش شده ایم. عدم بهره برداری نیروگاه ها، ناتوانی در سرمایه گذاری برای بروز کردن تجهیزات و کاهش تصدی گری، وارد کردن بخش خصوصی به جریان تولید انرژی و اجرای اصل 44 قانون اساسی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است، از جمله مواردی است که حل آن ها نیازمند داشتن مدیری توانا و کارآمد است. چرا که تنها در این صورت می توان مشکلات عدیده صنعت برق و آب را کاهش داد.
تولید آب و برق با کمک صندوق توسعه ملی، ضرورتی غیرقابل اجتناب است. کمبود آب و مشکلات پیرامون آن سبب شده مردم از شرق به سمت دیگر شهرها و بیشتر به سمت استان گلستان مهاجرت کنند بنابراین باید به وزارتخانه نیرو به عنوان یک وزارتخانه مهم و حتی امنیتی، اقتصادی و توسعه گرا نگاه کرد.
اصلاح سیاست الگوی کشت و افزایش بهره وری، ضعف دولت ها در دیپلماسی آب و عدم حل و فصل مشکل ایجاد شده با همسایگان در حقآبه هیرمند و ارس از جمله مسائلی است که آقای علی آبادی باید برای حل و فصل آن قول دهد.اقتصاد آب، بهره وری بهینه از آب، توسعه آبیاری تحت فشار و قطره ای با هدف جلوگیری از هدررفت آب و افزایش سهم و حقآبه کشاورزان از جمله مسائل مهمی است که باید به آن ها با هدف ایجاد رفاه عمومی و رونق اقتصادی و کشاورزی توجه کرد.
هادی هاشمی نیا نماینده مردم خرم آباد و چگنی (موافقت با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی نیرو)
با توجه به اینکه با تغییر اقلیم هوا گرم تر خواهد شد ما در آینده با تنش آبی مواجه هستیم و این خطری جدی است که باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.
بنابراین مدیریت بهینه انرژی یکی از وظایف مهم وزارت نیرو است که باید حوزه آب و برق را به طور جدی مورد توجه قرار دهد، از آن جا که وضعیت فعلی منابع آب کشور و مصرف آب شرب در شهرها و روستاها تا حدود زیادی به منابع زیرزمینی وابسته است لذا می طلبد که برنامه دقیق تری داشته باشیم.
می توان با مدیریت صحیح در مقابل تنش آبی و خطری که وجود دارد آمادگی داشته باشیم از طرفی نیز برنامهریزی و مدیریت می تواند راهگشا باشد، همچنین ایجاد سد باعث خواهد شد آب کشاورزی تامین شود.
نباید آب از حوزه آبی به حوزه دیگر انتقال یابد و طبق برنامه هفتم توسعه نیز نباید باعث ایجاد مشکل شود بنابراین اگر مدیریت صورت گیرد می توان بسیاری از خطرات را دفع کرد.
آقای علی آبادی مدت بسیاری در شرکت مپنا کار کرده و این شرکت را به رتبه های عالی رساند و مدیریت صحیح ایشان باعث شد که نامی از ایشان در جهان مطرح شود لذا با شناخت و درک درستی که ایشان از حوزه انرژی دارند می تواند کمک کند که وزارت نیرو به خوبی مدیریت شود.
یکی از برنامه های آقای علی آبادی تامین آب مورد نیاز صنایع غذایی است که برای بهینه سازی آن حدود 15 هزار پایگاه باد نیاز داریم، همچنین مدیریت ایشان می تواند بسیاری از صنایع تجدیدپذیر را برای کشور مهیا کند بنابراین لازم است از ایشان حمایت کامل صورت گیرد.
روح اله لک علی آبادی نماینده مردم دورود و ازنا (موافقت با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی نیرو)
در نخستین جلسهای که با دکتر پزشکیان داشتیم ایشان خیلی با مضمون »باران که شدی مپرس این خانه کیست« برای خدمت کردن به مردم باید مثل باران باشیم. دکتر پزشکیان در انتخاب رئیس جمهور گفت: من حزبی نیستم، اصولگرا و اصلاح طلب نمیبینم و با همه یک جور میبینم، در حال حاضر کابینهای که معرفی کرده یک رنگین کمان برای دولت وفاق ملی است، امروز نوبت ما نمایندگان است که این امانت بزرگ را به اهل آن بسپاریم، زمانی که قرار است به مردم حکمرانی کنیم با عدالت باشیم.
عدالت یعنی اجرای این مهم که هر سخن جایی و هر نکته، مکانی دارد، اگر قرار است با عدالت حکم کنیم نباید هیجانی رفتار کنیم و به کسی توهین کنیم، نباید احساساتی برخورد داشته باشیم. در دوران انتخابات مجادلهای اگر بود نباید ادامه داشته باشد. امروز باید تنها با رژیم صهیونیستی برخورد جدی داشته باشیم. امروز همدلی، همزبانی و رحمت حاکم باشد.
باید ازبن دندان به موفقیت اعتقاد داشته باشیم، از دکتر قالیباف رئیس مجلس کمال تشکر را دارم که در حین و بعد از انتخابات با سعه صدر تلاش کردند، باید مراقب باشیم؛ سهم لرستان از اعتبارات فقط پوشیدن لباس بختیاری توسط مسئولان نباشد.
آقای علی آبادی فرد توانمندی است، مشکل اصلی کشور در حوزه صنعت مربوط به برق و آب است که بسیار به کشاورزان و صنعتگران آسیب وارد کرده است. وزیر پیشنهادی نیرو سوابق مدیریتی مناسبی در حوزه آب و برق دارند، ایشان نگاه فرابخشی دارند، با سوابق اجرایی که ایشان دارند بیتردید میتوانند در این حوزه موفق عمل کنند.
اظهارات وزیر پیشنهادی نیرو؛ عباس علی آبادی
عباس علی آبادی بیان نمود: آنچه اینجانب در جلسات کمیسیون ها و سایر جلسات خدمت شما نمایندگان عزیز عرض کردم این بود که متعهد به خدمت به مردم شریف ایران و آرمان های امام بزرگوار، مقام معظم رهبری و قوانین و مصوبات شما هستم و قول می دهم در کمال شفافیت و صدق مسیر را با شما طی کنم.
نمایندگان و ملت شریف ایران طبق برآوردهای کارشناسی ناترازی حوزه برق در سال جاری به بیش از 18 هزار مگاوات رسیده است البته این عدد برآوردی است، هرچند ناترازی به وجود آمده ریشه در اقتصاد ناکارآمد برق دارد که جذابیت اقتصادی این صنعت را از بین برده و منجر به مصرف خارج از الگوهای استاندارد شده است، از طرفی دیگر بودجه وزارت نیرو در سال جاری و سال های گذشته کفاف یارانه برق را نداده و منجر به ایجاد بدهی بزرگ به شرکت های خصوصی در حوزه برق شده است.
همچنین انباشت تعهدات وزارت نیرو باعث شده است جذابیت سرمایه گذاری در این حوزه برای بخش خصوصی عملا از بین برود و کسری بودجه و عدم تحقق بودجه های عمرانی نقش دولت را در توسعه صنعت آب و برق محدود کرده است لذا توجه به اقتصاد آب و برق و رفع ناترازی امری ضروری است البته جبران این ناترازی زمان بر خواهد بود و نیاز به برنامه ریزی دقیق و سرمایه گذاری قابل توجه در افزایش تولید، اصلاح شبکه و مدیریت مصرف دارد.
ذکر این نکته ضروری است که هنوز نتوانسته ایم گفتمان قابل فهم و وثوقی با مردم عزیز برای تبیین نقش آن ها در بهتر مصرف کردن ایجاد کنیم اما نمایندگان محترم یک سر هم در توانمندی های صنعتی دارند. اینجانب به شما اطمینان می دهم که در صورت تامین منابع مالی و با توجه به پیشرفت های کشور، در حوزه فنی به هیچ مشکل ویژه ای بر نخواهیم خورد.
در موضوع سوم یعنی همراه شدن با مردم عزیزمان ابتدا لازم است دغدغه های آن ها توسط ما شنیده و درک شود و سپس گفتمان مشترک در کشور شکل بگیرد که چطور انتخاب های کنونی ما بر زندگی های آینده و حتی نسل های بعدی تاثیر خواهد گذاشت در نتیجه تلاش خواهیم کرد با توسعه گفت وگو مردم عزیز خود را در مدیریت مصرف همراه و همدل سیاستگذاران کنیم.
اینجانب در صورت تایید شما بزرگواران مصمم هستم اهداف تعیین شده در برنامه هفتم و قانون مانع زدایی از صنعت برق را اجرایی کنم، این اهداف در برنامه تقدیمی در قالب اعداد و ارقام ذکر شده است و شما می دانید و ما هم معتقدیم تکیه بر منابع دولتی برای رسیدن به اهداف بلند برنامه هفتم راهی واقع بینانه نیست. اگرچه برادران ما در سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی و سایر عزیزان به ویژه آقای دکتر عارف باید مساعدت خود را برای حل این مسائل بیش از پیش کنند. البته من نیز مطالبه خواهم کرد.
با این اوصاف باید گفت پس راه حل چیست؟ به نظر اینجانب راه حل در ایجاد جذابیت در محیط کسب و کار حوزه برق است، مطابق بررسی ها به نظر می رسد، انباشت تعهدات وزارت نیرو سبب شده سرمایه گذاران قبلی متضرر شوند و سایر سرمایه گذاران که می توانستند در این حوزه سرمایه گذاری کنند به دلیل نابسامانی اقتصاد برق پا به این عرصه نگذاشته اند و از حضور و مشارکت در این عرصه امتناع می کنند.
متاسفانه مهاجرت نخبگان از صنعت برق به سایر حوزه ها خسارت بزرگی را در پی داشته است.
بخش قابل توجه از منابع صندوق توسعه ملی زمانی برای سرمایهگذاری به این بخش تعلق میگرفت اما متاسفانه این منابع متوقف شده است. صندوق توسعه ملی منابع کلان کشور را همواره لحاظ میکند، اما سرمایهگذاری در این زمینه را از اولویت خود خارج کرده است، ما چارهای نداریم جز اینکه از مواضع اجرایی به حوزه تنظیمگیری برویم و این موضوع در راستای شعار سال قلمداد میشود. ما میتوانیم با اصلاح اقتصاد برق و کاهش مداخلات دولتی وزارت نیرو را از حوزه رقیب بخش خصوصی خارج کنیم.
در حوزههای مربوط به برق دو اقدام اولیه ضرورت دارد ، برنامه ریزی برای بهرهگیری حداکثری از قانون مانع زدایی از صنعت برق برای اصلاح اقتصاد برق و همچنین توانمند سازی کلیه مصرف کنندگان و برنامه ریزی برای حذف تدریجی قیمتگذاری دستوری، آن هم برای جذاب سازی محیط کسب و کار از جمله این موارد است.
در موضوع انرژیهای تجدید پذیر و هستهای ؛ بنده در رابطه با ناترازی حوزه برق صحبتهایی کرده ام. تولید و توزیع و نحوه مصرف برق مورد انتقاد ما قرار دارد، لذا حلقه بنیادین این مساله تامین سوخت است. ما چارهای نداریم جز اینکه از انرژیهای تجدید پذیر و هستهای برای تولید برق استفاده کنیم.
کشور ما اساسا کشوری آفتابی است ؛ این ظرفیت، ظرفیتی است که بسیاری از کشورها از آن بیبهرهاند، از سوی دیگر حداکثر مصرف برق در فصل تابستان خواهد بود که با بیشترین میزان تولید نیروگاههای خورشیدی همراه خواهد بود. بدون شک سهم تولید برق خورشیدی در دولت چهاردهم افزایش خواهد داشت. در حال حاضر بورس ظرفیتهای خوبی برای تامین مالی پروژههای برق خورشیدی ایجاد کرده است و باید سرمایهگذاری در این بخش افزایش پیدا کند. ما نیز جذب سرمایهگذاری در این بخش را دنبال خواهیم کرد.
در خصوص بهبود بهرهوری و کاهش تلفات در حوزه برق؛ در سنوات گذشته توجه وزراء بیشتر به تولید و نه انتقال و توزیع معطوف بوده است، شاهد این مدعا این است در حال حاضر شرکتهای بزرگی داریم که در حوزه تولید فعال بوده اما در حوزه انتقال و توزیع کمترین شکوفایی مشاهده میشود. البته در این بخش دو مسیر اصلی دنبال خواهد شد. مسیر اول بررسی کارشناسی و اصلاح توپولوژی شبکه برق کشور به مدل چند منطقهای است که منجر به کاهش هزینه توسعه و ریسک شبکه خواهد شد. همچنین در مسیر دوم نیز افزایش ظرفیت و بهبود نوسازی شبکههای توزیع و ارتقا کشور در راستای کاهش تلفات با بهرهگیری از فناوریهای نوین مد نظر قرار میگیرد.
وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به مدیریت مصرف در کنار افزایش هزینه ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای رفع ناترازی حوزه برق و گاز توجه به کاهش مصرف با استفاده توامان از مکانیزمهای بازاری و فرهنگ سازی است. باور داشتن به ارزش واقعی انرژی در دنیای امروز یک پیش نیاز برای مدیریت مصرف است. اعتقاد دارم که میتوانیم مبتنی بر فناوریهای روز شرایطی را فراهم کنیم که به جای گران فروختن برق به مردم از ایشان سهمیه یارانه برق را به قیمت واقعی خریداری کنیم تا مردم اختیار داشته باشند که برقشان را مصرف کنند و یا به قیمتهای بینالمللی و صنعتی گران بفروشند و به این ترتیب به ارزش واقعی آنچه که در اختیار دارند پی ببرند. ما در وزارت نیرو در مقام تنظیم گری تلاش میکنیم زیر ساخت چنین فرآیندی را طراحی و تشکیل دهیم تا به مردم اجازه دهد، مستقیما از مزایای صرفه جویی بهرهمند شوند.
انشااله وزارت نیرو از جایگاه واسطه گری از جایگاه فروش برق خارج خواهد شد ، تلاش خواهد شد تا وزارت نیرو به جایگاه واقعی سیاستگذاری و نظارتی خود بازگردد تا تولید کننده و مصرف کننده بتوانند با قواعد عادلانه و منصفانه و تدریجی که طراحی میشود ظرفیتها و فعالیتهای خود را تنظیم کنند.
البته هموطنان ما در همه روستاها باید اطمینان داشته باشند که در این فرایند زندگی آنان نه تنها سختتر نشده بلکه سهلتر خواهد شد.
علی آبادی در ادامه با اشاره به حوزه آب تاکید کرد: خیلی از راه حلهای ارایه شده در حوزه برق، در حوزه آب هم قابل استفاده است اما باید به این نکته اشاره کنم که چالشهای آب، چالشهای زیادی است. به واقع این چالش ها در قالب همدلی دستگاه ها قابل برطرف شدن است.
بیلان منفی حوزه آب که محصول تغییرات اقلیمی و برخی بی توجهی ها است باید برطرف شود تا محیط زیست ما را بهبود و امنیت غذایمان تضمین گردد.این مورد امروز یکی از ضرورتهای اساسی برای مواجهه با بحران آب است البته در مدیریت یکپارچه منابع آبی با در نظر گرفتن ظرفیتهای آب تجدیدپذیر کشور مصرف متناسب آن تنظیم میشود.
در خصوص توسعه زیرساختهای آب شیرینکن و تولید آب نامتعارف، امروز استفاده از انواع آب شیرینکنها در دستور کار کشورهای مختلف از جمله در منطقه قرار گرفته است و فناوری در این حوزه به شدت پیشرفت کرده است. این اقدامات میتواند به تامین آب شرب و صنعتی در مناطق کم آب و بهبود وضعیت آبی کشور کمک شایانی کند.
سرمایه گذاری در فناوریهای جدید تصفیه آب بدون شک در دستور کار جدی ما قرار خواهد داشت و توسعه این بخش و تامین آب مورد نیاز شهرهای ساحلی و سپس تزریق آب به داخل سرزمین در دستور کار است، متاسفانه ما در خوزستان از نظر آبی با مشکل آب مواجه هستیم که باعث تاسف است، موضوع بحث تصفیه پساب نیز محور مهم است که به صورت موازی و با جدیت دنبال خواهد شد؛ انشاءاﷲ برنامههای مفصلی با کمک بخش خصوصی به ویژه صنایع پیشبینی شده است که در زمان خود به استحضار خواهد رسید.
توسعه همکاریهای بینالمللی وسیع، پیگیری مطالبات کشور که در حال حاضر با چالش حقابهها در کشور مواجه هستیم و معتقدیم این چالش با کامل کردن بسته همکاریهای وزارت نیرو با کشورهای همسایه در مدیریت یکپارچه منابع باعث دفاع از سایر ظرفیتهای نظیر انرژی میتواند به فرصت تبدیل شود.
موضوع تبادل انرژی با کشورهای همسایه و کشورهای عضو که شرق به غرب با توجه به اختلاف و کشورهای شمال جنوب با در نظر گرفتن اختلاف درجه حرارت ظرفیتهای خوبی را در اختیار قرار میدهد که البته باید مورد مطالعه قرار گیرد.
کیفیت نظارت بر تولید و مصرف آب کشور بهبود خواهد یافت و در خصوص کاهش تلفات و آبرسانی شرب و کشاورزی در حال حاضر متاسفانه نقل و انتقالات آبرسانی شبکه توزیع آب شرب کشور حدود 30 درصد بوده است.
درپایان مراتب تشکر عمیق خود را برای همراهی شما بزرگواران در دوره قبل و خصوصا در این چند روز که از نزدیک به خدمت شما بودم تقدیم میکنم؛ همچنین مواردی که به عنوان بازخورد از شما نمایندگان محترم در جلسات مختلف دریافت شد و در همین جلسه نکات مهمی را فرمودید در قالب ظرفیتهای پیشبینی شده در قوانین مصوب دنبال خواهد شد و به شما بزرگواران قول میدهم همه توانایی خود را به کار بگیرم و صادقانه در کمال شفافیت با شما عزیزان تعامل و برنامهها را در راستای اعتلای کشور ما هم پیش ببریم.