جلسه علنی سه شنبه 30 مرداد ماه 1403 مجلس شورای اسلامی

بررسی‌ صلاحیت‌ وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌ دستی‌ (محمدرضا صالحی‌ امیری)

احمد راستینه‌ هفشجانی‌، نماینده مردم شهرکرد، بن‌، سامان و فرخ شهر (سخنگوی‌ کمیسیون فرهنگی‌)

متن‌ گزارش کمیسیون در مورد صلاحیت‌ محمدرضا صالحی‌ امیری‌، وزیر پیشنهادی‌ میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌ را قرائت‌ کرد. متن‌ گزارش به‌ شرح ذیل‌ است‌:

مقدمه‌:

در راستای‌ اجرای‌ ماده (202) آیین‌ نامه‌ داخلی‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ برنامه‌ کاری‌ بررسی‌ صلاحیت‌ وزرای‌ پیشنهادی‌ دولت‌ چهاردم در کمیسیون فرهنگی‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ بر اساس زمانبندی‌ ارائه‌ شده از سوی‌ هیات رئیسه‌ محترم مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ طی‌ روزهای‌ دوشنبه‌ 22 مرداد لغایت‌ چهار شنبه‌ 24 مرداد ماه طی‌ 36 ساعت‌ کاری‌ و ملاقات با 19 نفر از وزرای‌ محترم پیشنهادی‌ به‌ انجام رسید. بر اساس ماموریت‌ کمیسیون فرهنگی‌ برای‌ بررسی‌ صلاحیت‌ وزرای‌ تخصصی‌، از وزارتخانه‌ های‌ »فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی‌، صنایع‌ دستی‌ و گردشگری‌ و ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات هر کدام 3 ساعت‌ و 15 وزارت خانه‌ دیگر هر کدام به‌ میزان 5/1 ساعت‌ مورد بحث‌ و تبادل نظر قرار گرفت‌.

مهمترین‌ موضوعات و محورهای‌ مورد توجه‌ اعضای‌ کمیسیون فرهنگی‌ در محورهای‌ زیر صورت گرفت‌.

  1. تشکیل‌ ستاد پیگیری‌ و اجرایی‌ کردن مصوبات برنامه‌ توسعه‌ هفتم‌ و سیاست‌ های‌ ابلاغی‌ در حوزه میراث فرهنگی‌، صنایع‌ دستی‌ و گردشگری‌
  2. تداوم و پیگیری‌ پروژه ها و کارهای‌ نیمه‌ تمام
  3. تعیین‌ شاخص‌ و رعایت‌ شایسته‌ سالاری‌ در انتصابات حوزه معاونین‌، مشاورین‌ و مدیران کل‌
  4. پیگیری‌ حل‌ معضل‌ بافت‌ های‌ تاریخی‌، حرائم‌ و کاهش‌ دارائی‌ های‌ مردم
  5. تقویت‌ حوزه های‌ گردشگری‌ داخلی‌، خارجی‌ و صنایع‌ دستی‌

شرح استعلامات: (مدرک تحصیلی‌)

در راستای‌ بررسی‌ صحت‌ مدرک تحصیلی‌ آقای‌ سید رضا صالحی‌ امیری‌ وزیر محترم پیشنهادی‌ میراث فرهنگی‌، صنایع‌ دستی‌ و گردشگری‌ به‌ استناد نامه‌ 28402 مورخ23/ 5/ 1403 از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌ استعلام گردید در پاسخ‌ به‌ نامه‌ فوق الذکر وزارت متبوع طی‌ نامه‌ شماره366730/ 4 مورخ 24/ 5/ 1403 مراتب‌ فارغ التحصیلی‌ ایشان در مقطع‌ ، کارشناسی‌ (رشته‌ علوم سیاسی‌ از دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد تهران مرکزی‌، کارشناسی‌ ارشد رشته‌ علوم سیاسی‌ از دانشگاه تهران ودکتری‌ مدیریت‌ دولتی‌ از دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد علوم و تحقیقات مورد تایید می‌ باشد.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی‌ وزیر پیشنهادی‌ در کمیسیون

  1. برنامه‌ ریزی‌ برای‌ تحقق‌ احکام برنامه‌ هفتم‌ توسعه‌ از جمله‌ قرارگرفتن‌ بخش‌ گردشگری‌ بعنوان بخش‌ پیشران در اقتصاد کشور با اجرای‌ سند راهبردی‌ توسعه‌ صنعت‌ گردشگری‌ به‌ منظور ایجاد حداکثر ظرفیت‌ و فرصت‌ برای‌ توسعه‌ متوازن و پایدار صنعت‌ گردشگری‌
  2. تزریق‌ منابع‌ مالی‌ به‌ پروژه های‌ نیمه‌ تمام دارای‌ پیشرفت‌ بالا به‌ منظور تسریع‌ در بهره برداری‌ و قرار گرفتن‌ آنها در چرخه‌ خدمات رسانی‌
  3. بازنگری‌ در ساختار و تشکیلات وزارتخانه‌ متناسب‌ با شرح وظایف‌ و پیگیری‌ و تصویب‌ آن در مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌
  4. تلاش برای‌ تقویت‌ توان تشکیلاتی‌ و ساختار ادارات کل‌ استانی‌ با توجه‌ به‌ ضعف‌ شدید و فقر منابع‌ انسانی‌ و لجستیکی‌ استان ها
  5. استفاده از ظرفیت‌ های‌ مولد سازی‌ با توجه‌ به‌ دارایی‌ ها و املاک بلاتکلیف‌
  6. نهضت‌ بازنگری‌ جرائم‌ آثار تاریخی‌ و میراث فرهنگی‌ با استفاده از ظرفیت‌ های‌ قانونی‌ احکام برنامه‌ هفتم‌ پیشرفت‌
  7. حمایت‌ از کسب‌ و کارهای‌ دیجیتال و استارت آپ ها
  8. توسعه‌ گردشگری‌ ساحلی‌ و اقتصاد دریا محور
  9. مشارکت‌ با بخش‌ خصوصی‌ در اجرای‌ طرح های‌ راهبردی‌ ایجاد بازارچه‌ ها، مجتمع‌ ها و برگزاری‌ نمایشگاه های‌ داخلی‌ و بین‌ المللی‌ صنایع‌ دستی‌
  10. رفع‌ موانع‌ تولید و صادرات صنایع‌ دستی‌
  11. مبارزه ساختاری‌ با قاچاق میراث فرهنگی‌ و اموال موزه ای‌

بررسی‌ معیارهای‌ عمومی‌ برنامه‌ وزیر پیشنهادی‌

معیارهای‌ عمومی‌ ارزیابی‌ به‌ شرح ذیل‌ می‌باشند:

  1. تناسب‌: برنامه‌ها با مسائل‌، مشکلات و واقعیت‌های‌ موجود متناسب‌ بوده و در راستای‌ حل‌ آنها طراحی‌ شده باشند.
  2. واقع‌گرایی‌: برنامه‌ها با توجه‌ به‌ شرایط‌ و امکانات موجود قابلیت‌ اجرا داشته‌ باشند.
  3. صراحت‌: برنامه‌ها روشن‌، ساده و دقیق‌ بوده و برای‌ کاربران آنها به‌ راحتی‌ قابل‌ درک باشند.
  4. شفافیت‌: منابع‌ مورد نیاز و راههای‌ تامین‌ آنها مشخص‌ بوده و امکان تعارض منافع‌ پایین‌ باشد.
  5. انسجام: اجزاء و مولفه‌های‌ مختلف‌ برنامه‌ دارای‌ هماهنگی‌ و هم‌راستایی‌ بوده و یک‌ کلیت‌ یکپارچه‌ را تشکیل‌ دهند.
  6. جامعیت‌: برنامه‌ها هم‌زمان ابعاد فنی‌، اقتصادی‌، اجتماعی‌ و زیست‌محیطی‌ را لحاظ کرده باشند.
  7. آینده نگری‌: پیامدهای‌ احتمالی‌ برنامه‌ها و سناریوهای‌ محتمل‌ پیش‌بینی‌ شده باشند.
  8. سنجش‌پذیری‌: برای‌ برنامه‌ها اهداف عملیاتی‌ و کمی‌ تعیین‌ شود؛ به‌ نحوی‌ که‌ بتوان نسبت‌ به‌ پایش‌ و ارزیابی‌ میزان موفقیت‌ آنها به‌ صورت مستمر اقدام نمود.
  9. زمانبندی‌: برنامه‌ها برای‌ یک‌ افق‌ زمانی‌ چهار ساله‌ طراحی‌ شده، تعدد و تاخر منطقی‌ احتمالی‌ و میزان مطلوب پیشرفت‌ سالیانه‌ آنها مشخص‌ شود.

تطبیق‌ برنامه‌ وزیر پیشنهادی‌ با اسناد بالادستی‌ حکایت‌ از آن دارد که‌ 45 درصد برنامه‌ های‌ پیشنهادی‌ با احکام فوق الذکر »منطبق‌« و 39 درصد موارد نیز »همسو« است‌. همچنین‌ موردی‌ مبنی‌ بر مغایرت برنامه‌ ها با اسناد بالادستی‌ یافت‌ نشد. از سوی‌ دیگر در برنامه‌ وزیر پیشنهادی‌ به‌ 16 درصد از احکام اشاره ای‌ نشده است‌.

نتیجه‌گیری‌ ( نظر نهایی‌ کمیسیون)

با بررسی‌ گسترده پیرامون سوابق‌، عملکرد، برنامه‌ ها و اظهارات آقای‌ سید رضا صالحی‌ امیری‌، صلاحیت‌ وی‌ برای‌ تصدی‌ وزارت میراث فرهنگی‌، صنایع‌ دستی‌ و گردشگری‌ با اکثریت‌ آراء اعضای‌ کمیسیون فرهنگی‌ مورد تایید قرار نگرفت‌.

زهرا سعیدی‌ مبارکه‌ ، نماینده مردم مبارکه‌ ( سخنگوی‌ کمیسیون صنایع‌ و معادن)

متن‌ گزارش کمیسیون در مورد صلاحیت‌ سیدرضا صالحی‌ امیری‌ وزیر پیشنهادی‌ میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌ را قرائت‌ کرد. متن‌ گزارش به‌ شرح ذیل‌ است‌.
مستند به‌ ماده (202) آیین‌ نامه‌ داخلی‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، بررسی‌ صلاحیت‌ و برنامه‌های‌ آقای‌ سید رضا صالحی‌ امیری‌ به‌ عنوان وزیر پیشنهادی‌ میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌، طی‌ دو جلسه‌ در تاریخ‌ های‌ 22/ 5/ 1403 و 23/ 5/ 1403 در دستور کار کمیسیون صنایع‌ و معادن قرار گرفت‌ و درخصوص بررسی‌ صلاحیت‌ و برنامه‌ های‌ ایشان، بحث‌ و تبادل نظر صورت پدیرفت‌.

الف‌- شرح برنامه‌ ها و تعهدات شفاهی‌ وزیر پیشنهادی‌

وزیر پیشنهادی‌ ضمن‌ معرفی‌ و بیان سوابق‌ علمی‌ و اجرایی‌ خود، موضوعات زیر را به‌ عنوان برنامه‌ این‌ وزارتخانه‌ در حوزه صنایع‌ دستی‌، ارائه‌ نمودند:

  1. پیگیری‌ اجرای‌ سند توسعه‌ ملی‌ و اجرای‌ کامل‌ قانون حمایت‌ از اساتید و هنرمندان صنایع‌ دستی‌
  2. ایجاد بانک‌ اطلاعاتی‌ جامع‌ صنایع‌دستی‌ کشور
  3. ساماندهی‌ بخش‌ ارزشیابی‌ هنرمندان صنایع‌دستی‌ و ایجاد موسسه‌ هنرمندان پیشکسوت صنایع‌ دستی‌
  4. مشارکت‌ با بخش‌ خصوصی‌ در اجرای‌ طرح های‌ راهبردی‌، ایجاد بازاچه‌ ها، مجتمع‌ ها و برگزاری‌ نمایشگاههای‌ داخلی‌ و بین‌ المللی‌ صنایع‌ دستی‌
  5. ایجاد پایانه‌ صادراتی‌ صنایع‌ دستی‌ و اجرای‌ کامل‌ قانون عدم پیمانسپاری‌ ارزی‌ و حذف قوانین‌ دست‌ و پاگیر در حوزه تولید و صادرات صنایع‌ دستی‌
  6. رفع‌ موانع‌ تولید و صادرات صنایع‌دستی‌ و کمک‌ به‌ شناسایی‌ بازار درکشورهای‌ هدف برای‌ فروش محصولات و ساماندهی‌ بسته‌ بندی‌ در حوزه صادرات صنایع‌دستی‌
  7. بهره مندی‌ از اساتید پیشکسوت رشته‌ های‌ مختلف‌ صنایع‌ دستی‌ در جهت‌ ترویج‌ آموزش استاد شاگردی‌

ب- بررسی‌ برنامه‌ ارائه‌ شده و صلاحیت‌ وزیر پیشنهادی‌

برای‌ این‌ منظور، برنامه‌ ارائه‌ شده با قوانین‌ و اسناد بالادستی‌ از جمله‌ قانون برنامه‌ هفتم‌ پیشرفت‌، مصوبات راهبردی‌ شورای‌ عالی‌ انقلاب فرهنگی‌ و برخی‌ سیاست‌های‌ ابلاغی‌ مقام معظم‌ رهبری‌ نظیر سیاست‌ های‌ کلی‌ اصل‌ 44 قانون اساسی‌ و پدافند غیرعامل‌ و قانون حمایت‌ از هنرمندان مطابقت‌ داده شد.

در حوزه مرتبط‌ با کمیسیون صنایع‌ و معادن، توجه‌ به‌ قوانین‌ بالادستی‌ مانند قانون حمایت‌ از هنرمندان، فعالان و استادکاران صنایع‌ دستی‌ مصوب 1396، از جمله‌ نقاط قوت برنامه‌ وزیر پیشنهادی‌ است‌.

مهم‌ترین‌ ضعف‌ برنامه‌ وزیر پیشنهادی‌، عدم بیان اقدام عملیاتی‌ و اجرایی‌ در برنامه‌ ارائه‌ شده می‌باشد.

از نظر سوابق‌ علمی‌ و اجرایی‌، آخرین‌ مدرک تحصیلی‌ وزیر پیشنهادی‌، دکتری‌ مدیریت‌ دولتی‌ می‌ باشد و از نظر سوابق‌ اجرایی‌ نیز سابقه‌ وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ و ریاست‌ سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی‌ را دارا می‌ باشند که‌ این‌ سوابق‌، در مجموع قابل‌ قبول ارزیابی‌ می‌شود.

ج- نظر نهایی‌ کمیسیون

پس‌ از بررسی‌ سوابق‌، عملکرد، برنامه‌ ها و اظهارات آقای‌ سید رضا صالحی‌ امیری‌، درخصوص صلاحیت‌ ایشان برای‌ تصدی‌ میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌ رای‌ گیری‌ به‌ عمل‌ آمد که‌ در نتیجه‌، صلاحیت‌ ایشان برای‌ تصدی‌ وزارتخانه‌ مذکور، با اکثریت‌ آرا به‌ تایید کمیسیون صنایع‌ و معادن رسید.

حجت‌ الاسلام و المسلمین‌ اسماعیل‌ سیاوشی‌، نماینده مردم فریدن، چادگان و فریدون شهر(مخالفت‌ با برنامه‌ و سوابق وزیر پیشنهادی‌ میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌)

خداوند در قرآن می‌ فرمایند: صلاحیت‌ افراد را بسنجید سپس‌ به‌ آنها مسئولیت‌ بدهید. امانتی‌ مانند جامعه‌ اسلامی‌ که‌ حاصل‌ خون شهدا است‌ را می‌ خواهیم‌ به‌ فردی‌ به‌ عنوان وزیر بسپاریم‌.

یکی‌ از راه های‌ بررسی‌ صلاحیت‌ افراد طبق‌ نامه‌ امیرالمومنین‌ علی‌ (ع) نظم‌ و برنامه‌ در زندگی‌ است‌، اگر کسی‌ برنامه‌ و طرح داشته‌ باشد طبق‌ هدف حرکت‌ می‌ کند در غیر این‌ صورت به‌ موفقیت‌ نمی‌ رسد. اسناد بالادستی‌ و برنامه‌ های‌ توسعه‌ ای‌، برنامه‌ های‌ راهبردی‌ هستند نه‌ عملیاتی‌. وزیر پیشنهادی‌ باید طرح و برنامه‌ عملیاتی‌ داشته‌ باشد.

وزیر پیشنهادی‌ میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌ برنامه‌ ای‌ برای‌ یک‌ میلیون و 200 هزار عشایر کشور ندارد، از سویی‌ دیگر راهکاری‌ برای‌ رستوران های‌ یخی‌ و استفاده از مناطق‌ سردسیر ارائه‌ نکرده است‌، وزیر پیشنهادی‌ برای‌ اصفهان به‌ عنوان پایتخت‌ جهان اسلام که‌ به‌ دلیل‌ خشک‌ شدن زاینده رود به‌ کارگاهی‌ آلوده تبدیل‌ شده چه‌ راهکاری‌ دارد؟

در زمینی‌ به‌ مساحت‌ یک‌ هزار و 200 هکتار، 2 هزار ویلای‌ آنچنانی‌ که‌ سالانه‌ 700 هزار لیتر آب برای‌ آن تعیین‌ شده در اختیار افرادی‌ برای‌ خوش گذرانی‌ در نظر گرفته‌ شده است‌ و مسئولین‌ محلی‌ در هیات امنای‌ این‌ محل‌ حق‌ ورود ندارند و این‌ امکانات گردشگری‌ در اختیار عده ای‌ خاص قرار دارد.

اگر با وزیر پیشنهادی‌ میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌ مخالفت‌ می‌ کنم‌ به‌ معنای‌ مخالفت‌ با دولت‌ وفاق ملی‌ نیست‌، بلکه‌ بیان رنج‌ مردم است‌، مردم ما به‌ دلیل‌ بی‌ مهری‌، قطع‌ برق و نصف‌ کردن مجوز برداشت‌ آب از چاه، درد و رنج‌ تحمل‌ می‌ کنند، کسی‌ می‌ تواند این‌ درد و رنج‌ را رفع‌ کند که‌ روحیه‌ و فکر جهادی‌ داشته‌ و ارتباطی‌ نیز با فتنه‌ گران نداشته‌ باشد.

علی‌ خضریان ، نماینده مردم تهران، ری‌، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس‌ (مخالفت‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌)

مخالفت‌ من‌ با دکتر صالحی‌ امیری‌ به‌ دلایل‌ متعددی‌ است‌، ابتدا اینکه‌ وی‌ به‌ لحاظ تخصصی‌ حتی‌ یک‌ ساعت‌ هم‌ در وزارت میراث سابقه‌ کار ندارد و حتی‌ در زمان حضور در کمیسیون ها پاسخ‌ به‌ سوالات نمایندگان را به‌ معاونان و مشاوران فعلی‌ خود ارجاع می‌ داد.

سوال این‌ است‌ آیا در میان بدنه‌ وزارت میراث و هم‌ فکران دولت‌ چهاردهم‌ حتی‌ یک‌ نفر هم‌ برای‌ تصدی‌ در این‌ وزارتخانه‌ وجود نداشت‌؟ بنابراین‌ باید گفت‌؛ علاوه بر تمامی‌ این‌ ایرادات برنامه‌ تحولی‌ نیز در کار نیست‌ و این‌ موضوع سبب‌ خواهد شد بسیاری‌ از مسائل‌ مرتبط‌ با این‌ وزارتخانه‌ دچار مشکل‌ شود.

این‌ وزارتخانه‌ چند مسئله‌ دیگر نیز دارد، ما می‌ خواهیم‌ از افراد کارآمد و ضد فساد در دولت‌ استفاده شود و دولتی‌ کارآمد روی‌ کار بیاید، دولتی‌ که‌ برای‌ جان و مال مردم ارزش قائل‌ شود. البته‌ یکی‌ از سوابق‌ دکتر امیری‌ مدیریت‌ اداره کل‌ اطلاعات استان خوزستان است‌ که‌ در زمان مدیریت‌ آقای‌ صالحی‌ در این‌ اداره کل‌ اتفاقی‌ رخ داد، مبنی‌ بر انفجار یک‌ لوله‌ گاز و زمانی‌ که‌ اداره کل‌ دلایل‌ این‌ حادثه‌ را پیگیری‌ کرد افرادی‌ بازداشت‌ شدند، اما متاسفانه‌ تخلفاتی‌ در این‌ مجموعه‌ صورت گرفت‌ که‌ کار به‌ شکایت‌ و بازرسی‌ دفتر مقام معظم‌ رهبری‌ رسید و بازرسانی‌ به‌ آنجا اعزام شدند و در نهایت‌ حکم‌ توبیخ‌ مدیرکل‌ اطلاعات استان خوزستان صادر می‌ شود.

همچنین‌ فردی‌ که‌ به‌ عنوان بازرس پرونده در آنجا حضور داشته‌ و شهادت می‌ دهد حکم‌ صادر شده برای‌ یک‌ سری‌ از افراد براساس اتفاقاتی‌ رخ داده است‌ و خبرها حاکی‌ از خودکشی‌ یکی‌ از افراد این‌ پرونده است‌.

علاوه بر موارد فوق، آقای‌ صالحی‌ امیری‌ نیز سابقه‌ ای‌ نیز در فتنه‌ 88 دارد چرا که‌ فعالیت‌ هایی‌ در زمان فتنه‌ داشته‌ و طی‌ نامه‌ ای‌ از طرف افرادی‌ در وزارت کشور به‌ مقام معظم‌ رهبری‌ وضعیت‌ کشور را، وضعیت‌ بدی‌ جلوه می‌ دهد مثلا در یک‌ مورد گفته‌ است‌؛ من‌ نگفته‌ ام تقلب‌، اما اگر بنا بود از ابتدا یک‌ نفر از صندوق رای‌ بیرون بیاید چرا مردم را به‌ سخره گرفتید و این‌ همه‌ هزینه‌ به‌ نظام تحمیل‌ کردید.

همچنین‌ نامه‌ ای‌ را وزارت اطلاعات در زمان دولت‌ آقای‌ روحانی‌ یعنی‌ سال 94 صادر می‌ کند و ایشان را از همراهی‌ با فتنه‌ گران و افرادی‌ که‌ فتنه‌ گران مشاوره می‌ دهند، همچون آقای‌ ظفرقندی‌ برحذر می‌ کنند ضمن‌ آنکه‌ آقای‌ صالحی‌ امیری‌ اتهام علیه‌ امنیت‌ ملی‌ نیز داشته‌ است‌ و حتی‌ حکم‌ بازداشت‌ این‌ فرد نیز صادر می‌ شود. اما به‌ دلایلی‌ این‌ حکم‌ اجرا نشده که‌ باید در این‌ زمینه‌ نیز توضیح‌ داده شود. بنابراین‌ این‌ فرد را نباید حتی‌ به‌ عنوان کارشناس فرهنگی‌ به‌ تلویزیون آورد چرا که‌ وی‌ از سران فتنه‌ سال 88 است‌ و وزارت اطلاعات گفته‌ است‌ آقای‌ صالحی‌ امیری‌ حق‌ ندارد هیچ‌ فعالیتی‌ داشته‌ و حتی‌ به‌ عنوان کارشناس به‌ تلویزیون برود.

امروز در این‌ جلسه‌ افرادی‌ حضور دارند که‌ اکنون نیز نماینده شده و می‌ توانند شهادت دهند که‌ آقای‌ صالحی‌ امیری‌ در دوره قبل‌ که‌ به‌ عنوان وزیر به‌ مجلس‌ پیشنهاد شده بود از دو کانال با نمایندگان رایزنی‌ کرده تا بتواند رای‌ اعتماد بگیرد. ابتدا اینکه‌ شما باید با ما همراهی‌ کنید تا رای‌ اعتماد بگیرم یا اگر کمکمان نکنید ممکن‌ است‌ حوادث و سوانحی‌ پیش‌ بیاید! ضمن‌ آنکه‌ ریخت‌ و پاش های‌ مالی‌ وی‌ در سمت‌ های‌ مختلف‌ همچون در سازمان کمیته‌ ملی‌ المپیک‌، مسئله‌ دیگری‌ است‌ که‌ شاهدان و اسناد بسیاری‌ پیرامون آن وجود دارد.

حمیدرضا کاظمی‌، نماینده مردم پلدختر و معمولان (موافقت‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی‌ میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌)

آقای‌ صالحی‌ امیری‌ به‌ مرز پختگی‌ و بالندگی‌ از حیث‌ دانش‌، تجربه‌ و علم‌ در جایگاه رفیعی‌ هستند. همچنین‌ آقای‌ صالحی‌ امیری‌ در مسیر انقلاب و ولایت‌ بوده و خدمات زیادی‌ را انجام دادهاند.

صالحی‌ امیری‌، در مسئولیت‌هایی‌ همچون وزارت فرهنگ‌، سرپرستی‌ وزارت وزرش و جوانان و ریاست‌ کمیته‌ ملی‌ المپیک‌ فعالیت‌ کردهاند،فعالیت‌های‌ صالحی‌ امیری‌ در حوزه دیپلماسی‌ فرهنگی‌ می‌تواند گره کور این‌ حوزه را باز کند. همچنین‌ صالحی‌ امیری‌ می‌تواند با توجه‌ به‌ ظرفیت‌های‌ تاریخی‌ و گردشگری‌ موجود در کشور مسیر جدید را در این‌ بخش‌ باز کند.

جهانیان ایران را به‌ فرهنگ‌، ادب و هنر می‌شناسند ، به‌ مواقع‌ باید تاکید کنم‌ آقای‌ صالحی‌ امیری‌ می‌تواند نماد این‌ فرهنگ‌ و هنر باشد. لذا با توجه‌ به‌ ظرفیت‌هایی‌ که‌ از وی‌ سراغ داریم‌ امیدواریم‌ ایشان از این‌ ظرفیت‌ها در راستای‌ انتفاع ملی‌ استفاده کنند.

کشورهایی‌ در دنیا وجود دارند که‌ سرمایه‌های‌ ایران را ندارند ، این‌ کشورها همواره با جذب گردشگر و توریست‌ کشور خود را اداره می‌کنند. این‌ در حالی‌ است‌ که‌ ایران سرمایه‌های‌ عظیم‌ گردشگری‌، میراث فرهنگی‌، منابع‌ طبیعی‌ و صنایع‌ دستی‌ زیادی‌ دارد و می‌تواند به‌ عنوان یک‌ مرجع‌، برای‌ گردشگران دنیا شناخته‌ شود.

استان لرستان ظرفیت‌های‌ عظیم‌ خدادادی‌ زیادی‌ دارد، این‌ استان می‌تواند به‌ رشد و شکوفایی‌ گردشگری‌ کمک‌ کند. لذا با توجه‌ به‌ سوابقی‌ که‌ از آقای‌ صالحی‌ امیری‌ داریم‌ امروز از سر اعتماد عمیق‌ حمایت‌ خود را از وی‌ اعلام می‌کنیم‌، همچنین‌ باید به‌ این‌ نکته‌ اشاره کنم‌ که‌ تمامی‌ تشکل‌های‌ مربوط به‌ گردشگری‌ حمایت‌ خود را از صالحی‌ امیری‌ اعلام کردهاند.

زهرا خدادادی‌، نماینده مردم ملکان و لیلان(موافقت‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی‌ میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌)

دکتر سید رضا صالحی‌ امیری‌، سیاست‌مداری‌ است‌ که‌ سیاست‌ را از دریچه‌ فرهنگ‌ می‌نگرد، او به‌ جای‌ سلیقه‌ بر برنامه‌ بلندمدت متکی‌ است‌ و به‌ جای‌ نگاه جزیرهای‌ رویکرد انسجامگرایی‌ و گفتمانسازی‌ و اجماعسازی‌ دارد. دکتر صالحی‌ ریشه‌ تمام تنش‌های‌ موجود در جامعه‌ را انسداد فرهنگی‌ می‌داند.

دکتر سید رضا صالحی‌ امیری‌ اعتقاد قلبی‌ دارد که‌ ایرانی‌ بودن با انقلابی‌ بودن و اسلامی‌ بودن نه‌ تنها تعارضی‌ ندارد بلکه‌ در طراحی‌ نقشه‌ جامع‌ کشور ضروری‌ است‌ این‌ اضلاع در تعامل‌ با یکدیگر تسلیم‌ می‌شوند.
دکتر صالحی‌ امیری‌ در هر مقامی‌ بوده است‌ تلاش کرده با ایجاد وحدت، وفاق ملی‌ و همگرایی‌ در داخل‌ کشور و گسترش دیپلماسی‌ فرهنگی‌، منطقه‌ای‌ و جهانی‌ با ایران هراسی‌ و اسلامهراسی‌ مقابله‌ کند. همچنین‌ ریاست‌ پنج‌ساله‌ درخشان وی‌ در کمیته‌ ملی‌ المپیک‌ هنوز در بین‌ اهالی‌ ورزشی‌ به‌ ویژه قهرمانان ملی‌ زبانزد است‌، چرا که‌ گفتمان حکمرانی‌ وی‌ توسعه‌گرایی‌ با رویکرد انسانی‌ و اخلاقی‌ بوده و ورزش از نگاه وی‌ علاوه بر ورزیدگی‌ و قهرمانی‌، عرصه‌ای‌ فرهنگی‌ برای‌ دیپلماسی‌ جهانی‌ بوده است‌.

اگر بخواهیم‌ تمام فعالیت‌های‌ دکتر صالحی‌ امیری‌ را در کتابخانه‌ ملی‌ فقط‌ در یک‌ عبارت کلی‌ بیان کنیم‌، باید بگوییم‌ وی‌ کتابخانه‌ ملی‌ را از یک‌ مرکز کتابداری‌ و همگانی‌ به‌ یک‌ نماد فرهنگی‌ پویا مبدل ساخت‌، همانند کاری‌ که‌ با تاسیس‌ موزه عبرت در دوران مسئولیتش‌ به‌ عنوان معاون در وزارت اطلاعات کرد. همچنین‌ وی‌ در دوران مدیریت‌ محدود و اثربخش‌ خویش‌ در وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ اقداماتی‌ ارزشمند و ماندگار در عرصه‌ سیاست‌گذاری‌ مدیریت‌ و برنامه‌ریزی‌ فرهنگی‌ بر جای‌ گذاشت‌.

دکتر صالحی‌ امیری‌ در زمره نخبگانی‌ است‌ که‌ همگان وی‌ را با فرهنگ‌ می‌شناسند و پس‌ از استعفای‌ وزیر وقت‌ و برعهده گرفتن‌ سکان وزارت ارشاد با بکارگیری‌ توانمندی‌ در شیوههای‌ راهبردی‌ مدیریت‌، راههایی‌ را آغاز کرد که‌ در یاد اهل‌ هنر و فرهنگ‌ این‌ سرزمین‌ هک‌ شده است‌ مانند کار بنیادین‌ شکل‌گیری‌ شورای‌ برنامه‌ریزی‌ و تدوین‌ سند چشم‌انداز فرهنگی‌ کشور.

همه‌ می‌دانیم‌ که‌ گردشگری‌ به‌ عنوان حلقه‌ واسط‌ بین‌ میراث فرهنگی‌ و صنایع‌ دستی‌ بیش‌ از هر چیز نیازمند امنیت‌ و آرامش‌ قاطبه‌ است‌. احساس امنیتی‌ که‌ در آن ایرانهراسی‌ رنگ‌ ببازد و گردشگران خارجی‌ بدون هیچ‌ واهمه‌ به‌ ایران عزیز سفر کنند، امنیتی‌ که‌ فضای‌ امن‌ برای‌ فعالان حوزه گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌ فراهم‌ کنند و امنیت‌ شغلی‌ و معیشتی‌ آنان را تامین‌ کنند و البته‌ امنیت‌ خاطر غارتگران میراث فرهنگی‌ و قاچاقچیان اشیاء گرانبهای‌ تاریخی‌ و تمدن کشور را برهم‌ زند و حفظ‌ صیانت‌ از آثار باستانی‌ و تاریخی‌ ایران را تضمین‌ کند.

دکتر امیری‌ صالحی‌ با ثبات و آرامش‌ ذاتی‌ خود و نیز با تدبیر انتقال بازی‌ از زمین‌ سیاست‌ و فرهنگ‌ توانست‌ وزارت ارشاد را با منظومه‌ فرهنگی‌ کشور سازگار کند.

وزارت میراث فرهنگی‌ علیرغم‌ عظمت‌ و ظرفیت‌های‌ بالقوه آن، وزارتخانه‌ای‌ است‌ که‌ هنوز میان سه‌ حوزه اصلی‌ آن همگرایی‌ بایسته‌ ایجاد نشده است‌. گردشگری‌ با زیرمجموعه‌های‌ متنوعاش به‌ جای‌ پیشران بودن در عرصه‌ اقتصادی‌ کشور به‌ ویژه مناطق‌ کمتر توسعه‌ یافته‌ همیشه‌ در حاشیه‌ بوده است‌؛ صنایع‌ دستی‌ نیز نتوانسته‌ با بازاریابی‌ مناسب‌ برای‌ دست‌آفریدههای‌ 5,2 میلیون فعال این‌ حوزه هنرمندان بومی‌ را دلگرم کند.

این‌ وزارتخانه‌ به‌ دلیل‌ تخصیص‌ بودجه‌ اندک 35 هزار آثار تاریخی‌ ثبتی‌ هرگز نتوانسته‌ برای‌ نگهداری‌ و مرمت‌ آثار اقدامی‌ جدی‌ کند. تردیدی‌ نداریم‌ که‌ دکتر صالحی‌ امیری‌ با تخصص‌ ویژهای‌ که‌ در حوزه سرمایه‌ فرهنگی‌، دیپلماسی‌ فرهنگی‌ و مدیریت‌ سازمانهای‌ فرهنگی‌ دارد می‌تواند با حل‌ مشکل‌ 3 حوزه یاد شده میان آنها همگرایی‌ ایجاد کند و صد البته‌ حکمرانی‌ در وزارتخانه‌ای‌ چند حوزهای‌ با مسائل‌ و چالش‌های‌ اساسی‌ سحرگاهی‌ است‌ به‌ عنوان ادیب‌ الممالک‌، رستم‌ و افراسیاب آنجا فرومانند، مرد بافرهنگ‌ داند چاره کردن باصواب و چه‌ کسی‌ با فرهنگ‌ و شایسته‌تر از دکتر صالحی‌ امیری‌.

دکتر صالحی‌ امیری‌ از رزمندگان دفاع مقدس است‌ و عمری‌ را در حوزههای‌ گوناگون با صلاحیت‌ تمام مدیریت‌ کرده است‌، امیدوارم با رای‌ شما همکاران ارجمند و فرهیخته‌، شاهد اتفاقات مثبت‌ در این‌ وزارتخانه‌ باشیم‌.

ابراهیم‌ رضایی‌، نماینده مردم دشتستان (مخالفت‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی‌ میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌)

عدهای‌ می‌گویند برای‌ حمایت‌ از دولت‌ باید وزرای‌ پیشنهادی‌ رای‌ داد اما حمایت‌ از دولت‌ به‌ معنای‌ رای‌ به‌ همه‌ لیست‌ پیشنهادی‌ نیست‌ بلکه‌ باید توجه‌ کرد ممانعت‌ از ورود افراد ناکارآمد نوعی‌ حمایت‌ است‌ و موفقیت‌ دولت‌ خواست‌ همه‌ ماست‌.

در گزارشی‌ که‌ مرکز پژوهش‌های‌ مجلس‌ درباره شاخص‌های‌ میراث فرهنگی‌ و افراد مسئول در آن ارائه‌ نمود، نشان می‌دهد، آقای‌ صالحی‌ امیری‌ که‌ حتی‌ یک‌ روز سابقه‌ حضور در وزارت میراث فرهنگی‌ ندارند، شایسته‌ این‌ مسئولیت‌ نیستند. ما نیازمند مدیریت‌ تحولی‌ در این‌ بخش‌ هستیم‌ و نبود توان مدیریتی‌ و عدم شناخت‌ از ذینفعان حوزه گردشگری‌ مشکل‌ اصلی‌ ایشان است‌.

این‌ وزارتخانه‌ محل‌ سهم‌ خواهی‌ نیست‌ بلکه‌ این‌ وزارتخانه‌ پایگاهی‌ برای‌ آینده ایران و مقابله‌ جدی‌ با پروژه ایران هراسی‌ است‌، اما برنامه‌های‌ ارایه‌ از سوی‌ آقای‌ صالحی‌ امیری‌ سراسر کلی‌ گویی‌ است‌ و ناشی‌ از عدم شناخت‌ ایشان بر این‌ حوزه است‌.

ما وقتی‌ بر صف‌ بندی‌ نسبت‌ به‌ فتنه‌ اصرار داریم‌ به‌ خاطر لطماتی‌ است‌ که‌ این‌ اتفاق به‌ کشور زد و ساختار حاکمیت‌ را زیر سوال برد و رای‌ میلیونها نفر را نادیده گرفت‌ و کسی‌ که‌ نتواند و نخواهد جلوی‌ این‌ جریان بایستد شایسته‌ مسئولیت‌ نیست‌. در فتنه‌ کار به‌ جایی‌ رسید که‌ آمریکا و رژیم‌ صهیونیستی‌ و تروریست‌ها و ریگی‌ها به‌ حمایت‌ از فتنه‌ گران پرداختند. کسانی‌ که‌ خیمه‌ امام حسین‌ را آتش‌ زدند و 85 میلیون ایرانی‌ را که‌ در انتخابات شرکت‌ کردند به‌ زیر سوال بردند و آقایانی‌ که‌ خود را سربازان جنگ‌ دیروز می‌دانند در جنگ‌ امروز سرباز دشمن‌ شده بودند.

دعوای‌ ما دعوای‌ چپ‌ و راست‌ نیست‌، دعوای‌ بر سر اصولگرا و اصلاح طلب‌ نیست‌، دعوای‌ ما بر سر اصل‌ انقلاب است‌. و کسانی‌ که‌ نسبت‌ خود را با فتنه‌ روشن‌ نکنن‌، نمی‌توانند به‌ مسئولیت‌ برسند و آقایان باید نسبت‌ خود را با فتنه‌ روشن‌ کنند.

روح اله‌ نجابت‌،نماینده مردم شیراز و زرقان (مخالفت‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی‌ میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌)

سوالات ما تخصصی‌ است‌، کسی‌ که‌ قرار است‌ میدان دار عرصه‌ میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌ شود چه‌ چیزی‌ در چنته‌ دارد. انتظار پاسخ‌ تخصصی‌ داریم‌ و برنامه‌ و رزومه‌ او چیست‌؟

در جلسه‌ کمیسیون سوالات مطرح شد که‌ صادقانه‌ وزیر پشنهادی‌ پاسخ‌ داد یک‌ هفته‌ است‌ با حوزه آشنا شدم و اطلاع ندارم، سوالاتی‌ در خصوص عقب‌ ماندگی‌ در ثبت‌ تعیین‌ حریم‌ آثار باستانی‌، میراث طبیعی‌، به‌ کارگیری‌ ظرفیت‌ های‌ مردمی‌ در حفاظت‌ و بهره برداری‌ و مرمت‌ آثار باستانی‌ برنامه‌ عملیاتی‌ برای‌ دسترس پذیر کردن گردشگری‌ داخلی‌، سفر ارزان و آسان کارکنان دولت‌ براساس قانون، سوالاتی‌ مطرح کردم اما پاسخی‌ داده نشد.

بر اساس قانون باید بخش‌ مهمی‌ از تاسیسات گردشگری‌ که‌ در اختیار دستگاه ها قرار دارد ممنوع بوده، وزیر پیشنهادی‌ پاسخی‌ در برابر این‌ سوال ارائه‌ نکرد. ساالی‌ در مورد جذب گردشگران خارجی‌ مطرح کردم اما پاسخی داده نشد و در برنامه‌ های‌ مکتوب نیز چنین‌ موضوعی‌ آورده نشده است‌. در زمینه‌ چگونگی‌ ارتباط واردکنندگان مواد اولیه‌ با تولیدکنندگان صنایع‌ دستی‌ سوال پرسیدم اما پاسخی‌ داده نشد، همچنین‌ در زمینه‌ بیمه‌ شاغلان صنایع‌ دستی‌ نیز پاسخی‌ ندادید. در خصوص عملیاتی‌ کردن ماده 82 و 83 قانون برنامه‌ هفتم‌ در زمینه‌ صادرات صنایع‌ دستی‌، سوال مطرح کردم اما به‌ آن نیز پاسخ‌ داده نشد.

 تاکنون شنیده اید محصولات صنایع‌ دستی‌ تحریم‌ شود، ما می‌ توانیم‌ از این‌ حوزه کسب‌ درآمد کنیم‌ و جای‌ نفت‌ را بگیرد. از صداقت‌ وزیر پیشنهادی‌ کمال تشکر دارم، برنامه‌ های‌ وزیر پیشنهادی‌ کلی‌ گویی‌ است‌. در برنامه‌ هفتم‌ توسعه‌ رشد 8 درصدی‌ صنایع‌ دستی‌ آورده شده است‌ اما مشخص‌ نیست‌ چه‌ اقداماتی‌ قرار است‌ در این‌ حوزه صورت بگیرد.

در برنامه‌ آقای‌ صالحی‌ امیری‌ که‌ به‌ مجلس‌ ارائه‌ شده است‌، صنعت‌ گردشگری‌ از جایگاه ممتازی‌ در سیاستگذاری‌ کشورها برای‌ دستیابی‌ به‌ رشد اقتصادی‌ متوازن و تاثیرگذار برخوردار می‌ باشد، افق‌ 2030 در برنامه‌ ریزی‌ کشورها حاکی‌ از طرح هایی‌ برای‌ جابه‌ جایی‌ بیش‌ از 2 میلیارد نفر در جهان است‌. آقای‌ وزیر پیشنهادی‌ که‌ سابقه‌ فرهنگی‌ دارد صحبت‌ از افق‌ 2030 می‌ کند.

در بازه ای‌ کمتر از یک‌ سال آقای‌ صالحی‌ وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ بودند، در این‌ مقطع‌ مقام معظم‌ رهبری‌ صحبت‌ از آتش‌ به‌ اختیار بودن در عرصه‌ های‌ فرهنگی‌ می‌ کند. چه‌ چهره فرهنگی‌ که‌ در بازه زمانی‌ کمتر از یک‌ سال نتوانسته‌ است‌ عملکرد مثبتی‌ ارائه‌ کند. رئیس‌ جمهور مدام تاکید بر استفاده از کارشناسان کرده چه‌ شده است‌ که‌ فردی‌ با سابقه‌ غیرمرتبط‌ و بدون دقیقه‌ ای‌ سابقه‌ برای‌ وزارتخانه‌ ای‌ به‌ این‌ مهمی‌ معرفی‌ می‌ شود، مظلوم فعالین‌ گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌ که‌ باید گرفتار مسئولین‌ سیاست‌ زده ای‌ شوند.

جهانبخش‌ قلاوند، نماینده مردم اندیمشک‌ (موافق‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی‌ میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌)

جناب آقای‌ صالحی‌ امیری‌! شما نامزد میراثداری‌ از فلات فرهنگی‌ ایران با بسی‌ فراتر از ایران کنونی‌ هستید، فلات پیچیده، شگفت‌انگیز، تاریخی‌، به‌ عنوان مفصل‌ و لولای‌ تمدنهای‌ باستانی‌، هزاران سال پیش‌ تحول در آموزش و کشاورزی‌ ، علوم و فنون در این‌ سرزمین‌ شکل‌ گرفته‌ و نهال فرهنگ‌ و تمدن جهان از این‌ خاک برخاسته‌ است‌. فرهنگ‌ و آیین‌ و دین‌ مردم همواره الهام بخش‌، پویا و پیشرو بوده است‌. شما متولی‌ این‌ ساختار بزرگ هستید و حتما شنیدهاید که‌ این‌ شعر فارسی‌ را که‌ بر سر در دیوارها و نهادهای‌ بین‌المللی‌ هک‌ شده است‌، مبنی‌ بر اینکه‌ » شکرشکن‌ شوند همه‌ طوطیان هند، زین‌ قند پارسی‌ که‌ به‌ بنگاله‌ می‌رود« امروز شما متولی‌ این‌ گرز بلند فرهنگی‌ ایران هستید، شما میراثدار جهانگیرترین‌ شاعران و نویسندگان و ادیبان و هنرمندان و مرزداران ایمان و آیین‌ هستید.

صنعت‌ توریسم‌ و گردشگری‌ در افزایش‌ درآمد ملی‌ و توسعه‌ اشتغال اثرات گستردهای‌ دارد. از ظرفیت‌های‌ توریسم‌ در حوزههای‌ فرهنگی‌، مذهبی‌، زیارتی‌، سیاحتی‌، ورزشی‌، گردشگری‌ سلامت‌، کشاورزی‌ و طبیعی‌ استفاده نمی‌شود. میراث فرهنگی‌ و باستانی‌ ما چند دهه‌ مورد هجوم سارقان و حفاران قرار گرفته‌ است‌ و اینها مسئولیت‌ دارد.
 در و دیوارها شهرها و روستاها، طبیعت‌، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و حتی‌ مزارع ما مزیت‌های‌ فرهنگی‌ و گردشگری‌ بسیاری‌ دارد و باید سهم‌ خود را در اقتصاد ملی‌ ایفا کنند. من‌ همین‌ قدر بگویم‌ و اطلاع موثق‌ دارم در سالهایی‌ که‌ ایشان در خوزستان مسئولیت‌ داشتند و به‌ عنوان فردی‌ که‌ در عرصه‌های‌ مختلف‌ مسئولیت‌ داشتند، دفاع از مرزها و امنیت‌ ما و استانی‌ که‌ تمام ابعاد آن امنیتی‌ است‌ را انجام داده و به‌ یقین‌ کار کمی‌ نبوده است‌ لذا حیف‌ است‌ که‌ ایشان را با این‌ الفاظ و حرفها زیر سوال ببریم‌.

در دفاع از کلیت‌ دولت‌ باید عرض کنم‌ ما دولت‌ ملی‌، دولت‌ همدلی‌، دولت‌ همراهی‌، دولت‌ عملگرا و باتقوا در پیش‌ داریم‌ و لازم است‌ مجلس‌ همراهی‌ کند. این‌ دفاع از کلیت‌ دولت‌ به‌ معنای‌ آن نیست‌ که‌ وزرای‌ معرفی‌ شده بی‌عیب‌ هستند. هیچ‌کس‌ حتی‌ آنهایی‌ که‌ مدعی‌ هستند بی‌عیب‌ و نقص‌ نیستند. باید وضعیت‌ کشور و شرایط‌ داخلی‌ و بیرونی‌ را در نظر گرفت‌ و شرایطی‌ که‌ مردم با امید به‌ اینکه‌ تحولی‌ در عرصه‌ عمل‌ و اقتصاد رخ خواهد داد به‌ صحنه‌ آمده و حمایت‌ کردند، لذا ما و مجلس‌ باید پاسخ‌ درخور و شایسته‌ای‌ داشته‌ باشیم‌.
همچنین‌ حتما نمایندگان باید تشریک‌ مساعی‌ با دولت‌ داشته‌ و همگام باشند چرا که‌ بعد از رای‌ آقای‌ صالحی‌ امیری‌ مهمان خانه‌ ملت‌ خواهی‌ بود و کار وزارتخانه‌ گسترده است‌، ضمن‌ آنکه‌ پرداختن‌ به‌ حرفهایی‌ که‌ نه‌ تقوا اجازه می‌دهد نه‌ امنیت‌ ملی‌ و انعکاس آن در تریبون ملی‌ بحران اخلاقی‌ است‌ و توصیه‌ می‌کنم‌ بی‌ترس و بی‌ باک و هراس قضاوت نکنید و در واقع‌ کرام الکاتبین‌ باشیم‌ نه‌ خرابالکاتبین‌. دوستان عزیز، جناب آقای‌ خضریان عزیز! اﷲ اﷲ، کرامالکاتبین‌ باشیم‌، خرابالکاتبین‌ هرگز.

در جمع‌بندی‌ نهایی‌ صحبتم‌ می‌گویم‌ ایران از دوران باستان تاکنون یکی‌ از سرچشمه‌های‌ انتشار پاکی‌ و پهلوانی‌ و فرهنگ‌ بوده است‌ و ما باید منش‌ پهلوانی‌ خود را نشان دهیم‌. فردوسی‌ می‌فرماید: "ندانی‌ که‌ ایران نشست‌ منست‌، جهان سر به‌ سر زیر دست‌ منست‌، هنر نزد ایرانیان است‌ و بس‌، ندادند شیر ژیان را بکس‌، همه‌ یکدلانند یزدان شناس، به‌ نیکی‌ ندارند از بد هراس. همه‌ سربه‌ سر تن‌ به‌ کشتن‌ دهیم‌ ،از آن به‌ که‌ ایران به‌ دشمن‌ دهیم‌".
برادران عزیز! نمایندگان گرامی‌! دولت‌ عزیز! مردم منتظر روزهای‌ خوش خدمت‌ هستند، این‌ فرصتی‌ که‌ پیش‌ آمد و دولت‌ در حالت‌ اضطرار تشکیل‌ شده است‌، کمک‌ کنید با همدلی‌ و با اغماض عرض می‌کنم‌،برد ما از فرهنگ‌ بزرگ و باشکوه ما است‌، از فرهنگ‌ اندیشه‌ ساز و جان پرور و پرشور ما است‌ و قرار است‌ این‌ را به‌ دست‌ آقای‌ صالحی‌ امیری‌ با نظارت دقیق‌ بسپاریم‌ و جمله‌ آخر باید عرض کنم‌ ایام، ایام اربعین‌ حسینی‌ (ع) است‌ که‌ یکی‌ از باشکوهترین‌ راهپیمایی‌های‌ جمعی‌، اجتماعی‌، فرهنگی‌ و مذهبی‌ است‌، لذا از وزارت کشور تقاضا دارم زائرین‌ را در ورودی‌ مرزها و دیگر مسائل‌ حمایت‌ کند.

عبدالوحید فیاضی‌، نماینده مردم نور و محمودآباد (موافق‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی‌ میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌)

بنده هیچ‌ نسبت‌ سیاسی‌ با آقای‌ صالحی‌ امیری‌ ندارم. بنده برای‌ اینکه‌ آقای‌ پزشکیان خدمتی‌ به‌ جریان انقلاب کردهاند اینجا هستم‌. به‌ واقع‌ آقای‌ پزشکیان برای‌ نخستین‌ بار مفهوم نوینی‌ از وفاق ملی‌ را شکل‌ دادهاند.
همچنین‌ بنده این‌ نگاه را که‌ بعضا معتقد است‌؛ اگر یک‌ نفر از کابینه‌ بیفتد دولت‌ وفاق ملی‌ از بین‌ می‌رود، قبول ندارم چرا که‌ مجلس‌ جایی‌ تضارب آرا است‌ و با یک‌ برگه‌ تحت‌ تاثیر قرار نمی‌گیرد.

صالحی‌ امیری‌ رنگ‌ و بوی‌ سیاسی‌ ندارد ، آقای‌ امیری‌ یک‌ مدیر سیاستمدار فرهنگی‌ است‌. همچنین‌ وی‌ سالیان سال است‌ که‌ در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران نقش‌ آفرینی‌ می‌کند و باید دانست‌ که‌ وی‌ تازه به‌ میدان نیامده است‌. همچنین‌ آقای‌ صالحی‌ خود باید درباره مسائل‌ مربوط به‌ فتنه‌ 88 صحبت‌ کند و اگر از این‌ مساله‌ برائت‌ جستند ما به‌ ایشان رای‌ می‌دهیم‌، چرا که‌ ما نه‌ تنها با آقای‌ امیری‌ که‌ با سایر وزرای‌ پیشنهاد نیز عقد اخوت نبسته‌ایم‌ و عقد اخوت ما با ولایت‌، خدمت‌ و سلامت‌ است‌ و هر زمان که‌ اراده کنیم‌ طوق خدمت‌ را از گردن افراد باز می‌کنیم‌. آقای‌ صالحی‌ امیری‌ از مذهبی‌ترین‌ شهر مازندران به‌ فعالیت‌ برخواسته‌ و رزمنده، انقلابی‌، متفکر، سیاستمدار و وزیر بوده است‌.

اظهارات سید محمد رضا صالحی‌ امیری‌، وزیر پیشنهادی‌ میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌

همت‌ ها، باکری‌ ها و سلیمانی‌ ها خون پاکشان را نثار این‌ سرزمین‌ کردند تا این‌ خاک و این‌ سرا به‌ تاراج نرود و ما امروز امانتدار امانتی‌ شریف‌ و میراث دار گوهری‌ گران بها هستیم‌ و میراث داری‌ خوب یعنی‌ اینکه‌ بتوانیم‌ آن را به‌ طور شایسته‌ به‌ آیندگان بسپاریم‌.

مقام معظم‌ رهبری‌ در بیانیه‌ گام دوم بر برداشتن‌ گام های‌ استوار برای‌ اصلاح گذشته‌ و در جای‌ دیگر بر لزوم توجه‌ به‌ میراث فرهنگی‌ تاکید کردند. گردشگری‌ فرهنگی‌، دریایی‌، سلامت‌، طبیعی‌، روستایی‌، بوم گردی‌، دفاع مقدس بخشی‌ از گونه‌ های‌ میراث فرهنگی‌ است‌ که‌ در این‌ سرزمین‌ وجود دارد. همچنین‌ 299 رشته‌ صنایع‌ فعال دستی‌، یک‌ ظرفیت‌ خوب در اختیار ما قرار داده است‌، همین‌ طور اقتصاد صنایع‌ دستی‌ از اشتغال زاترین‌ بخش‌ ها و فصل‌ مستقل‌ صنایع‌ دستی‌ و گردشگری‌ در برنامه‌ هفتم‌ نشان دهنده اهمیت‌ این‌ موضوع است‌.
می‌ دانم‌ برای‌ اجرای‌ برنامه‌ ها نیازمند حمایت‌ و همفکری‌ نمایندگان مجلس‌ هستم‌، ایران بزرگ بالغ‌ بر یک‌ میلیون اثر فرهنگی‌ و تاریخی‌ دارد که‌ تعدادی‌ از آن ها ثبت‌ ملی‌ و جهانی‌ شده است‌ و جز 10 کشور صنایع‌ میراث ملموس و 25 کشور میراث ناملموس جهان هستیم‌ که‌ ظرفیت‌ بزرگ در اختیار ما قرار داده است‌.

راهبردهای‌ برنامه‌ های‌ خود را تدوین‌ و تقدیم‌ نمایندگان کرده ام: راهبرد اول: ما راهبرد توسعه‌ گردشگری‌ است‌،

توسعه‌ گردشگری‌ داخلی‌ با توجه‌ به‌ ظرفیت‌ های‌ فراوان، اشتغال زایی‌ کم‌ هزینه‌ و با تعریف‌ سفرهای‌ ارزان موجب‌ مهاجرت معکوس خواهد شد.
راهبرد دوم؛ توسعه‌ گردشگری‌ زیارت، نقطه‌ کانونی‌ این‌ بخش‌ است‌، ما می‌ توانیم‌ با 8 هزار قطب‌ فرهنگی‌ و زیارتی‌ از ظرفیت‌ گردشگری‌ زیارت و حضور مسلمانان و شیعیان کشورهای‌ منطقه‌ و سراسر دنیای‌ اسلام استفاده کنیم‌ و گردشگرانی‌ را به‌ کشور بیاوریم‌ اما عده ای‌ می‌ گویند چرا از نواقص‌ و مشکلات می‌ گویید.

در تهران به‌ عنوان پایتخت‌ تنها 140 هتل‌ و 6 هتل‌ 5 ستاره داریم‌، در حالی‌ که‌ برای‌ جذب 15 میلیون گردشگر هدف گذاری‌ کرده ایم‌ و برای‌ مواجهه‌ با این‌ الگو و چشم‌ انداز با چالش‌ های‌ زیادی‌ روبرو هستیم‌، در کشور همسایه‌ و استانبول حدود 900 هتل‌ و در آن سوی‌ خلیج‌ فارس و در دبی‌ حدود 800 هتل‌ نشان دهنده کمبود زیرساخت‌ ها در پایتخت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران و به‌ تبع‌ آن در سراسر کشور است‌.

راهبرد سوم؛ ما جبران محدودیت‌ حریم‌های‌ تاریخی‌ است‌، حریم‌ها آزاردهنده شدهاند و بیش‌ از 90 درصد نمایندگان از ایجاد محدودیت‌ در حریم‌های‌ تاریخی‌ ناراضی‌ هستند، قول می‌دهیم‌ بازنگری‌ در ضوابط‌ حرائم‌ تاریخی‌ باشیم‌، نمی‌شود قانونی‌ وضع‌ کنیم‌ که‌ 90 درصد نمایندگان مجلس‌ از آن ناراضی‌ هستند به‌ همین‌ دلیل‌ حتما باید این‌ مسئله‌ اصلاح شود.

راهبرد چهارم؛ ما تقویت‌ دیپلماسی‌ فرهنگی‌ و اقتصادی‌ است‌، میراث فرهنگی‌ و صنایع‌ دستی‌ و گردشگری‌ قدرت نرم ایران هستند ، ما هم‌ می‌توانیم‌ اقتصادی‌ تولید کنیم‌ و هم‌ می‌توانیم‌ همواره جهانیان را به‌ سمت‌ انقلاب اسلامی‌ نزدیک‌ کنیم‌، بزرگترین‌ ظرفیت‌ برای‌ ایجاد یک‌ باور مثبت‌ در ذهن‌ جهانیان از پدیده ایران هراسی‌ دعوت آنها به‌ ایران و آگاهی‌ و آشنایی‌ آنها به‌ فرهنگ‌ و تمدن ایرانی‌ است‌. صنایع‌، میراث و گردشگری‌ ما رویکرد اقتصادی‌ و فرهنگی‌ دارد زیرا تولیدکننده قدرت نرم است‌.

می‌دانیم‌ کشور به‌ دو قدرت بزرگ نیاز دارد، اولین‌ آن قدرت سخت‌ برای‌ بازدارندگی‌ دشمنان و قدرت نرم برای‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ و همراهسازی‌ و اقناع افکار عمومی‌ جهانیان. این‌ دستگاه تولیدکننده بزرگترین‌ قدرت نرم جمهوری‌ اسلامی‌ است‌.

راهبرد پنجم‌؛ حمایت‌ از کسب‌ و کارهای‌ دیجیتال و استارتآپها است‌، این‌ حوزه در فضای‌ استارت آپها و سیستم‌ هوشمند به‌ شدت در حال رشد است‌، باید خود را برای‌ ورود به‌ این‌ حوزه آماده کنیم‌، تعدادی‌ از شرکت‌های‌ استارتآپها در حوزه میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌ ثبت‌ شدند و می‌توانند سرعت‌ زیادی‌ به‌ این‌ حوزه بدهند.

راهبرد ششم‌؛ مردمسازی‌ صیانت‌ است‌، میراث فرهنگی‌ و توسعه‌ موزهها است‌، افرادی‌ اعلام کردند که‌ با این‌ حوزه ناآشنا هستند، ای‌ کاش یک‌ روز فرصت‌ می‌گذاشتند تا منابع‌، مقالات و یادداشت‌های‌ من‌ در حوزه فرهنگ‌ و تمدن ایران را مطالعه‌ می‌کردند. 43 سال عمر مدیریت‌ اجرایی‌ و فرهنگی‌، آموزش و امنیتی‌ برای‌ تصدی‌ مسئولیت‌ در این‌ کشور کافی‌ نیست‌؟ آیا داشتن‌ تربیت‌ بیش‌ از دو هزار و 300 دانشجوی‌ فرهنگ‌ و تمدن ایرانی‌ - اسلامی‌ و 220 پایان نامه‌ ارشد و دکترا، آیا تصدی‌ وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، کتابخانه‌ ملی‌ و کمیته‌ المپیک‌ و مرکز بررسی‌های‌ استراتژیک‌ و 8 سال معاونت‌ در مجمع‌ برای‌ این‌ مسئولیت‌ کافی‌ نیست‌.
 در حوزه صیانت‌ از میراث فرهنگی‌ باید تجدیدنظر کنیم‌، وضعیت‌ ایتالیا را مطالعه‌ کردم، در این‌ کشور برای‌ رفع‌ مشکل‌ تامین‌ منابع‌ مالی‌ 5 هزار تعاونی‌ تشکیل‌ دادند و 5 هزار اثر فرهنگی‌ را به‌ صورت امانت‌ در اختیار آنها قرار دادند، بازسازی‌، فروش بلیت‌ و خدماتی‌ که‌ در حاشیه‌ مرکز میراث فرهنگی‌ ارائه‌ می‌شود را به‌ این‌ تعاونی‌ها سپردند، دولت‌ برای‌ این‌ حوزه هزینه‌ نمی‌کند. می‌توانیم‌ مشابه‌ این‌ را در ایران تجربه‌ کنیم‌.

راهبرد هفتم‌؛ ما اقتصاد دریامحور و توسعه‌ گردشگری‌ ساحلی‌ است‌، کشور ما 5 هزار کیلومتر ساحل‌ دارد اما از آن استفاده نشده است‌ در حالی‌ که‌ دنیا از آن استفاده بسیار زیادی‌ کرده است‌. یکی‌ از برنامه‌های‌ ما با همکاری‌ دستگاههای‌ مسئول در حوزه گردشگری‌ ساحلی‌ است‌، سواحل‌ مکران بزرگترین‌ ظرفیت‌ کشور محسوب می‌شوند.

راهبرد هشتم‌؛ صنایع‌ دستی‌ و افزایش‌ نقش‌ آفرینی‌ آن در اقتصاد کشور هستیم‌. باید موانع‌ صادرات صنایع‌ دستی‌ را برداریم‌ و بیمه‌ اصحاب صنایع‌ دستی‌ را فعالتر کنیم‌ و باید بپذیریم‌ صنایع‌ دستی‌ در ایران ظرفیت‌ افزایش‌ درآمد از 300 میلیون یورو به‌ دو میلیارد یورو را دارد.

بعد از 10 سال در این‌ تریبون حرفهایی‌ زده شد که‌ 10 سال قبل‌ در این‌ تریبون مطرح و به‌ آنها پاسخ‌ دادم. اتهاماتی‌ مطرح شد که‌ گفتند دروغ و فریب‌ است‌ که‌ توسط‌ ضد انقلاب ایجاد شده است‌. در دادگاه انقلاب حاضر شدیم‌ و اعلام کردم اسناد خود را ارائه‌ کنند، یک‌ نفر از اداره کل‌ اطلاعات خوزستان به‌ صورت حقوقی‌ شکایت‌ کرده است‌ که‌ با من‌ برخورد غلطی‌ شده است‌، دادستان سازمان قضایی‌ از این‌ فرد دعوت کرد و از او سوال کرد که‌ با وی‌ برخورد شده است‌ و پاسخ‌ داد بله‌ پس‌ از طرح سوالات بیشتر فرد شاکی‌ اذعان کرد او را تحریک‌ کردند تا شکایت‌ کند، دادستان سازمان قضایی‌ حکم‌ منع‌ پیگرد صادر کرد. در سال 1403 از من‌ می‌خواهند درخصوص اینکه‌ در سال 1376 تبرئه‌ شدهام، پاسخ‌ دهم‌. نماینده حق‌ دارد و وزیر پیشنهادی‌ وظیفه‌.

این‌ تریبون متعلق‌ به‌ 86 میلیون نفر است‌ در جنوب اسلامی‌ جنایتی‌ صورت نمی‌گیرد، صحبت‌های‌ مطرح شده همین‌ امروز در شبکه‌های‌ بیگانه‌ پخش‌ می‌شود،3 من‌ در کمیسیون سند ارائه‌ کردم و شما نیز اعلام کردید که‌ قانع‌ شدهاید، چرا دوباره در پشت‌ تریبون آنها را مطرح می‌کنید، این‌ جز تخریب‌ وزیر پیشنهادی‌ چه‌ سودی‌ دارد.

نمایندگان مرتبط

موارد مشابه