جلسه علنی دوشنبه 29 مرداد ماه 1403 مجلس شورای اسلامی
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت (محمد اتابک)
زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن، نماینده مردم مبارکه:
متن گزارش کمیسیون به شرح ذیل را قرائت نمود:
مستند به ماده (202) آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت و برنامههای آقای سید محمد اتابک به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، طی دو جلسه در تاریخهای 22/5/1403و 24/5/1403 در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفت و درخصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ایشان، بحث و تبادل نظر صورت پدیرفت. همچنین در خصوص مدارک تحصیلی ایشان از مراجع قانونی استعلام به عمل آمد.
الف- نتیجه استعلام مدارک
به منظور بررسی اصالت مدارک تحصیلی آقای سید محمد اتابک، مراتب طی نامه شماره 28157 مورخ 22/ 5/ 1403 از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید.
وزارت متبوع طی نامه شماره 366430/4 مورخ 23/5/1403 اصالت مدارک تحصیلی ایشان را در مقطع کارشناسی رشته مهندسی راه و ساختمان و کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی صنعتی تائید نمود.
ب - شرح برنامهها و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی وزیر پیشنهادی ضمن معرفی و بیان سوابق علمی و اجرایی، برنامه خود را در محورهای زیر ارائه نمودند:
- تشریح اهمیت بخش صنعت، معدن و تجارت
- تبیین وضع موجود این بخشها
- بیان شاخصهای بینالمللی شاخصهای کلان و شاخصهای بخش صنعت معدن
- تبیین چالش های بخش صنعت، معدن و تجارت
- خطمشی و سیاستهای کلی وزارت صنعت، معدن
- ماموریتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت
- اهداف کلی، کمی و کیفی وزارتخانه
- راهبردهای توسعه بخش صنعت، معدن و برنامههای اجرایی بخش صنعت، معدن و تجارت در راستای راهبردهای تعیین شده.
ج- بررسی برنامه ارائه شده و صلاحیت وزیر پیشنهادی
برای این منظور، برنامه ارائه شده با قوانین و اسناد بالادستی از جمله قانون برنامه هفتم پیشرفت، مصوبات راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری نظیر سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و پدافند غیرعامل مطابقت داده شد.
در این برنامه به مواردی همچون اهداف کمی برخی رشتههای منتخب صنعتی و معدنی: ضرورت دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به زنجیره ارزش جهانی، تمرکز بر تامین انرژی مورد نیاز بخش تولید اشاره گردیده که همگی مطابق با قانون برنامه هفتم پیشرفت میباشند.
به نظر میرسد؛ درخصوص برخی موضوعات بخش صنعت در برنامه هفتم پیشرفت، از جمله تدوین سند »راهبرد ملی پیشرفت صنعتی و ارتقای زنجیرههای ارزش کشور«، کمک به تامین مالی بخش صنعت از طریق منابع صندوقهای ذیل وزارتخانه، برنامه خوشههای صنعتی و توسعه شهرکهای صنعتی و داخلی سازی سالانه حداقل 10درصد از اقلام راهبردی موردنیاز این بخش، باید در برنامه ارائه شده توجه بیشتری شود.
همچنین از نظر سوابق علمی و تجربی، تحصیلات وزیر پیشنهادی در مقطع کارشناسی ارشد مرتبط با حوزه صنعت بوده و دارای تجربیات اجرایی در بخش معدن و قابل قبول میباشند.
د- نظر نهایی کمیسیون
پس از بررسی سوابق، عملکرد، برنامهها و اظهارات آقای سید محمد اتابک، درخصوص صلاحیت ایشان برای تصدی وزارت صنعت و معدن، رای گیری به عمل آمد که در نتیجه، صلاحیت ایشان برای تصدی وزارتخانه مذکور با اکثریت آراء به تایید کمیسیون صنایع و معادن رسید.
فاطمه مقصودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی نماینده مردم بروجرد:
مقصودی، گزارش این کمیسیون و صلاحیت سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را به شرح ذیل قرائت نمود:
به استناد اصل (133) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارائه فهرست وزرای پیشنهادی توسط رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به منظور اخذ رای اعتماد از مجلس و با عنایت به ماموریتهایی که براساس ماده (48) قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی در حوزه امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی محول گردیده است، در اجرای ماده (202) قانون آییننامه داخلی مجلس بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامههای وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اسناد بالادستی در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت که نتیجه اقدامات و ارزیابیهای خود را در شش بخش به شرح زیر تقدیم مجلس شورای اسلامی مینماید.
1- شرح استعلامات : (اقدامات صورت پذیرفته در مورد استعلامهای مدارک و سوابق ایثارگری) مقرر گردیده است، استعلام مدارک تحصیلی و سوابق ایثارگری آقای محمد اتابک توسط کمیسیون صنایع و معادن انجام شود.
2- اهم تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در جلسات مورخ 22/05/1403 و 23/ 05/1403 کمیسیون اقتصادی
- الزام به اجرای اسناد و قوانین بالادستی و اجرای کامل قوانین در حوزه ماموریتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزههای اقتصادی
- ارتقای جایگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت به سیاستگذاری و تنظیم گری در امور صنعتی، معدنی و تجاری و پرهیز از تصدی گری و بنگاه داری
- بهره گیری حداکثری از ظرفیتهای پیش بینی شده در قانون بهبود محیط کسب وکار، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و سایر قوانین مشابه در تقویت و تسهیل بستر تولید کشور در فضای رقابتی
- ارتقای کارآمدی عملکردی سازمان ایمیدرو و ایدرو
- اصلاح سیاست تنظیم بازار و محدود ساختن قیمت گذاری دستوری به موارد تصریح شده در بند (ث) ماده (48) قانون برنامه هفتم پیشرفت
- ارتقای کارآمدی عملکردی سازمان توسعه تجارت به ویژه در حوزه جبران کسری تجاری و تحقق اهداف دیپلماسی اقتصادی
- تعامل و تلاش برای رفع تنگناها و ناترازیهای تولید از جمله کمبود انرژی (برق و گاز)
- در اولویت قرار دادن رسیدگی به چالشهای مرتبط با وضعیت خودرو و خودروسازیها به ویژه اصلاح سازوکارهای حاکمیت شرکتی در دو شرکت ایران خودرو و سایپا
- ارتقای جایگاه رایزنان بازرگانی در خارج از کشور و انتخاب افراد توانمند در عرصه تجارت خارجی با اولویت کشورهای طرف تجاری و سرمایهگذاری
- ایجاد زنجیره ارزش سودآور در حوزه معادن کشور
- ساماندهی چالشهای مرتبط با صنایع از جمله صنعت نساجی به عنوان یکی از مزیتهای رقابتی کشور
3- بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی با عنایت به حوزه ماموریتهای کمیسیون اقتصادی، پس از بررسی برنامههای وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در
حوزه تجارت داخلی و خارجی، ارزیابیهای صورت گرفته در این کمیسیون نشان میدهد راهبردهای چندگانه عملیاتی برای دو حوزه »توسعه صادرات و تقویت تراز تجاری از طریق افزایش صادرات غیر نفتی« و نیز »تنظیم بازار داخل در جهت تضمین امنیت غذایی و تامین معیشت مردم« به عنوان اولویتهای عملکردی وزیر پیشنهادی عنوان گردیده است. همچنین در طی مذاکرات شفاهی جناب آقای اتابک در جلسات کمیسیون اقتصادی به لزوم پای بندی به تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت، توسعه دیپلماسی اقتصادی و مثبت شدن تراز تجاری کشور و تنظیم گیری کارآمد بازار داخلی تاکید نموده اند. ارزیابی کمیسیون اقتصادی حاکی از آن است برنامه ارائه شده با انتظارات مرتبط با ماموریتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت درحوزههای اقتصادی »منطبق« میباشد.
4- انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی بررسیهای کارشناسی کلیات برنامه مکتوب و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در جلسات کمیسیون، حاکی از انطباق نسبی
موارد مذکور با اسناد بالادستی است؛ درضمن نظر اعضای کمیسیون بر افزودن و تصریح موارد ذیل در برنامه وزیر پیشنهادی میباشد:
- ارائه راهکار مشخص مدیریت مخاطرات اقتصادی و جذب سرمایه گذاری اعم از داخلی و خارجی در راستای ایمنسازی اقتصاد کشور در برابر شوکهای برونزا و تداوم شرایط تحریم
- ارائه راهکارهای عملیاتی کاهش جذابیت کسب و کارهای نامولد و سوداگر
- ارائه راهکار مشخص برای هدایت تسهیلات بانکی به سمت تولید
- ارائه برنامه برای رونق اقتصاد روستایی و عشایری
- ارائه برنامه مشخص برای ساماندهی و رونق خوشههای کسب و کار
- ارائه برنامه برای تقویت زیرساختهای اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان
5- اولویتهای پیشنهادی کمیسیون اقتصادی در حوزه عملکردی وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار میرود وزیر صنعت، معدن و تجارت علاوه بر تعهد به اجرای برنامههای مکتوب و نیز تعهدات شفاهی ارائه شده در
کمیسیون اقتصادی، با نقشآفرینی موثر و با اجرای قوانین معطل مانده اقتصادی به سمت اصلاح و اجرای موارد زیر گام بردارد:
- تعیین رایزنان بازرگانی خارج از کشور به تعداد مورد نیاز و متناسب با نیاز بازارهای هدف همراه با بازنگری در ماموریتهای رایزنان بازرگانی و استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در تعیین و استقرار رایزنان بازرگانی
- تدوین برنامه جامع با همکاری وزارت امور خارجه برای ارتقای دیپلماسی اقتصادی
- تدوین و ابلاغ بستههای حمایتی برای صادرات بویژه محصولات کشاورزی، محصولات دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی
- نظارت بر تامین و هدایت تسهیلات برای تامین مالی و سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاههای تولیدی
- جدا شدن از بنگاهداری در عرصه اقتصاد ملی در حوزههای ماموریتی همانند شرکتهای صنعتی، معدنی، خودرویی و سایر موارد مشابه
- همکاری موثر در چارچوب ضوابط و مقررات بازار سرمایه با بورسهای کالایی با هدف مدیریت بازار داخل و نیز بهرهگیری از ظرفیتهای رینگهای صادراتی برای افزایش صادرات کشور
6- نتیجه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت
با توجه به برنامههای ارایه شده مکتوب، سوابق علمی و اجرایی وزیر پیشنهادی و استماع توضیحات و پاسخهای ایشان به سوالات نمایندگان، کمیسیون اقتصادی در جلسه روز چهارشنبه مورخ 24/05/1403 آقای مهندس محمد اتابک را با اکثریت آراء، حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست.
احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر: (مخالف با برنامه و سوابق وزیر صنعت، معدن و تجارت)
احد آزادی خواه، با اشاره به اینکه رشد 8 و نیم درصدی در برنامه هفتم در بخش صنعت هدف گذاری شده، بیان داشت: همچنین در این برنامه افزایش 23 درصدی صادرات غیرنفتی پیش بینی شده است که بخش اصلی این موضوع مربوط به وزارت صنعت، معدن وتجارت است و با بیان اینکه صنعت 16 درصد GDP ما را دربر دارد، افزود: ما در جریان تصویب بودجه سالانهی 1403 حقوق دولتی معادن را از 40 همت به 53 همت افزایش دادیم که تحقق درآمد 53 همتی کار بسیار بزرگی است. در صورتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت کار خود را به درستی انجام دهد، کشور با کسری بودجه روبه رو نمیشود. باید افزایش 23 درصدی صادرات غیرنفتی را از مسیر افزایش صادرات و بالابردن تراز تجاری محقق کرد تا خلا درآمد نفتی جبران شود.
در حکم کارگزینی یکی از معاونتهای وزارت صمت آمده است که وی تنها یک سال سابقه کار در این وزارتخانه را دارد. سکوت در برابر این موضوع خیانت است. البته تقصیر این موضوع متوجه آقای اتابک نیست اما مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید میترسد. حتی دیوان محاسبات نیز طی نامهای اعلام کرده رابطه استخدامی این فرد با وزارت صمت مخدوش است، باید دولت مردان تمام تلاش خود را به کار برند تا افراد اهل پای کار بیایند.
سابقه فعالیت آقای اتابک در وزارت صنعت، معدن و تجارت، یا صفر یا اندک است. البته اینکه آقای اتابک سابقهای در این زمینه ندارد دلیلی بر اینکه نباید معرفی میشد نیست، بلکه منظور سنگینی کار در وزارت صنعت، معدن وتجارت است. صنایع دنیایی سخن است خودرو، دنیایی سخن است.
آزادی خواه، با اشاره به تصویب واردات خودرو در مجلس یازدهم تصریح کرد: چرا این مطالبه مردم اجرایی نمیشود. ما از آقای اتابک انتظار داریم نمازهای قضا شده در این وزارتخانه را به درستی اجرایی کنند. نداشتن سابقه اجرایی وزیر پیشنهادی در وزارت صنعت، معدن و تجارت ما را نگران کرده است، اما ما ناامید نشده ایم.
فعالیت در حوزه سیمان به معنای فعالیت در تمامی بخشهای معدن نیست. اکنون صادرات کنستانتره و گنداله کار بزرگی است که در جمهوری اسلامی انجام شده است و باید مرد میدانی سکانداری این وزارتخانه را به دست بگیرد تا گرههای موجود باز شود. عدم پوشش برنامههای وزیر پیشنهادی صمت نسبت به اهداف برنامه هفتم و فقدان برنامههای عملیاتی از دیگر نکاتی است که باید اصلاح شود.
روح اله ایزدخواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس: (مخالف با برنامه و سوابق وزیر صنعت، معدن وتجارت)
ایزدخواه، با اشاره به اظهارات دکتر پزشکیان مبنی بر استفاده از کارشناسان در وزارتخانهها و پست های مدیریتی، بیان نمود: من آقای اتابک را به هیچ وجه به عنوان کارشناس حوزه سیاست های صنعتی نمی شناسم چرا که وی حتی یک روز هم در وزارتخانه حضور نداشته، در سازمان های صمت استانی و حوزه تجارت که یکی از چالش های امروز صنعت و معدن کشور است هم سابقه ای نداشته است.
ایزدخواه، بیان داشت: معاون بنیاد مستضعفان بودن را به عنوان یک معاونت ستادی نباید مهم ندانست، چرا که بنیاد یک بنگاه بوده و هولدینگ های آن کار اصلی را انجام می دهند.وزیر پیشنهادی صمت صرفا یک سابقه بنگاه داری در حوزه سیمان داشته است. اگر او خیلی کارآمد است می تواند از سوی آقای پزشکیان سمت ریاست سازمان ایمیدرو به عنوان یکی از معاونت های وزارت صمت را بگیرد.
امروز ده ها میلیارد دلار در سال ارز به حوزه صنعت و تجارت تخصیص داده ایم، اما چالش های وزارت صمت فرابنگاهی و فرادستگاهی است و مساله آن میان وزارت صمت و سایر وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی است. روز اول کاری وزیر صنعت، معدن و تجارت، نباید روز اول آشنایی وی با چالش های بین دستگاهی و مشکلات قانونی و مقررات دست و پاگیر باشد. ما هزار صفحه مقررات صادرات و واردات داریم و فرصت نیست که تازه وزیر بخواهد با آنها آشنا شود.
وزیر یا نماینده وزیر صنعت، معدن وتجارت، در بیش از 45 ستاد و شورای عالی عضو است. وزارت صمت در برخی کشورها وزارت اصلی بوده و سایر وزارتخانه ها باید در آن کشور از آن خط مشی بگیرند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشور ما در بهترین حالت، جوجه اردک زشت است و آخرین توجه به آن می شود در حالی که رهبری ده سال است از جهش تولید میگویند.
امروز صنعتگر ایرانی مجاهد فی سبیل ﷲ است چرا که رها نکردن تولید در چنین شرایطی مجاهدت می خواهد. هزاران مشکلات قانونی و مقررات سلیقه ای پیش پای او می گذاریم. اخیرا وزارت صمت هشتاد ماده برای تخصیص ارز ابلاغ کرد در حالی که یک صنعتگر نمی تواند با این هشتاد ماده که امکان تفسیر سلیقه ای و درست کردن امضای طلایی در آن وجود دارد، آشنا شود.
سازمان های توسعه ای وزارت صمت در حال انقراض هستند . ایدرو پنجاه سال سابقه توسعه صنعتی در ایران دارد اما امروز در حال انحلال است و تکلیف ما با آن مشخص نیست و آقای اتابک نیز نظری در این خصوص ندارد. موضوع خودرو که باعث استیضاح و عزل یک وزیر در دولت قبل شد، موضوع بسیار مهم و فراصنعتی است. ما در حوزه خودرو با ده دستگاه سیاستگذار و مقررات گذار طرف هستیم.
فردی که یک روز هم در این حوزه کار نکرده است، هم اکنون قصد دارد با این وزارتخانه عریض و طویل آشنا شود. آیا شخص آشناتری با ینا حوزه وجود نداشت؟ من نگرانم که صرفا به دلیل سالم بودن به این وزیر پیشنهادی رای دهیم و باعث شویم او وزیر پوششی شود و افراد دیگری وزیر اصلی باشند که آقای اتابک را دقیقه 90 معرفی و به فهرست وزرای پیشنهادی اضافه کرده اند و در نهایت نیز تصمیمات را آنها بگیرند، معاونان را بچینند و سازمان های متعدد ذیل وزارتخانه را مدیریت کنند.
آقای اتابک توانایی اجرای این تکالیف را ندارد و نمایندگان باید با وجدان خود به وزیر پیشنهادی رای دهند .
میثم ظهوریان ابوترابی نماینده مردم مشهد و کلات: (مخالف با برنامه و سوابق وزیر صنعت، معدن و تجارت)
بخش زیادی از GDP کشور مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این وزارتخانه به واسطه سیاست گذاری ها و وجود سازمان هایی مانند ایدرو وایمیدرو تاثیر مستقیمی در این زمینه دارد و با اشاره به پیش بینی رشد 5,8 درصدی در بخش صنعت، 13 درصدی در بخش معدن و 23 درصدی در صادرات غیرنفتی در برنامه هفتم، بیان نمود: خواسته ما اجرای برنامه هفتم است و تحقق این مهم به حضور وزیری توانمند و مقتدر و آشنا به وزارتخانه نیاز دارد. این درحالی است که بین وزرای معرفی شده به مجلس آقای اتابک ناآشناترین وزیر پیشنهادی نسبت به وزارت صمت است.
آقای اتابک تجربه حضور در اتاق بازرگانی را دارا است و این موضوع با توجه به اینکه وزارت صمت نقش رگلاتوری دارد، موجب نگرانی می شود؛ زیرا زمانیکه شخص نمایندگی یک صنف را برعهده داشته باشد، ممکن است موضوع تعارض منافع ایجاد شود.
در بین وزرای پیشنهادی ضعیفترین برنامه مربوط به آقای اتابک است و برنامه های وی فاقد اولویت است . به این معنا که هرچند حمایت از واحدهای تولیدی کوچک، متوسط، ایجاد واحدهای جدید و تکمیل ظرفیت های خالی گذشته از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی است اما اولویتی در برنامه های آقای اتابک وجود ندارد.
متاسفانه تصور اشتباهی از برنامه ریزی وجود دارد؛ زیرا برخی می پندارند که برنامه ریزی به معنای انجام همه کارهای خوب است، حال آنکه برنامه ریزی به این معنا است که بین انجام کارهای خوب اولویت بندی صورت گیرد و منابع به ترتیب تخصیص یابد.
ظهوریان با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صمت برنامه عملیاتی ندارد، اظهار داشت: برخی گزاره های برنامه آقای اتابک مبهم و بی معنی است . به طور مثال کنترل تورم ناشی از تخصیص یارانه به چه معناست؟ در کمیسیون اقتصادی زمانیکه از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره بنگاهداری دولت در حوزه خودروسازی سوال شد، ایشان جواب واضحی نداد؛ در حالیکه باید در این زمینه نگاه شفافی وجود داشته باشد.
مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان وطارم: (مخالف با برنامه و سوابق وزیر صنعت، معدن و تجارت)
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی یکی از چالش های وزارت صنعت، معدن و تجارت را ساختار آن دانست و عنوان نمود: در جلسه کمیسیون، تفکیک این وزارتخانه به دو وزارت صنعت و بازرگانی یکی از سوال های ما بود که اگر وی مخالف یا موافق این موضوع بود در هر دو صورت جای دفاع داشت. اما آقای اتابک گفت هرچه مجلس بگوید. من گفتم شما وزیر هستید و برای این کار دولت باید لایحه بدهد اما او همچنان اصرار داشت هرچه مجلس بگوید یعنی پاسخی دریافت کردم که در واقع پاسخ نبود.
آقای اتابک چارت فعلی وزارتخانه را قبول نداشت و می گفت وزارتخانه با هم ادغام نشد، بلکه تجمیع شد، اما توضیح مشخصی درباره نوع عملکرد بازرگانی و صنعت نمی داد و نظر خاصی نداشت.
سند توسعه صنعتی از سوالات دیگر ما از وزیر پیشنهادی صمت در کمیسیون بود که از تاکیدات رهبر معظم انقلاب بود و ما نیز تکالیفی برای این موضوع در قانون برنامه هفتم آورده ایم. در گذشته وزیری داشته ایم که اولویتش لوازم خانگی بوده یا اولویت وزیر دیگری معدن بوده است که خوب و بد آن مهم نیست، اما موضوع این است که هر وزیری در حوزه ای تخصص دارد، سیاست های وزارتخانه را به آن سمت می برد. اما آقای اتابک هیچ دیدگاهی در خصوص وزارت صمت ندارد.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه، رویکردهای اتابک، وزیر پیشنهادی صمت را در حوزه بازار، قیمت گذاری و تجارت بسیار ضعیف توصیف کرد و افزود: سواد بازرگانی در آقای اتابک وجود ندارد. تصور کنید امروز بازار ارز بنا به هر دلیلی برای مثال برخی وقایع بین المللی دچار تلاطم شد، شما چگونه آن را مدیریت می کنید. زمانی که جنگ اوکراین آغاز شد بازار فولاد در بسیاری از کشورها دچار چالش شد اما ما در کشورمان توانستیم با برخی سیاست ها، این موضوع را مدیریت کنیم. آقای اتابک هیچ دیدگاه و رویکرد مشخصی در این خصوص نداشت.
عمده قیمت گذاری، واردات، صادرات و تخصیص ارز در وزارت صمت صورت می گیرد. قرار است وزارت صمت دارایی به میزان چهل میلیارد دلار را مدیریت کند و هدف ما دستیابی به شصت میلیارد دلار است که همه اینها نیازمند برنامه و مدیریت قوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و مشخص بودن اولویت های او است.
حل بسیاری از مشکلات معیشتی جامعه نیاز به رصد دقیق کالاها دارد که تنها راه آن سامانه تجارت است. آقای اتابک هیچ برنامه ای برای سامانه های وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد.
عضو مجمع نمایندگان استان زنجان با اشاره به حوزه خودرو به عنوان یکی از بخش های وزارت صنعت، معدن و تجارت، عنوان کرد: خودرو شامل کامیون، اتوبوس، خودروهای شخصی و تولید، واردات و صادرات آنها می شود و چالش های بسیاری دارد، اما در جلسه کمیسیون با حضور وزیر پیشنهادی صمت، هیچ راهکار یا برنامه مشخصی در خصوص این حوزه ندیدیم. طاهری، با اشاره به گزارش مرکز پژوهش ها درباره برنامه های وزیر پیشنهادی صمت و تطابق آن با برنامه هفتم توسعه بیان کرد: برنامه های آقای اتابک تنها 50 درصد بر اساس قانون برنامه هفتم بود، لذا این قانون اولویتی برای او ندارد.
من در جلسه کمیسیون صنایع با حضور آقای اتابک از او درباره اولویت نخست حوزه معدن در کوتاه مدت، سوال کردم و گفتم: »اگر همه معدن داران تنها یک خواسته داشته باشند شما آن را چه می دانید و راهکارتان برای آن چیست؟« که آقای اتابک هم شانزده مورد را فهرست کرد. لذا اولویتی برای این حوزه هم نداشت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به نمایندگان خاطرنشان کرد: بحث های سیاسی به کنار اما اگر کارآمدی برایتان مهم است؛ باید بدانید که به چه کسی قرار است رای دهید تا سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت شود.
مصطفی مطورزاده نماینده مردم خرمشهر: (موافق با برنامه و سوابق وزیر صنعت، معدن و تجارت)
انتخابات کشور در شرایطی رخ داد که کشور آمادگی آن را نداشت، منتها تحت هدایت و رهبری مقام معظم رهبری چنان این انتخابات برگزار شد که امروز شاهد برگزاری انتخاب وزرای دولت چهاردهم به بهترین شکل هستیم.
بنابه گفته رهبر معظم انقلاب، ملت ایران انتخابی مناسب داشتند. شخصی را برگزیدند که مدافع امام علی(ع) و حمایتگر تمام گروهها و مذاهب هستند. دکتر پزشکیان به وعدههای خود تا به امروز در رابطه با چینش کابینه دولت خویش به بهترین شکل عمل کرده است، به گونهای که تمام گروههای مختلف در دولت ایشان دیده میشود . چنین چینشی را بنده با توجه به سابقهای که داشته تاکنون ندیدهام. به همین دلیل باید از دکتر پزشکیان کمال قدردانی را داشته باشیم که چنین شرایطی را فراهم کرده. امیدواریم ایشان در جایگاه ریاست جمهوری بتواند به خوبی عمل کند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به خصوصیات وزیر پیشنهادی صمت یادآور شد: آقای اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت از شخصیتهای موفق در حوزه معادن و تجارت بوده است. ایشان تجربیات خود را در این حوزه سالها است که در اختیار ملت قرار داده است. برخی از دوستان انتقاداتی دارند که وزیر پیشنهادی در دولت نبوده است. باید توجه کنیم که در سال مشارکت مردمی قرار داریم و باید بخش خصوصی را فعال کنیم. مردم همان تجار، صنعت گران و کشاورزان هستند که باید وارد عرصه اقتصاد شوند.
وزیر پیشنهادی صنعت،معدن و تجارت انسانی خوب اندیش هستند که خوب عمل میکنند. صنعت سیمان را به خودکفایی رسانده است. ایشان تکنولوژی صنعت فولاد را بومی کرده است. امروز در شرایطی قرار گرفتهایم که در حوزه صنعت جزو بهترینهای منطقه هستیم . اگر بگویند سیمان انرژی میخواهد، باید بگوییم که صنعت سیمان موتور پیشرفت کشور است. سیمان یکی از موارد ارتقاء صنعت و کشاورزی محسوب میشود.
ارزش معادن ما در عرصه جهانی 7 درصد است. متاسفانه به دلیل روابط نامناسب از این فرصت بزرگ نتوانستیم استفاده کنیم و شرایط اشتغال را در کشور ایجاد کنیم. باید این فرصت را فراهم کنیم تا بتوانیم از معادن به بهترین شکل بهرهبرداری را داشته باشیم . بسیاری از مناطق که ظرفیت چنین مهمی را دارند. متاسفانه در سایه سوء مدیریت نادیده گرفته شدهاند و با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی صمت در حوزه تجارت بسیار متخصص است، اظهار داشت: بحث روانشناسی تجارت و مبارزه با فساد از برنامههای وزیر پیشنهادی صمت است. توجه به تجارت در مناطق مرزی نیازمند برنامه ریزی است تا کوله بران در استانهای مرزی و بنزین فروشان در استان سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گیرد.
از تک تک نمایندگان درخواست داریم با رای قاطع به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت کشور حمایت کنند.
جلیل مختار نماینده مردم آبادان: (موافق با برنامه و سوابق وزیر صنعت، معدن و تجارت)
مبارزه با بحرانهای بزرگ و اداره این وزارتخانه که در گذشته شامل سه وزارتخانه مختلف بوده است، از عهده هر کسی بر نمی آید و ما برای اداره این وزارتخانه مهم و بزرگ به مدیر و فرمانده کاردانی نیاز داریم که اتابک نشان داد مدیر شایستهای برای این مسئولیت خواهد بود.
برای تصدی وزارت صمت نیازمند وزیری هستیم که کارنامه مناسب داشته و از اداره و توان لازم برای تحقق برنامههایش برخوردار باشد و همچنین اهل صنعت بوده و با حوزههای معدن و تجارت آشنایی نزدیک و تخصصی داشته باشد و در این رابطه بسیار خوشحالیم که رئیس جمهور فردی را برای هدایت وزارت صمت معرفی کرده که نزدیکترین گزینه به شاخصهای مطلوب برای تصدی این وزارتخانه است.
وزیر پیشنهادی صمت تا امروز یکی از بهترین مدیران صنعتی کشور بوده و با رای ما میتواند یکی از بهترین وزرای صنعت، معدن و تجارت کشور باشد. وی چهرهای صنعتی و شناخته شده در بین صنعتگران و در صنعت و معدن دارای تجارب، تخصص و مهارت کافی است و باسابقه معاونت اتاق بازرگانی به خوبی میتواند ارتباط موثر میان بخش دولتی و خصوصی را با صنعت برقرار کند و در حوزه تجارت شناخت خوبی نسبت به بازارهای صادراتی دارد و میتواند به توسعه و تقویت صادرات و تجارت کمک کند.
اتابک در مورد اصول مذاکره و امور بینالملل شناخت و دانش کافی و عملی دارد و با سابقه درخشان مدیریتی در صنایع مختلف ازجمله خودرو، فولاد و مس میتواند به عنوان مدیر تحولگر در صنعت ایران ایفای نقش کند.
عبدالحکیم آق ارکاکلی نماینده مردم گنبد کاووس: (موافق با برنامه و سوابق وزیر صنعت، معدن و تجارت)
امروز ایران عزیز در شرایطی است که باید تمام جریانات سیاسی، سلایق و علایق و تمام ظرفیتها و نیروها همدل و منسجم باشند، چرا که توفیق مجلس و دولت، ملاع توفیق نظام است.
دنیا باید بداند که نه نفسهای ایران به تلاطم افتاده و کشتی انقلاب بدون سکاندار است، بلکه در گام دوم نفسهای انقلاب تازهتر و قدومش نیز چابکتر شده است و با تدبیر رهبری هوشمند و فرزانه و همدلی قوای سه گانه و مردم عزیز ایران قویتر از هر زمان در مسیر سرافرازی قرار خواهد گرفت.
نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه امروز همه باید در کشتی انقلاب با نگاه جذبی و نه حذفی قرار بگیریم، اضافه کرد: بنده ضمن تشکر از دکتر پزشکیان در اهتمام تشکیل دولت وفاق ملی و با علم اینکه میدانم در ادامه هم به همه ظرفیتهای نیروهای انسانی کشور در فرایند انتصابات مدیران با نگاه شایسته سالاری توجه خواهد کرد از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت وی دفاع میکنم.
بنده به عنوان یک مهندس که هفده سال در صنعت، فولاد، سیمان و ساختمان و سیزده سال به عنوان مشاور در پروژهای مختلف عمرانی و بیمارستانی کار کردهام،اتفاقا در سه بار صحبت مفصلی که با وزیر پیشنهادی صمت، به لحاظ فنی، مدیریتی و انقلابی بودن قانع شده و امروز به عنوان موافق در خدمت شما هستم و با برشمردن مشکلات اصلی حوزه صنعت، معدن و تجارت در پنج دسته گفت: عمده این مسائل در فقدان استراتژی توسعه صنعتی، معدنی، تجاری و فناوری الزام آور، کم بودن جذابیت برای جذب سرمایه صنعتی و کاهش مزیت تولید، ناترازی زنجیرههای تولید در کشور، ناترازی انرژی ویژه صنعت و ضعف و نبود استراتژی درست در دیپلماسی اقتصادی و تجاری با هدف ورود قوی به زنجیره ارزش جهانی است.
ناپایداری سرمایه گذاری صنعتی، نزولی بودن سهم صنعت در خلق ارزش افزوده، وابستگی ساختار تولید به واردات، نامطلوب بودن فضای کسب و کار، ضعف در رقابت پذیری و تنوع محدود صادرات غیرنفتی، پایین بودن بهرهوری عوامل تولید و سهم کم تولیدات با فناوریهای بالا، تعارض موجود در وظایف برخی سازمانهای دولتی و اهداف توسعهای بخش معدن به ویژه سازمان منابع طبیعی و محیط زیست، عدم بهره گیری از ظرفیت سازمان نظام مهندسی معدن و عدم توجه به ظرفیت اسناد که دیتابانک واقعی منابع و نخبگان است، تعرفههای گمرکی، تنظیم درست بازار، توسعه شهرکهای صنعتی و چالشهای صنعت خودرو هم در حوزه کیفیت و هم در حوزه کمیت و هم در حوزه تدبیر واردات از جمله مهمترین این چالشها است.
کسی میتواند این چالشها و مشکلات مدیریتی را حل کند که در تصمیمگیریهای سازنده و تحول گرا مستقل باشد و متخصص باشد و به تعهد و تغییر اعتماد داشته باشد، قدرت برخورد با مفاسد و رانتها را داشته باشد، مرد میدان عمل و آشنا به صنعت، تولید و تجارت باشد که آقای اتابک به عنوان فردی مومن، متدین و انقلابی، متخصص و متعهد که کارنامه ویکاملا شفاف است، نمونه چنین مدیری است.
آقای اتابک درک درستی از صنعت، تولید و مشکلات بخش خصوصی دارد که متاسفانه تاکنون نتوانستهایم آن را تدبیر کنیم. عملکرد وی به عنوان یک مهندس و مدیر کارآمد در بخش خصوصی، بیانگر تواناییها و سلامت وی است. ما امروز به وزیری نیاز داریم که باور داشته باشد با این همه ظرفیت در کشور میتوان به سمت تراز تجاری متعادل و حتی مثبت حرکت کرد.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، مدیر عامل سیمان تهران، مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه و صدها پروژه و شرکت بوده است. نقش وی در تکمیل پروژه اترک اکباتان که بعد از انقلاب هیچ کسی باور نداشت ما میتوانیم با تکنولوژی و مهندسی خود از عهده آن برآییم، قابل توجه است. یعنی مهندس اتابک به عنوان یک نیروی کاربلد، توانمند و مسلط بر وضعیت فعلی کشور در حوزه صمت میتواند وارد این وزارتخانه شود.
نقطه قوت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مهندس بودن، کارآفرین بودن و فعالیت در بخش خصوصی است . ضمن تشکر مجدد از دکتر پزشکیان برای معرفی چنین وزیر توانمندی برای این وزارتخانه حساس پیشنهاد میدهم ستاد احیای صنعت در این وزارتخانه و زیر نظر شخص وزیر با قدرت تشکیل شود و ماموریت احیای صنعت در یک برنامه مشخص درست به وی واگذار شود.
حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم، کهک و جعفرآباد: (موافق با برنامه و سوابق وزیر صنعت، معدن و تجارت)
اگر قرار است در مورد توانمندی یا ناتوانمندی وزارتخانه ای اظهارنظر شود باید بر اساس تخصص صورت پذیرد. جناب آقای آزادی خواه عضو کمیسیون کشاورزی و فرهنگی بوده است، آیا تخصص مربوط را دارند؟ برادر گرامی آقای طاهری در رشته برق تخصص دارند؟
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن وتجارت فرآیند تولید سیمان را از زنجیره تولید تا عرضه توضیح دادند. قرار نیست بگوییم ایشان نمی دانند اما من ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت می توانم اظهارنظر داشته باشم. چون بیش از دو ساعت با ایشان جلسه داشته و تمام ابعاد موضوع را مورد بحث قرار داده ام؛ شخصی که از دانشگاه میشیگان ارشد تکنولوژی صنعت را گرفته است متوجه اثرات صنعت نیست؟ کسی که در حال حاضر به دلیل خودکفایی در فولاد در لیست تحریم ها قرار می گیرد.
مشکل اینجاست که دشمنان، نخبگان ما را شناخته اند، ما آن ها را نشناخته ایم. آن ها این نخبگان را تحریم می کنند اما ما ناتوان در استفاده از آن ها هستیم. ایشان در زمان جنگ در 21 سالگی از آمریکا به ایران آمده و در جنگ حضور یافته اند. از بیمارستان شمال غرب تا فاو مسئول ساخت آن بوده و پروژه اکباتان را تکمیل کرده، ایشان در کنار فروزنده، سعیدی کیا، فتاح، بیش از دو دهه در بنیاد در 165 شرکت مهم و بیش از 66 رشته نقش آفرینی داشته اند. ایشان از صنعت سر در نمی آورند؟
وزیر پیشنهادی، بیش از بیست پروژه مهم را از صفر تا صد آن به تولید انبوه رسانده است . چگونه ادعا می کنید وزیر پیشنهادی از تولید سر در نمی آورد؟ در چهار وزارتخانه که یکی شده و با عنوان صنعت، معدن و تجارت است؛ مشکل ما در صنعت چیست. مشکل یک جمله است، دولت در جایی که باید باشد نیست ولی در جایی که نباید باشد، هست. تصدی گری دولت، بالا بودن هزینه های تولید، از وام ها و بهره های کمرشکن تا مالیات ها.
صنعت دو رقیب دارد، در بخش خصوصی یکی تصدی گری دولت و دوم قاچاق بیش از 20 میلیاردی که کمر آن را شکسته است. ایشان به خوبی این مسئله را درک کرده است.
بحث خودرو تبدیل به یک عقده شده است. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، عزم جدی دارند که مشکلات خودرو را با رقابتی کردن حل کند. امروز مشکل معدن ما در اکتشاف است. ضرورت دارد با استفاده از اکتشاف و بهره مندی از ژئوفیزیک فضایی بتوانیم معادن را در عمق ده هزار متری کشف کنیم . ایشان این مسائل را به درستی درک کرده، معادن کشور ما 20 سال در انحصار و انحصارطلبی است که دیگران نمی توانند از آن استفاده کنند.
اظهارات وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، محمد اتابک
اولویتهای برنامههای اینجانب حرکت در مسیر ارتقاء تولیدات کارخانهای و ساخت محور به جای منبعمحور، پیشتازی در اقتصاد دانشبنیان و مشارکت راهبردی در زنجیرههای ارزش منطقهای و جهانی و تلاش برای خنثی سازی تحریمها می باشد.
امید دارم با فضل و یاری خدا و کمک و رهنمون نمایندگان و تلاش ملت و دست اندرکاران و فعالان صنعت، معدن تجارت کشور در اجرای کامل برنامه ها خدمتگزاری کوشا و صدیق بوده و در مسیر تعالی و پیشرفت و حصول اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در این شرایط سخت گام برداشته و شکر این اعتماد را به جا آورم. اکنون در خانه ملت شریف و بزرگ ایران و محضر نمایندگان محترم آنها، به ارائه برنامه خودکه با محوریت راهبردها، سیاستهای ابلاغی بر اساس اسناد بالادستی اعم از بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشمانداز 20 ساله کشور
سیاستهای کلی نظام در بخشهای مرتبط و سند برنامه هفتم پیشرفت کشور تدوین شده است و به ویژه با شعار هوشمندانه جهش تولید و مشارکت مردم تهیه شده است تقدیم میشود.
برنامه حاضر با بهرهمندی از ظرفیت متخصصین، تشکلها و انجمنها و با شناخت چالشها و مولفههای اصلی متاثر از شرایط محیطی و بینالمللی تحولات شاخص کلان اقتصادی تدوین شده است و فرصتها، تهدیدها در عرصه صنعت، معدن و تجارت و سیاستگذاری در صنایع و کسب و کارهای مختلف تولیدی و تجاری برای تحقق اهداف قوانین و اسناد بالادستی تقدیم خواهد شد، امیدواریم با ارائه برنامهها و رویکردهای حاضر که قبلا مستند آن تقدیم حضور شده است، اطمینان خاطر شما نمایندگان محترم در خصوص دغدغههایی را که به حق عنوان شد، جلب کرده و پاسخگوی آن باشم.
با توجه به تاثیر چشمگیر صنعت، معدن و تجارت در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی بیتردید به عنوان یکی از بزرگترین و موثرترین بخشهای اقتصادی کشور بر اشتغال، تولید ثروت و معیشت مردم اثرگذار بوده و میتواند سهم بالایی در میزان رضایتمندی آنها و مقبولیت نظام های اقتصادی و عدالت و رفاه در کشور داشته باشد از این رو در حوزه سیاست گذاری و برنامهریزی راهبردی، اجرای دقیق و به موقع و اثربخشی برنامهها بر مبنای علمی، تخصصی، کارآمدی، پاکدستی، وفاداری، همگرایی و وفاق تکیه شده است.
در گام دوم انقلاب باید برنامههای صنعت، معدن و تجارت با هدف ارتقای تولید به عنوان موتور محرک اقتصاد و با تکیه بر توان داخلی و توسعه صادرات، حرکت به سمت اقتصاد بدون اتکاء به نفت و مدیریت واردات، تنظیم بازار و استقرار نظامهای توزیع عادلانه و موازنه عرضه و تقاضا را در دسترس قرار دهد و کالا برای همگان به ویژه اقشار آسیبپذیر جامعه در دسترس باشد از این رو تدوین برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با در نظر گرفتن شرایط حال حاضر تلاش برای خنثیسازی اثرات ناشی از تحریمهای ظالمانه راهبردها و اهداف اساسی مورد تاکید در اسناد بالادستی هدفگذاری شده است.
بر این باورم علیرغم اشراف و شناخت از سختی مسیر و ابرچالشهای موجود به ویژه تامین منابع مالی مورد نیاز میتوان با اتکاء بر انسجام بخشی و هماهنگی در لایههای سیاستی و نهادی و حاکمیتی کشور با بهرهمندی حداکثری از ظرفیت مردمیسازی اقتصاد و حرکت در مسیر ارتقاء تولیدات کارخانهای، توسعه صادرات و مدیریت واردات و تنظیم بازار را تحقق بخشید.
برنامه هفتم پیشرفت در بخش صنعت، معدن و تجارت در مسیر اشتغال پایدار و بهبود معیشت مردم گامی موثر است و هدفگذاری ما برای این وزارتخانه ، تحقق اسناد و چشمانداز پیش رو است ضمن اینکه کسب جایگاه اول صنعتی به راحتی قابل دسترسی نیست و در سطح منطقه رسیدن به این جایگاه تلاش بسیاری میخواهد.
توسعه اقتصادی باید با ورود به تکنولوژی جدید و عصر صنایع جدید برنامهریزی شود، ضمن اینکه پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان یکی از اهداف مهم و برنامهریزیهایی است که باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال شود، همچنین مشارکت راهبردی در زنجیرههای ارزش منطقهای جهانی باید دنبال شود.
هم اکنون چالشهای عمده و کلان در حوزههای صنعت، معدن و تجارت اعم از پایین بودن سهم بهرهوری، چالش تامین منابع مالی، ناپایداری روند نزولی تشکیل سرمایه ثابت و ناخالص در کشور وجود دارد.
عدم اجرای صحیح قانون باعث شده وزارت صمت چابکی لازم را نداشته باشد. همچنین سیاستهای پولی و بانکی در مسیر توسعه مشکلاتی ایجاد کرده که باید این مشکلات مرتفع شود. رقابت پذیری کم صنعت و واحدهای غیراقتصادی کوچک نیز از مشکلات دیگر عرصه صنعت، معدن و تجارت است.
اما در بخش معدن که میتواند محرومیت را از کشور دور کند و ما را به اهداف قانون برنامه برساند مشکلاتی نظیر تعارض منافع در سازمان ها، بهرهوری پایین تولید و فروش محصولات با ارزش افزوده پایین و همین طور تصدیگری دولت وجود دارد و باید توجه کرد دولت باید بلافاصله پس از اکتشاف معادن را واگذار کند.
بیثباتی قیمت مواد اولیه و سهم اقتصاد غیررسمی و قاچاق باعث مشکلات فراوانی شده و ارتقاء بخش صنعت از بخش صادرات با توسعه بخش پیشران و حرکت از پمپ فروشی به سمت محصولات خام و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و افزایش خوداکتفایی و همینطور تقویت نشانهای داخلی برای حضور در بازارهای جهانی و منطقهای میتواند کشور را به سمت رشد پیشبینی شده و رونق صنعتی سوق دهد.
توسعه دریا محور، اقتصاد دریا محور و صنایع این بخش متناسب اهداف ترسیمی و اسناد بالا دستی یک اصل مهم است و باید توجه کنیم، رشد اقتصادی در بنگاههای بزرگ محقق میشود اما اشتغال در بنگاههای کوچک شکل میگیرد. لذا برای حمایت از این بنگاهها برنامههای دقیقی پیشبینی و ترسیم شده است.
مردمی سازی استقرار به این مورد بستگی دارد که دولت کاری را انجام دهد که مردم یک منطقه بتوانند از منافع آن استفاده کنند.
سرفصل برنامههای مدیریت بهینه واردات تدوین شده که شامل هماهنگی جهت اعمال نظام تعرفهای کارآمد و موثر برای کالاهای وارداتی با هدف مواجهه عرضه و تقاضا و از طرف دیگر حمایت از اجرای قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل و پرهیز از اعمال ماموریتها برای افزایش شفافیت می باشد. همچنین برای محصولاتی که در بازار قابلیت صادرات دارند برای توسعه صادرات و تقویت تراز تجاری از طریق افزایش صادرات غیرنفتی از جمله برنامههای وزارتخانه است.
توسعه بلوکهای جدید صادراتی با ترکیب پایه کشوری و استانی و بازار هدف استفاده حداکثری از موافقت نامهها و ترجیحا از طریق اتحادیهها با کشورهای همسایه استفاده حداکثری از پیمانهای منطقهای میتواند زمینه توسعه، تجارت را فراهم سازد. از جمله پیمانها بریکس و شانگهای است.
در جهان امروز تنها چیزی که تغییر نمیکند خود تغییر است، لذا برنامه ریزی همواره و به ناچار بسته به شرایط باید بروزرسانی شود. ممکن است تغییراتی نیز در آن اعمال شود که قطعا در این خصوص نیاز به یاری، همفکری و نظرات خیرخواهانه نمایندگان وجود دارد.
نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول عمر 46 ساله پربرکت خود دستاوردهای درخشانی داشت که با وجود همه دشمنی ها، کارشکنیها و شرارتها ملت ایران توانست پیشرفت و توانمند سازی بخشهای مختلف تولیدی و اقتصادی، اعم از صنعت، معدن، تجارت و سایر بخشها را به دست آورد و به رشد و ارتقای افتخار نایل گردد. البته لازمه تداوم و پیشرفت در گام دوم انقلاب بهینه سازی منابع و شناسایی فرصتها است. دشمنان برای تحریم توان داخلی ما را نشانه گرفتهاند که البته باید توان داخلی را ارتقا داد.
درخصوص واردات خودرو قانون ابلاغ شده است، اما اعتقاد بنده بر این است که خودرو سازی باید به دنبال ارتقا کیفیت و بهتر شدن وضعیت ایمنی، همچنین بهبود وضعیت مصرف سوخت باشد تا بتواند رقابت کند. ضمن اینکه خودرو باید به سمت خصوصی سازی برود.
بنده شرکتهای مختلفی را اداره کرده ام، همچنین مدیر عامل هلدینگ بودم و با وجود اینکه در وزارت صمت فعالیتی نداشتم اما در طول این سالها با بخشهای مختلف آن در ارتباط بودم و شناخت کافی از تمام اقدامات، فعالیتها و حتی مشکلات آن دارم.
ما در بخش معدن با مشکلات بسیاری مواجه هستیم که لازم است این مشکلات شناسایی شود و برنامههای مدونی برای حل مشکلات داریم. البته امیدوارم بتوانیم اعتبار و ارتقای شخصیت به معدن و معدنداری برگردانیم و اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد خام را برای کشور انجام دهیم و قطعا تمام تلاش خود را در این زمینه با هماهنگی نمایندگان محترم انجام خواهیم داد.