جلسه علنی دوشنبه 29 مرداد ماه 1403 مجلس شورای اسلامی
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی (فرزانه صادق مالواجرد)
عبدالجلال ایری، نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان (سخنگوی کمیسیون عمران)،
متن گزارش کمیسیون عمران در مورد برنامه های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را به شرح زیر قرائت کرد:
مقدمه:
بخش حمل و نقل و ساختمان 20 درصد از تولید ناخالص کشور (GDP) را به خود اختصاص داده است و ترانزیت، بانکرینگ، صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله ظرفیت های بالقوه بزرگ در تولید ثروت و تقویت مولفههای قدرت و امنیت پایدار از محل نقش آفرینی در عرصه بینالملل میباشند و وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی این بخشها، نقش اساسی در توسعه کشور و افزایش رفاه و رضایتمندی جامعه و ارتقای مولفههای قدرت کشور دارد. البته وزارتخانه مزبور با چالشهای اساسی مانند ناترازی بودجه عمرانی و آمار بالای طرحهای نیمه تمام، سهم بالای مسکن در سبد هزینه خانوار، آمار بالای کشته در تصادفات جادهای، فرسودگی و کمبود ناوگان و بهره وری پایین حمل و نقل روبرو میباشد. این درحالی است که در قوانین برنامه هفتم و سایر قوانین مربوطه تکالیف و اهداف کمی برای رفع این مشکلات تصویب شده است.
با این شرح کمیسیون عمران به عنوان رکن اصلی مجلس شورای اسلامی در حوزه راه و ترابری، مسکن و عمران شهری و روستایی، با حساسیت عملکرد وزارت راه و شهرسازی در تحقق اهداف و اجرای تکالیف قانونی را مورد پایش و مطالبه قرار میدهد . اکنون که با انتخاب دکتر پزشکیان به ریاست جمهوری اسلامی ایران، سرکار خانم فرزانه صادق مالواجرد برای تصدی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی معرفی شده است نتایج بررسی صلاحیت ایشان برای این مسئولیت خطیر و بر اساس شاخصهای کارشناسی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر تقدیم میگردد:
- طبق استعلام و پاسخ وزارت علوم تحقیقات و فناوری، خانم فرزانه صادق مالواجرد وزیر محترم پیشنهادی راه و شهرسازی فارغ التحصیل مهندسی معماری از دانشگاه تهران میباشد.
- خانم صادق مالواجرد مراتب اداری را از سطح کارشناسی تا معاونت معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی طی نموده و عمده فعالیتشان در حوزه شهرسازی بوده است.
- در خصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی، با توجه به گستردگی ماموریتهای وزارت راه و شهرسازی و نظرات کارشناسی در ضرورت این تفکیک و اصلاح ساختار، خانم صادق مالواجرد در جلسات مشترک با کمیسیون عمران نظر کارشناسی خود مبنی بر ضرورت این تفکیک و اراده خود برای پیگیری اجرای آن را اعلام نمود. لازم به ذکر است تفکیک وزارت راه و شهرسازی از اولویتهای کمیسیون عمران میباشد و فرایند قانونی تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.
- طبق ارزیابی کارشناسی معاونت نظارت که در اجرای ماده (202) و به منظور پشتیبانی کمیسیونهای تخصصی و نمایندگان انجام میشود، برنامه تکمیلی خانم فرزانه صادق مالواجرد اهداف کمی »توسعه مسکن« و گذر (ترانزیت) و اقتصاد دریامحور « مندرج در قانون برنامه هفتم پیشرفت را پوشش داده است. توصیه میگردد بر اساس راهبردها، روشها و نحوه دستیابی به اهداف کمی قانونی، برنامه های ایشان برای دوره چهارساله تصدی پست وزارت راه و شهرسازی (در حد امکان به تفکیک سنوات) سنجش پذیر گردد به نحوی که بتوان نسبت به پایش و ارزیابی میزان موفقیت آنها به صورت مستمر اقدام نمود. اهم اهداف کمی قانونی که تحقق آنها از تکالیف وزارت راه و شهرسازی و مورد مطالبه جدی و مستمر کمیسیون عمران است و در برنامه تکمیلی وزیر پیشنهادی مورد توجه قرارگرفته به شرح زیر می باشد:
- شاخصهای دسترسی به مسکن، کاهش سطح بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، تولید صنعتی ساختمان، احداث حداقل 5,4 میلیون واحد مسکن شهری و روستایی و بازسازی حداقل 500 هزار واحد بناهای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، افزایش مساحت سکونتگاهی کشور، افزایش سالانه حجم ترانزیت، نوسازی ناوگان حمل و نقل، ارتقا سرعت سفر و سیر ریلی، ایجاد بنادر نسل 3 و بالاتر و بانکرینگ
- گرچه در برنامه اولیه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی که در شرایط محدودیت زمانی ناشی از موعد قطعی شدن فهرست وزرا و اعلام به مجلس شورای اسلامی تهیه و ارائه گردید، موارد بسیار مهمی مغفول مانده بود، اما خانم فرزانه صادق مالواجرد بر اساس جلسات متعدد با کمیسیون و ارزیابی کارشناسی معاونت نظارت و با روحیه قابل تقدیر در پذیرش نظرات کارشناسی برای اجرای تکالیف قانونی، طی اصلاحیه 25/ 5/ 1403 برنامه نهایی خود جهت اداره وزارت راه و شهرسازی را با لحاظ این موارد تکمیل و ارسال نمودند. اکنون برنامه تکمیلی ایشان از نظر پوشش اهداف و تکالیف قانونی در سطح قابل قبول قرار دارد. از موضوعهای مورد نظر که در برنامه تکمیلی خانم فرزانه صادق مال و آجرد اضافه شده است می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- توسعه پارکهای لجستیک، حملونقل ترکیبی و بنادر خشک، اجرای طرحهای بزرگ اقتصادی ملی و پیشران، هاب نمودن کشور در حمل و نقل هوایی، توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی، رقومی سازی طرحهای جامع و تفصیلی و الکترونیکی نمودن فرایند مجوزهای معماری و شهرسازی، تامین مالی طرحهای توسعه مسکن بویژه مسکن محرومین، افزایش سرمایه بانک مسکن، بازنگری شناسنامه فنی، ملکی، تامین مالی خرید هواپیما، سیر قطارهای باری به صورت برنامهای، افزایش رقابتپذیری ترانزیت از مسیر ایران، سرمایهگذاری و بهرهبرداری از بنادر اصلی با کارکرد بینالمللی، جبران خسارات وارد شده به جادهها و تقویت جایگاه بینالمللی کشور با استفاده از ظرفیت سازمانهای شانگهای، بریکس، اکو و اتحادیه اقتصادی اوراسیا
کمیسیون عمران با عنایت به برگزاری جلسات متعدد و استماع توضیحات و تعهدات شفاهی خانم فرزانه صادق مالواجرد در تکمیل برنامه ارسالی و توجه به سوابق مرتبط با وزارت راه و شهرسازی و موضع رسمی ایشان مبنی بر ضرورت تفکیک وزارتخانه مذکور و پیگیری آن و نیز تعهد ایشان به تحقق اهداف کمی و تکالیف قانونی، صلاحیت نامبرده را برای تصدی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی تایید مینماید.
گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست:
سمیه رفیعی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس
متن گزارش این کمیسیون در مورد صلاحیت فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی پرداخت. متن گزارش به شرح ذیل است.
وزیر پیشنهادی ضمن معرفی و بیان سوابق عینی و اجرایی خود موضوعات زیر را به عنوان برنامه ارائه نمودند.
در راستای اجرای ماده (202) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بر اساس زمان بندی ارائه شده از سوی هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای دوشنبه 22 مرداد لغایت چهارشنبه 24 مرداد ماه طی 33 ساعت کاری و ملاقات با 19 نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید. بر اساس ماموریت این کمیسیون برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی برنامه های وزرای محترم پیشنهادی جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و نیرو هر کدام 3 ساعت و 16 وزارت خانه دیگر هر کدام به میزان 5,1 ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون به شرح ذیل می باشد:
- ساماندهی و توسعه حمل و نقل بار( از جمله نهاده های دامی و کشاورزی) و مسافر روستایی و عشایری؛
- توجه و تکمیل ساخت پروژه های راه روستایی؛
- توسعه لجستیک و ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی به منظور ارتقاء صادرات محصولات کشاورزی و ارز آورزی به کشور؛
- طراحی و استقرار پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی؛
- به روز رسانی وارتقاء سامانه های هواشناسی؛
- ایجاد ساز و کار جهت اطلاع رسانی و هشدار به موقع و دقیق به کشاورزان با هماهنگی سازمان هواشناسی و وزارت ارتباطات و فناوری از طریق پیام رسان های داخلی؛
- استفاده از نیروهای کارآمد و توانمند در مدیریت های ارشد وزارت راه و شهرسازی؛
- تعامل و ارتباط مستمر و موثر با اعضای کمیسیون در حل مشکلات مردم؛
- تاکید بر احیاء، لایروبی و آماده سازی اروند رود برای تجارت بین المللی؛
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
وزیر محترم پیشنهادی راه و شهرسازی، برنامه های خود برای اداره آن وزارتخانه را به کمیسیون ارائه نمودند. لذا با توجه به اینکه توسعه و پیشرفت در حوزه کشاورزی در ابتدا به زیر ساخت های مناسب حمل و نقل اعم از جاده و ناوگان برای جابجایی بار و مسافر به / از روستاها و یک شبکه توزیع گسترده و بهینه برای شکلدهی زنجیره های ارزش و عرضه در سطح داخلی و بین المللی است ایشان متعهد گردیدند در صورت کسب رای اعتماد، در 4 سال پیش رو در تحقق موارد ذیل اقدام نمایند.
- تقویت مرکز داده های هواشناسی و بانک اطلاعات مربوط و ایجاد هماهنگی لازم با مرکز داده وزارت نیرو با توجه به چالش تغییرات اقلیمی؛
- ایجاد پایگاه اطلاعاتی، سامانه شناسایی ثبت و پایش ناوگان فعال حمل و نقل روستایی و کشاورزی؛
- برنامه ریزی، احداث و نگهداری راه های روستایی شامل راههای روستا به روستا و روستا به مرکز دهستان؛
- احداث جاده دسترسی به مجتمع ها و شهرک های کشاورزی به موجب تکلیف جزء 4 بند ت ماده 33 قانون برنامه هفتم پیشرفت؛
- ارائه خدمات حمل و نقل هوایی محموله های کشاورزی با قیمت یارانه ای وفق تکالیف قانون بودجه سالیانه؛
- تعامل مستمر و پیوسته جهت تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت و ماموریت های مختلف در قالب اجرای قوانین دائمی با تاکید بر اسناد بالادستی.
بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
ارزیابی برنامه سرکارخانم فرزانه صادق مالواجرد و تطابق آن با معیارهای عمومی مقررشده نشان می دهد، با وجود ارائه فهرستی نسبتا جامع از ضعف های موجود، راهبردها و تعهداتی برای تحقق آن، برنامه تدوین شده ایشان از لحاظ تناسب، انسجام، صراحت، شفافیت، مطلوب و از نظر واقعگرایی، آیندهنگری و جامعیت، متوسط و از لحاظ سنجشپذیری و زمانبندی، ضعیف ارزیابی می شود.
انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 41 درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر »منطبق« و 35 درصد موارد نیز »همسو« است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به 24 درصد از احکام اسناد بالادستی اشاره ای نشده است. که این میزان تفکیک اسناد بالادستی عبارتند از: شرح وظایف وزارتخانه 1 درصد، سیاستهای کلی نظام 6 درصد و قانون برنامه هفتم پیشرفت 16درصد و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی 1 درصد.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی و نتیجهگیری ( نظر نهایی کمیسیون)
اعضای کمیسیون ضمن بیان نقطه نظرات، سوالات و دغدغه های خود را در حوزه تقویت و ارتقاء سامانه های هواشناسی، توسعه لجستیک و ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی و توجه به تکمیل راه های روستایی مطرح نمودند.
در نهایت کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست با بررسی گسترده پیرامون سوابق ایشان در اجرا، عملکرد و برنامه ها و استماع نقطه نظرات، ضمن تاکید بر تعامل با نمایندگان ملت، ایشان را در خصوص روحیه اظهار نظر کارشناسی فنی، حق مداری و انصاف در مواجهه با نظر منتقدین، اعتقاد به حاکمیت قانون و روحیه فساد ستیزی، مدیریت برنامه محور، سبک و شیوه مدیریت کارآمدی، مناسب ارزیابی و صلاحیت ایشان را تایید و حائز شرایط برای تصدی وزارت راه و شهرسازی دانستند .
ملاحظات ویژه ( ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی )
در پایان این کمیسیون انتظار دارد در صورت اخذ رای اعتماد وزیر محترم پیشنهادی از مجلس محترم، به صورت منظم با مشاورین و انجمن های تخصصی، نشست های کارشناسی برگزار و نظرات کارشناسی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی محیط زیست را بعنوان کمیسیون تخصصی مد نظر قرار دهد. همچنین این کمیسیون علاوه بر موارد قبلی بر اجرای موضوعات ذیل نیز تاکید دارد:
- توجه به تکمیل و ساخت پروژه راههای روستایی، ایمنسازی و قطب های گردشگری روستایی و کشاورزی و روستاهای هدف گردشگری؛
- اصلاح آییننامه نظام مهندسی ساختمان در رابطه با ساختمانهای مرتبط با فعالیت بخشهای مختلف کشاورزی؛
- توجه جدی به ساماندهی و توسعه حمل و نقل بار (از جمله نهاده های دامی) و مسافر روستایی و عشایری با استفاده از ظرفیت توسعه و نوسازی 110000 ناوگان جاده ای ( موضوع ماده 56 برنامه هفتم پیشرفت)؛
- ضرورت اصلاح آییننامه های مربوط به اراضی درجه یک و دو کشاورزی و همچنین اراضی ایستگاه مراکز تحقیقاتی کشاورزی؛
- گسترش، تجهیز، توسعه و تقویت جایگاه سازمان هواشناسی به علم روز دنیا با توجه به قابلیت ویژه هواشناسی در بخش کشاورزی و نقش اساسی آن در تولیدات زراعی و حفاظت از منابع طبیعی در راستای تقویت توسعه پایدار؛
- جبران کمبود نیروی انسانی و کارشناس متخصص با توجه به پستهای بلاتصدی برای تکمیل نیروی انسانی ایستگاه های موجود هواشناسی کشاورزی با حمایت سازمان امور اداری و استخدامی کشور؛
- تهیه و خرید تجهیزات مورد نیاز از جمله دستگاه های سنجش رطوبت در اعماق خاک، ایستگاه های پرتابل هواشناسی کشاورزی و سامانه بومی محاسبه زمان مواجهه با سرما در باغات و مزارع کشور و اطلاع رسانی زودهنگام و به موقع به کشاورزان با توجه به نقش آن در علوم زیست محیطی با قابلیت دسترسی جهت پیش بینی های جوی با الگوهای جوی مورد انتظار و نقش دادههای آب و هوایی در کشاورزی دقیق؛
- استفاده بهینه از موقعیت استراتژیک کشور در حمل ونقل دریایی، ریلی و جاده ای و در نظر گرفتن شرایط تحریم برای تامین کالاهای اساسی از کشورهای هدف خصوصا اتحادیه اوراسیا و آسیای میانه؛
- راهاندازی بندر شهر شیلاتی شهرهای مولد سبز در سواحل بر پایه و محور شیلات؛
- توسعه حمل ونقل هوایی و افزایش هواپیماهای کارگو؛
- تلاش در راستای تکمیل کریدورهای اصلی بینالمللی و بازآفرینی هابهای لجستیک اختصاصی کشاورزی منطقهای و تکمیل مسیرهای مرزی و ترانزیتی کشور با استفاده از ستاد ملی گذر؛
- تاکید بر احیاء، لایروبی و آماده سازی اروند رود برای تجارت بین المللی.
محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر: (مخالفت با برنامه و سوابق وزیر راه و شهرسازی)
محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر، در قرآن کریم مسکن اسباب آرامش است . در برخی نقدها آمده است که یکی از علما که مستاجر بود به دلیل مشکلات مالی ناچار به تخلیه خانه خود شد، وی در عالم مکاشفه خدمت یکی از امامان معصوم(ع) رسید و امام معصوم این عالم را تسلی خاطر دادند و بیان کردند ما نیز رنج کشیده ایم. این عالم خدمت معصوم بیان کرد شما هر مصیبتی که کشیده باشید به مصیبت مستاجری مبتلا نشدهاید.
نماینده مردم خمینی شهر با بیان اینکه مستاجری در حال حاضر سخت و به درد بیدرمان تبدیل شده است، ادامه داد: قبل از اینکه مخالفت خود را با وزیر پیشنهادی، مطرح کنم ذکر این نکته ضروری است که رییس جمهور قول حضور یک خانم در کابینه را داده بود که باید گفت این اقدام ارزنده بوده و ما نیز با آن موافق هستیم.
خانم صادق مالواجرد دارای تخصص بوده و سابقه حضور در وزارت راه و شهرسازی را دارند و فرزند شهید است.کاملا مشهود است که ایشان تخصص لازم را دارا هستند، حتی ما در مجلس یازدهم که به دلیل برخی مسائل در شورای عالی معماری به ایشان مراجعه میکردیم اشراف خانم صادق بر قوانین بر کسی پوشیده نبود.
نقدعلی با اشاره به دغدغه نمایندگان در حوزه نمایندگان بیان کرد: براساس قانون جهش تولید مسکن، دولت باید سالانه یک میلیون واحد مسکن تولید کند، در حال حاضر حداقل به 5 میلیون واحد مسکونی نیاز داریم و در گذشته نسبت به این موضوع کوتاهی شده است.
وی با اشاره به دیدار نمایندگان مجمع استان اصفهان با رییس جمهور یادآور شد: زمانی که در این نشست موضوع مسکن مطرح شد، رییس جمهور مطرح کرد آیا بودجهای برای این موضوع در نظر گرفتهاید؟!
اعطای زمین و آماده سازی زیرساختها در قانون پیش بینی شده است. در حوزه انتخاباتی اینجانب 20 هزار نفر متقاضی مسکن هستند و 2000 هزار نفر براساس قانون جمعیت و فرزندآوری متقاضی مسکن هستند، این در حالیست که 2400 هکتار زمین در تصرف اماکن اداری و آموزشی است و سیاست انقباضی اجازه نداده است که برای ساخت مسکن زمینها در دسترس قرار گیرند.
بخش انبوه سازی یکی دیگر از دغدغههای ما است؛ شما زمانی که پشت تریبون قرار گرفتید در مورد این موضوع توضیح دهید، زیرا راهی جز توسعه و گسترش شهرها و اعطای زمین و آماده سازی زیرساخت برای تولید مسکن ارزان قیمت وجود ندارد.
همچنین موضوع تراکم نفر در هکتار، یکی دیگر از دغدغههای نمایندگان است؛ این موضوع مرکز اصفهان 100 نفر در هکتار است اما این موضوع در شهر بابک و میبد 250 تا 150 نفر تعیین شده است. در صورتی که این دغدغهها برطرف شود، نظر ما تغییر میکند، اما مادامی که جواب صریح به دغدغههای ما داده نشود نظر ما تغییر نمیکند.
محمدمنان رئیسی نماینده مردم قم، کهک و جعفرآباد: (مخالفت با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی)
بهعنوان کسی که بیش از 15 سال از عمر خود را صرف مساله مسکن و شهرسازی کرده ام، نگرانی جدی خود را از سیاست های حاکی از کارنامه خانم صادق ارائه می کنم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه خانم مهندس صادق مالواجرد، سال ها دبیر شورای عالی شهرسازی بوده است، متذکر شد: متاسفانه طی 2 سال پیاپی که وی در سمت دبیری این شورا حضور داشت، رشد قیمت مسکن در کلانشهر تهران رتبه نخست را میان 150 پایتخت کشورهای دنیا کسب کرد و ربط این موضوع به شورای عالی شهرسازی این است که بر اساس آمار، قیمت بالای مسکن به دلیل سیاست های غلطی است که در حوزه زمین تعیین شده است.
در حال حاضر هزینه متوسط یک مترمربع مسکن در کلانشهر تهران حدود 100 میلیون تومان و هزینه ساخت متوسط 15 میلیون تومان است. حال باید پرسید تفاوت این دو موضوع چقدر است و 85 میلیون تومان دیگر صرف چه چیزی می شود؟ آیا سهم زمین و رانت زمین است؟ شورای عالی شهرسازی متولی تامین زمین برای مسکن است.
عملکرد ما در سرزمینی که 15 کشور اروپایی در آن جا می گیرند آنقدر انقباضی بوده که پایتخت ما رتبه نخست افزایش قیمت مسکن در سطح کلانشهرهای دنیا را پیدا می کند . افزایش شدید قیمت باعث شده نرخ قیمت زمین نسبت به نرخ تورم عمومی کشور نیز بالاتر باشد. طبق بررسی های انجام شده رشد نرخ دلار در 30 سال اخیر حدود 360 برابر، طلا 2 هزار و 800 برابر و زمین 3 هزار و 600 برابر بوده است. ما جواب مردم را چه بدهیم و مردم چه گناهی کرده اند که ما مسئولان آنها شده ایم.
این نمای نده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه با بیان اینکه از طرفی قانون جوانی جمعیت و خانواده را تصویب می کنیم اما از طرف دیگر هزاران نفر در نوبت وعده ای هستند که در مجلس به آنها داده ایم، اظهار داشت: زمین های این کشور متعلق به ما نیست، متعلق به مردم است. متاسفانه هجمه سنگینی رخ داده است که چرا شما با وزارت بانوان مخالف هستید؟ واﷲ ما مخالف نیستیم بلکه حتی مایل بودیم به جای یک وزیر بانو، چند وزیر معرفی شود اما هر نکته جای خود را دارد؛ وزارت راه و شهرسازی به تنهایی به اندازه چند وزارتخانه است لذا هرچقدر خانم صادق مالواجرد متعهد باشد، نمی تواند از عهده آن برآید و با اشاره به بیانیه ای که جمعی از فرزندان شاهد خطاب به وی نوشته اند که چرا با وزارت یک خانم فرزند شهید مخالفت می کنند، اظهار داشت: خود من فرزند جانباز و ایثارگر بوده و در جنگ به دنیا آمده و بزرگ شده ام. چرا یک تصویر اشتباه می سازیم که تا سال ها نتوانیم از حضور فرزندان شهدا و بانوان در دولت بهره ببریم. ایشان می توانست برای وزارتخانه ای معرفی شود که سنخیت بیشتری با بانوان داشته باشد.
رئیسی با اشاره به مصوباتی که در دوره های مدیریتی خانم صادق مالواجرد ابلاغ شده است، عنوان کرد: شهر میبد یک نمونه آن است که ابلاغیه ای بعد از مدت ها پیگیری برای الحاق اراضی جهت نهضت ملی مسکن صادر شد و بعد از ابلاغ نیز گفت به شرط اینکه حداقل تراکم 50 واحد در هکتار باشد که به معنای زندگی متوسط 160 نفر در هکتار می شود این در حالی است که تراکم تهران با این شلوغی حدود 150 نفر در هکتار است و خطاب به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی! در شهر میبد که کل تراکم آن زیر 30 نفر در هکتار است، ابلاغیه ای صادر می کنید که 160 نفر در هکتار در آن ذکر شده که همین موضوع باعث می شود سبک زندگی این افراد تغییر کند. در شهر پردیسان قم اتفاقاتی افتاد که نتیجه ای از آن حاصل نشد و شما که تلاشی برای موضوع الحاق اراضی نکردید و گفتید همه این اتفاقات به خاطر یک نماینده مجلس بوده است. امروز طلبه ها مجبورند در آپارتمان هایی با قوطی کبریت های 70 متری زندگی می کنند و در بیابان های اطراف تهران رها شده اند. آسیب های فرهنگی و اجتماعی حاصل از این اتفاق را چه کسی پاسخ می دهد؟
به من می گویند تو طرفدار ملاک ها هستی و می خواهی اراضی به کلانشهرها الحاق شوند و خودت سود ببری. من اگر غیر از واحدی که دارم، یک متر مربع داشتم همه اش برای شما باشد. شما که اجازه نمی دهید اراضی به شهر الحاق شود و همین باعث می شود کسی که در کلانشهرها زمین دارد، قیمت زمین او یک شبه چندین برابر رشد می کند در حالی که قیمت طلا تا این حد افزایش نداشته است.
در حوزه حمل و نقل ریلی و دریایی مشکلات زیادی داریم و تمام فرودگاه های کشور به جز فرودگاه مهرآباد زیانده هستند. امروز از هر 5 نفر متخصص صنعت هوایی 1 نفر مهاجرت کرده است و فکری به حال آنها نمی شود. من آزادگی این را داشتم و مشکلات را بیان کردم تا روزی بتوانیم جواب پدر شهید ایشان و سایر شهدا را بدهیم.
مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون: (مخالفت با برنامه و سوابق وزیر راه و شهرسازی)
ما امروز بنا است برای وزارتخانهای تصمیم بگیریم که 30 درصد GDP کشور در اختیار آن است و با تصمیم ما برای شش و نیم میلیون خانوار مستاجری وزیر تعیین میکنیم که منتظر هستند ببینند مجلس در حوزه قانون گذاری و وزیر راه و شهرسازی در حوزه اجرا چه تصمیم برای آنان میگیرد.
در شرایطی که وزیر پیشنهادی اقتصاد تلویحا میگوید که نمیتواند وام مسکن بدهد، ما باید برای آن بازنشسته، رزمنده و جانباز معسری که در تهیه مسکن خود ماندهاند فکری کنیم و در این مسیر باید آن راهی را برویم که دنیا رفته است. بنده با اینکه زمینهای کشاورزی رتبه یک و دو را که به امنیت غذایی این کشور گره خورده، برای ساختوساز اختصاص دهیم مخالفم . اما ایران مقتدر اسلامی 166 میلیون هکتار اراضی دارد که حدود 17 میلیون آن اراضی کشاورزی است. ما در یک میلیون هکتار آن زندگی میکنیم.
با این انتصاب از 166 میلیون هکتار اشاره شده با احتساب زمینهای کشاورزی و شهرها و روستاهای کشور فقط در 20 میلیون هکتار زندگی میکنیم. ما نمیگوییم زمینهای کشاورزی را برای ساختوساز استفاده کنید اما فردا باید جوابی برای آن روستایی که در شهر برای آن کار و خانه درست نکردیم و سر زمین روستایی خود مانده است و اجازه نمیدهیم یک هکتار زمین غیرقابل کشت را به ملک خود اضافه کند، هم داشته باشیم.
یوسفی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت کشور بانوان این سرزمین هستند و در زمینههای مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و المپیک افتخار آفریدند، تصریح کرد: ما به حضور زنان در جامعه، در پستهای مدیریتی و وزارتخانهها افتخار میکنیم و بحث ما در ارزیابی وزیران پیشنهادی اساسا بحث جنسیت نیست، بلکه کارآمدی ایشان است. بنده مفتخرم که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی جزو مدیران باتجربه و پاکدست وزارت راه و شهرسازی است اما از 25 معاونت و سازمان این وزارتخانه خانم صادق تنها یک معاونت یعنی تنها یک بیست و پنجم آن را مدیریت کرده است.
در زمان سه ساله دولت شهید رییسی 58 هزار هکتار اراضی به وسعت سرزمینی ما افزوده شد، اما از این میزان تنها 18 هزار هکتار در دو سال مدیریت خانم صادق مالواجرد در دولت آقای رییسی بوده است و 40 هزار هکتار آن در یک سال مدیریت ایشان اتفاق افتاده است.
نماینده مردم اهواز در مجلس دوازدهم با اشاره به مسئولیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در شهرداری تهران و برنامههای وی در خصوص تراکم جمعیت در هکتار گفت : در دنیا فقط شهر دهلینو 200 نفر به بالا در هکتار تراکم جمعیتی دارد. در تهران این عدد 150 است و در بافت فرسوده تهران این عدد 500 نفر در هکتار است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در برنامهای که ارایه کرده در خصوص بافت فرسوده و وام مسکن برنامه دادهاند اما اینکه منبع آن از کجا تامین شود را تعیین نکردهاند. در طرح جهش تامین مسکن هم که در برنامه به آن اشاره شده فقط اعلام کردهاند که وام مسکن داده میشود در صورتی که بانکها اعلام کردهاند که امکان پرداخت وام ندارند.
در حوزه راه ما تکالیفی برای وزیر راه و شهرسازی مشخص کرده ایم، در حال حاضر راههای اصلی و فرعی کشور حدود 230 هزار کیلومتر است و فقط 30 هزار کیلومتر آن راههای شریانی است. امروز اگر بخواهیم اینها را نگهداریم به 200 هزار میلیارد تومان منبع مالی احتیاج داریم در حالی که تمام پولی که در سال گذشته با کمک مجلس به وزیر راه و شهرسازی داده شد، 20 هزار میلیارد تومان بود. بنده از وزیر پیشنهادی نمیخواهم که شقالقمر کند، اما به ما بگوید که منابع اینها از کجا میآید.
به ما پاسخ میدهند قرار است از تهاتر نفت این منابع تامین شود، در حالی که مجمع تشخیص مصلحت نظام تهاتر نفت را از بودجه حذف کرد. بفرمایید راه چیست؟ اینکه ما در حال حاضر 20 هزار تلفات جاده و 478 نقطه حادثه خیز در کشور داریم و 15 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد را چگونه میتوان سروسامان داد؟
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به برنامههای وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در حوزه ریلی و صنعت هوایی هم آنها را غیرقابل اجرا یا پرهزینه برآورد کرد و گفت: همانگونه که در ابتدا هم عرض کردم مخالفت بنده در این جایگاه در مخالفت با جنسیت نیست بلکه کارآمدی است. کارآمدی حلقه مفقوده ما در رایدادن به وزرای پیشنهادی است که بعدا موجب گرفتاری مردم میشود.
فرشاد ابراهیم پور نورآبادی نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون: (موافق با برنامه و سوابق وزیر راه و شهرسازی)
امروز شخصیتی در برابر شما قرار گرفته است که پدرش در خوزستان سرافراز و دشتهای آبادان به شهادت رسیده است و میخواهد مسیر آینده را برای کشورمان ترسیم کند.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات نمایندگان مخالف برنامههای وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود : اینجانب نیز مدتی در وزارتخانهای به عنوان معاون مشغول بودم اما باید دانست که معاون نمیتواند سیاستهای کلان را تنظیم کند بلکه مجری است و سیاستگذار و ناظر بر اسناد بالادستی و قانون برنامه است و وزیر سیاستهای خود را به مجلس ارائه میکند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی 3 سال به عنوان دبیر شورای عالی معماری شهرسازی بوده و رئیس شورا وزیر است و سازمان محیط زیست و وزارتخانههای دیگر در این رابطه وظیفه دارند، آیا رواست که تمامی مشکلات چند ده ساله زمین و مسکن کشور را به گردن ایشان بیندازیم؟ وزارتخانه مهم و اثرگذار راه و شهرسازی با احتساب 20 درصد تولید ناخالص کشور در حوزههای مختلف نقش بیبدیلی در حوزه اقتصادی دارد و چالشهای مهم وزارتخانه از جمله ناترازی بودجه عمرانی، آمار بالای طرحهای عمرانی نیمه تمام که در حوزههای انتخابیه همه ما نمایندگان وجود دارد به ویژه طرحهای توسعه جادهای و ریلی، در حوزه مسکن و آمار بالای تصادفات جادهای، فرسودگی و کمبود حمل و نقل و ناوگان ریلی، ضعف در حوزه ترانزیت از جمله چالشهای بزرگ در حوزه وزارت راه و شهرسازی است بنابراین برای پیگیری و رفع مشکلات و دستیابی به نقطه بهینه نیاز به فردی داریم که تجربه برنامه را داشته باشد.
خانم صادق مالواجرد با درک صحیح نسبت به مشکلات و تجربه چندین ساله از حضور در یکی از معاونتهای تخصصی وزارت راه و شهرسازی و همچنین توفیق موفقیت در این معاونت بر اساس اظهارات کارشناسان ذیربط و همچنین رشد سلسله مراتبی در وزارتخانه و حضور 8 ساله در شورای معاونان وزارتخانه باعث تسلط و اشراف ایشان نسبت به مسائل حوزه راه و شهرسازی می شود و با استفاده از ظرفیت نیروهای متخصص به طور قطع در این حوزه موفق خواهد شد . کسی که قرار است سکان هدایت این وزارتخانه مهم را برعهده بگیرد باید تا آخر برنامه هفتم تعداد واحدهای مسکونی را به 5میلیون واحد
همچنین 20 درصد بافت فرسوده را کاهش دهد بنابراین برای رسیدن به این افق ما نیازمند فردی کارشناس و کارآزموده داریم که خانم صادق بر اساس تجربه معاونت میتواند در این حوزه موفقیت لازم را کسب کند ابراهیم پور با یادآوری اینکه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مسائل فنی و تخصصی شهرسازی با نگاهی جامع مینگرد،
گفت: ایشان نه طرفدار توسعه افقی و نه توسعه عمودی است و سیاستش ترکیبی و توجه به وضعیتهای نسبی هر منطقه است و میداند که چگونه با طبیعت همافزایی داشته باشد و محیط زیست را حفظ کند. توسعهای که در آن آرامش، امنیت و زیبایی به هم میپیوندد، توسعه شهری تنها در ساخت و سازها خلاصه نمیشود بلکه توجه به روح و جان شهرها و مراقبت از زیست بوم شهرها است که در آن انسان و طبیعت در کنار هم زندگی کنند، خانم صادق مالواجرد در مورد توسعه پایدار بر این باور است که توسعه شهری باید در هماهنگی کامل با طبیعت و محیط زیست باشد و مخالف ساخت و سازهایی است که بدون در نظر گرفتن ضوابط و معیارهای زیست محیطی و تنها به سود کوتاه مدت میاندیشد.
با بیان اینکه به هیچ وجه نمیتوان حوادث سیل شیراز و فاجعه متروپل آبادان را فراموش و توجیه کرد، ادامه داد: این حوادث در اثر بیتوجهی به اصول مهندسی و استانداردهای شهرسازی رخ داده است و جان بسیاری از هموطنان را گرفته است و این حوادث نمونههای تلخی است که به جای توسعه پایدار به منفعت کوتاه مدت توجه شده است. اعتقاد به تشکیل معاونت اقتصادی و استفاده از ظرفیت مولدسازی از جمله نقاط مثبت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است.
فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز: (موافق با برنامه و سوابق وزیر راه و شهرسازی)
طبق کلام امام تنها ملاک واگذاری مسئولیت های اجتماعی و سیاسی، شایسته سالاری است بنابراین مدیریت نه زنانه است و نه مردانه. در جایی مانند وزارت و یا نمایندگی مجلس اگر بانویی کارآمد باشد از نظر اسلامی هیچ محدودیتی برای واگذاری مدیریت وی وجود ندارد. همچنان که مسئولیت، حضرت خدیجه(س) در حوزه تجارت اقتصاد، حضرت فاطمه(س) در حوزه سیاست و حضرت زینب(س) سفیر امام زمان خویش، تا دنیا دنیا بی مثال است.
امروز سرکار خانم فرزانه صادق مالواجرد سخت ترین روزگاران را در سخت ترین لحظات سپری کرده است. ایشان با 8 وزیر کارکرده و با بسیاری از زیرمجموعه های وزارتخانه آشنا است به گونه ای که وزارت راه و شهرسازی را همچون خانه خود می شناسد و اشراف کامل برآن دارد. او یک زن است. او با پس لرزه های وزارتخانه در طول 23 سال آشنا است، او بیشتر از هرکس می تواند بازتعریف مسائل و ناکارامدی زیرمجموعه های وزارتخانه را تقویت کند و جانی دوباره به آن ببخشد.
او دومین وزیر جوان کابینه دولت پزشکیان است و می تواند با همکاری سایر وزارتخانه ها نجات بخش بسیاری از بخش های آن باشد. فعالیت های او نشان می دهد او منظم، مبارزه با فساد را و همچنین دستیابی به استانداردها را در برنامه های خود قرار داده است. ظرفیت های کاری ایشان نشان می دهد با نظم و ترتیب می تواند تمام مسئولیت ها را به سرانجام برساند. در دوران مسئولیت خود تصویب ساخت حریم ملکوتی امام رضا (ع ) را داشته است حتی نوسازی بافت های فرسوده مسکن را در نظر قرار داده است. ایشان 850 طرح توسعه ای برای نوسازی مسکن دارد.
وزیر پیشنهادی به عنوان دختر شهید از بن دندان پایبند نظام است، دختر شهید بودن او را پولادین بار آورده است . وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در حوزه قانون جوانی جمعیت قول داده اند 300 هزار واحد مسکونی موردنیاز مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت فراهم کنند. ایشان بانویی هستند که سبک زندگی ایرانی- اسلامی را در دستورکار برنامه های خود قرار داده اند. برادران به میدان بیایید و خواهر خود را بر کرسی صدارت بنشانید.
فضل اله رنجبر نماینده مردم کرمانشاه: (موافق با برنامه و سوابق وزیر راه و شهرسازی)
مقام معظم رهبری فرمودند: » توصیه موکد من تعامل سازنده با دولت است، همه باید کمک کنند که رئیس جمهور بتواند وظایفی که در قبال کشور دارد انجام دهد . اگر ما بتوانیم جوری رفتار کنیم که دولت موفق شود این موفقیت همه ما است. « بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری افراد کابینه باید ویژگیهایی مانند امین، صادق، متدین، از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی، پاکدست و امیدوار به آینده داشته باشند.
وزیر پیشنهادی، همواره بر پاکدستی تاکید دارد و نگاه کارشناسی وی، اجرای اسناد بالادستی و برنامه هفتم است.
رنجبر با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل میدهند و انتخاب خانم صادق مالواجرد به عنوان یک زن مسلمان کاردان و متخصص برای وزارت راه ستودنی است؛ تصریح کرد: یکی از شیطنتهایی که در خارج مرزها علیه نظام و جمهوری اسلامی ایران انجام میدهد عدم توجه به زنان در سطوح مدیریتی است که معرفی یک زن متخصص برای جایگاه وزارت توسط رئیس جمهور خط بطلانی بر تخریب معاندین است.
خانم صادق مالواجرد تمام سطوح مدیریتی خود را پله به پله در وزارت راه طی کرده است و تلفیقی از دانش و تجربه است، همچنین وی دارای جسارت و شجاعت است و نگاهی عدالتمحور به همه مناطق و استانها دارد و ساماندهی وضعیت راهها و ناوگان ریلی از برنامههای خانم صادق برشمرد و بیان داشت : در حال حاضر که خیل عظیمی از زائران عتبات عالیات به وسیله خط ریلی کرمانشاه جابه جا میشوند باید به این نکته توجه کرد که ساماندهی این خط و اتصال آن به کشورهای همسایه نقطه مثبت برنامه خانم صادق است.
با رای اعتماد به خانم صادق مالواجرد میتوانیم گام صحیح و مهم برای حل مشکلات مردم برداریم.
حسین محمدزاده نماینده مردم درگز: (موافق با برنامه و سوابق وزیر راه و شهرسازی)
محمدزاده با بیان اینکه ناترازی در 10 سال اخیر بسیار خودنمایی می کند، بیان نمود: اگر تراز به معنای ایجاد تعادل باشد، ناترازی به معنای عدم تعادل است و تعادل ریشه در عدل دارد لذا در نهایت یعنی عدالت رعایت نشده است.
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون هدفمندسازی یارانه های در سال 88 و اجرای آن در سال 89، عنوان کرد: این قانون یک سری درآمد و یک سری مصارف داشت. قرار بود بر اساس این قانون به یک میزان مشخص درآمد دست پیدا کنیم که در آن سال ها حدود 34 هزار میلیارد تومان عواید اجرای این قانون بود و 32 هزار و 500 میلیارد تومان در سال نیز یارانه پرداخت می شد.
عواید حاصله از هدفمندسازی یارانه ها باید در موضوعات نیرو، برق رسانی و گاز مصرف می شد که حدود 12 سال توسعه این موضوع متوقف شد و امروز شاهد ناترازی هستیم و قصد داریم آن را حل کنیم پس چرا جلوی این موضوع در همان زمان گرفته نشد. اگر همان روزها سهم سلامت و بیمه داده می شد امروز شاهد بدهکاری ها و عقب افتادگی ها نبودیم.
محمدزاده با اشاره به تصویب قانون مسکن مهر با هدف ساخت 2 میلیون و 400 هزار مسکن که 55 هزار میلیارد تومان و 30 هزار هکتار برای این پروژه تخصیص داده شد، عنوان کرد: بهسازی مسکن روستایی، طرح خودمالکی و شهرهای کوچک از نقاط قوت طرح مسکن مهر بود اما اتفاقی که در کلانشهرها و شهرهای بزرگ افتاد این بود که اگر مسکنی ساخته شده امروز ارزش افزوده 10 هزار درصدی برای آن ایجاد شده و به تقاضا دامن زده شده است.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه متاسفانه در برنامه ریزی ها تدبیر و تعقل نکرده ایم، اظهار داشت: امروز بعد از گذشت 3 سال از تصویب قانون جهش مسکن هنوز دچار مشکل هستیم. در این قانون آمده که 20 درصد تسهیلات بانک ها به سمت اجرای این قانون برود که فقط یک بانک مسکن حدود 50 درصد از وظایف خود را انجام 62 هزار میلیارد تومان را تسهیلات داده که تضمین آن با برداشت 70 همتی از بانک مرکزی بوده است؛ این سرپناه ساختن نیست بلکه خراب کردن سقف خانه مردم بر سر آنها است.
شعار مسکن به لحاظ حوزه های انتخابیه دارای جذابیت است . اما تمام منابعی که می توانست به حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی اختصاص پیدا کند جایی هزینه شده استکه نتیجه آن مطلوب نبوده است. سکانداری حل این مسائل صرفا از ناحیه ساختار وزارتخانه امکان پذیر است و نباید کسی از بیرون آن وارد این عرصه شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خانم مهندس صادق با 25 سال تجربه و کار درون وزارت راه و شهرسازی به امورات این وزارتخانه اشراف کامل دارد و به حق مناسب ترین گزینه برای تصدی پست وزارت است.
تامین مالی برای همه وزارتخانه ها دچار اشکال است. این تامین مالی را صرفا نباید برای وزارت راه دارای مشکل دانست بلکه برای سایر وزارتخانه ها نیز این ایراد وارد است.
وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی، فرزانه صادق مالواجرد:
با سلام و درود به تمام شهدای اسلام، روح پر فتوح امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، خداوند بزرگ را شاکر هستم که به برکت جمهوری اسلامی ایران در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری و همدلی تک تک نمایندگان عرصه شایسته پروری را فراهم کرده و از دکتر پزشکیان که با شعار وفاق ملی به اینجانب اعتماد نموده اند قدردانی می کنم که اعتماد به بانوان را به منصه ظهور رساندند. لازم می دانم از تمام همکاران در بخش های مختلف راه و شهرسازی که امروزه شبانه روزی تلاش می کنند تا زمینه زیارت مولایمان ابا عبداﷲ الحسین (ع) فراهم شود، همگی چشم به دعای خیر زائرین دارند، تشکر می کنم.
باور دارم که تمام دولت های پیشین زحمات بسیاری در حوزه حمل و نقل جاده ای و مسکن و شهرسازی داشته اند، امروز حمل و نقل جاده ای در میانگین جمعیت در فضای زمینی و با وجود تحریم های ظالمانه به صورت منصفانه بسیار خوب عمل کرده است . منکر تلاش های مسئولین در این زمینه نیستم، به کرات اعلام کرده ام تعهد به مردم، تعهد نظام جمهوری اسلامی ایران به ولی نعمتان خود است. هر کسی سکان این مسئولیت را می پذیرد باید به بهترین شکل قانون پذیری را اجرا کند. وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی بیش از 15 درصد تولید ناخالص کشور را و همچنین بیش از 20 درصد از اشتغال کشور را فراهم کرده و به عنوان پیشران اقتصادی کشور محسوب می شود.
بیشتر صاحب نظران و کارشناسان به رشد و توسعه در حوزه حمل و نقل هوایی، جاده ای و ریلی اعتقاد دارند، در بخش های مختلف این وزارتخانه باید این شرایط فراهم شوند و مایحتاج کشور را مهیا کنیم. در حوزه ورود و خروج به راهبردهایی در حوزه حمل و نقل نیازمندیم. همکاری با سایر دستگاه ها را در اولویت امور خود قرار داده و از طرفی دیگر مدیریت ساماندهی در تولید در پاسخ به دغدغه سایر خانوارها که فاقد مسکن هستند به ویژه جوانان و اقشار ضعیف و کم درآمد و رسیدگی به بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیررسمی از اولویت های کاری اینجانب است.
بر این باور هستم که ایجاد معاونتی با تغییر ساختار وزارت راه و شهرسازی و همچنین ساختار اقتصادی در وزارتخانه لازم و ضروری است که پشتیبان تمام مسکن خواهد بود. از مولدسازی داراییهای راه و شهرسازی گرفته تا خصوصیسازی و سرمایه گذاری خارجی.
برادران و خواهران؛ وزارت راه و شهرسازی در 3 بخش مختلف باید مورد توجه قرار بگیرد؛ توجه به زیرساخت های اصلی ناوگان حمل و نقل عمومی، توجه به ساخت بزرگراه ها و ترانزیت . یکی از اولویت های توسعه حمل و نقل ریلی، آزادراهی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. توجه به راه های روستایی، متناسب سازی مسیرها و جاده ها با میزان مسافرپذیری آن ها و کریدورها و اتصال های آن ها با سایر کشورها هدف اصلی در حوزه ناوگان حمل و نقل کشور است.
تکمیل شبکه ترانزیت اصلی، تکمیل شبکه ریلی شمال- جنوب، مرکز شرق و غرب، اتصال به شبکه های توسعه راهی و سایر اتصال های راهی شرقی و غربی از بوشهر گرفته تا عسلویه مورد توجه قرار می دهیم، برقی کردن قطارها، سریع السیر شدن آن ها و توسعه راه های ریلی و دریایی از دیگر اقداماتی است که باید در وزارتخانه به صورت جدی به آن توجه کنیم.
صادق برقراری مشوقهای جذاب برای سرمایهگذاران، تکمیل شبکه بزرگراهی، توسعه راههای منتهی به مرزهای کشور و محورهای ساحلی برای ظرفیت حمل و نقل ترانزیتی و افزایش تبادل بار و مسافر با کشورهای همسایه از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار داد . یکی از مهمترین مسائلی که نمایندگان در کمیسیونهای مختلف مطرح کردند مشکل راههای روستایی و توجه به توسعه و تکمیل این راهها است؛ راههای روستایی علاوه بر اهمیت حمل و نقل منطقهای و اقتصادی، دارای اهمیت ویژه اجتماعی و عدالتمحوری نیز محسوب میشود و ضمن احیای مجدد ردیف مستقل این موضوع و پیشبینی اعتبارات کافی برای آن لازم است شرایط بهرهبرداری از راههای مناسب برای روستاها و مناطق کمتر برخوردار را فراهم کنیم که این مهم نیز جز با همکاری موثر نمایندگان مجلس میسر نخواهد شد و موضوع مهم دیگری که در بخش حمل و نقل با آن مواجه هستیم مقوله نگهداری زیرساختها است که خوشبختانه راهکارهای حل این مشکل با انجام مطالعات کافی و کارشناسی طراحی شده است که البته با همکاری مجلس و دولت امکانپذیر خواهد شد و استفاده از تمامی ظرفیتها، منابع غیربودجهای مانند برونسپاری حداکثری از طریق طرحهای تجاری پایدار برای پروژههای دارای توجیه اقتصادی، ارائه مشوقهای کافی برای ترغیب سرمایهگذاری برای پروژههای دارای قابلیت خودکفایی و جذب سرمایههای غیردولتی، استفاده از ظرفیت مولدسازی داراییها و استفاده از تسهیلات کم بهره از جمله راهکارهای لازم است.
یکی از اصلیترین محورهای برنامههای اینجانب بحث ارتقاء ایمنی در حمل و نقل به ویژه در مورد حمل و نقل جادهای برای کاهش تصادفات و تلفات جادهای است. با اولویتبندی ضمن شناسایی عوامل ایجادی این حوادث چه عوامل مربوط به جادهها و چه ضعف در علائم راهها بر اساس برنامه مشخص نسبت به رفع نقاط حادثهخیز و ایمنسازی راههای پرترافیک اقدام خواهیم کرد؛ اعداد و ارقام سالانه فوتیهای جادهای و معلولان ناشی از این حوادث که باعث تاسف است و آمار آن از تعداد شهدای دفاع مقدس بیشتر است و حتی یک فوتی در این رابطه باید برای همه ما مایه تامل شود و با توجه به مفاد برنامه هفتم پیشرفت رویکرد این وزارتخانه برای کاهش تلفات جادهای ناشی از تصادفات رانندگی در انطباق با اهداف برنامه، کاهش سالانه 10 درصد تلفات جادهای است و این مقوله را با تمام توجه شخصا دنبال خواهم کرد و در این مسیر به همت نیروهای خدوم انتظامی، پلیس راهور، خودروسازان، هلال احمر و دیگر دستگاههای ذیربط و به ویژه شما نمایندگان نیاز داریم.
یکی از مهمترین عوالم پایدار بهرهوری و از سویی عامل حوادث در حوزه حمل و نقل فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی است که علیرغم اقدامات صورت گرفته هنوز به میانگین سن جهانی بر اساس استانداردها دست نیافتهایم و باید با کمک مجلس، موانع و گرههای نوسازی را از طریق حمایت از تولید داخل با استفاده حداکثری از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و بهرهگیری از فناوریهای جدید و جامعه نخبگانی البته توامان خرید و واردات انواع ناوگان به ویژه ناوگان هوایی، جادهای و ریلی را با قید فوریت مدنظر قرار دهیم و برای تامین منابع مالی واردات ناوگان از کمک بخش خصوصی و سرمایهگذاران خارجی نیز با نظر مجلس استفاده خواهیم کرد.
یکی از مهمترین آثار سیاستگذاری و مدیریت یکپارچه حمل و نقل علاوه بر دستیابی به بهرهوری حداکثری موضوع ارتقاء وضعیت ترانزیت است و از شاخصهای اصلی توسعه اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ارتقاء دیپلماسی منطقهای و بینالمللی در جهت توسعه ترانزیت به منظور حصول آن باید توجه ویژهای به توسعه و تکمیل زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری با رویکرد استفاده حداکثری از موقعیت بینظیر ژئوپلیتیک سرزمینمان داشته باشیم و این موضوع به صورت خاص در برنامه اینجانب ارائه شده و شایان ذکر است در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم، موضوع ترانزیت در اولویت اول با کشورهای همسایه، سپس با کشورهای خاوردور، اروپا و آفریقا با کمک دستگاه دیپلماسی کشور ارتباط لازم شکل گیرد که در این راستا وفق ماده 57 تشکیل ستاد ملی ترانزیت به ریاست رئیسجمهور و دبیری راه و شهرسازی بسیار اثربخش خواهد بود.
همچنین نقش موثر انجمنها و تشکلهای صنفی، شرکتها و کنشگران بخش حملونقل و دستاندرکاران این بخش در همراهی با دولت برای انجام اقدامات بنیادین بسیار مهم بوده و در بهبود این پیوند همراهی و اتخاذ تصمیمات مشترک و اثرگذار قطعا برای بهبود این موضوع با جدیت تلاش خواهیم کرد و موضوع بسیار مهم دیگر بحث راهبردی اقتصاد دریا محور با رشد 16 درصد است که به صورت ویژه در سیاستهای راهبردی ابلاغی مقام معظم رهبری مدظلهالعالی مورد عنایت و تاکید قرار گرفته ، سوق دادن بنادر به سوی بنادر نسل سوم، 3 بندر و ارتقا سطح دسترسی به پس کرانههای مناسب حمل و نقلی و البته توجه ویژه به اقتصاد گردشگری و استفاده از ظرفیتهای ویژه این حوزه در سواحل بسیار اثربخش است.
وزیر پیشنهادی، خطاب به نمایندگان مجلس بیان نمود: بخش مسکن و شهرسازی براساس اصول 12، 43 و 31 قانون اساسی، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، قانون جهش تولید مسکن خصوصا برنامه 5 هفتم پیشرفت تکالیف مهمی برای بخش مسکن به عهده دولت و وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده و اینجانب به عنوان وزیر پیشنهادی خود را ملزم و موظف به اجرای تکالیف تعیین شده در قوانین مذکور دانسته و انشاءاﷲ با همراهی و حمایت شما نمایندگان شریف و مجموعه متخصصان که دغدغهمند هستند، سازندگان انجمنهای صنفی و صنعتی در صنعتیسازی مسکن، جامعه فرهیخته شهرسازان و معماران کشور گامی مهم برای تحقق خواسته به حق مردم که همانا بهرهمندی از مسکن آسایشبخش و مناسب شان و حریم خانواده ایرانی اسلامی است بردارم.
از مهمترین برنامههای اجرایی، تکمیل باقی مانده مساکن مهر و پروژههای طرح نهضت ملی مسکن مطابق تکالیف تعیین شده در قانون برنامه هفتم است و تامین زمین مناسب جهت واگذاری به اقشار کمدرآمد ، محرومان و زوجهای جوان و ایثارگران، روستاییان و کارگران با استفاده از ظرفیتهای پیشبینی شده در قانون از طریق الحاق اراضی، ظرفیت شهرهای جدید، شهرکهای مسکونی و اراضی مازاد دستگاههای دولتی با تاکید ویژه بر سیاستهای افزایش جمعیت براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و الگوی ایرانی اسلامی است.
در خصوص آمار و ارقام مربوط به الحاق اراضی که یکی از شقوق تامین اراضی برای قانون جهش تولید و برنامه هفتم در بازه زمانی مسئولیت اینجانب به گواه مصوبات شورای عالی که در روزنامه رسمی کشور ثبت و ضبط میشود، تک تک این مصوبات قابل بررسی و رصد است و بیش از 30 هزار هکتار الحاق به محدوده قانون جهش در جای جای این سرزمین انجام گرفته و امروز بخش عمدهای از اراضی تخصیص یافته به متقاضیان کشور در قالب طرح نهضت ملی مسکن برگرفته از این الحاقات است و وجب به وجب این اراضی الحاق شده در کمیتههای تخصصی و کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته که مشکلات بعدی را از نظر زیرساخت نداشته باشند، توجه ویژه به استقرار جمعیت در سواحل جنوبی وفق منویات مقام معظم رهبری طبق تبصره (1) ماده (50) مبنی بر افزایش سرزمینی سکونتگاهها در کشور، حمایت از تولید و عرضه انبوه مسکن با استفاده از همه ظرفیتهای بالقوه و بالفعل بخشهای مختلف کشور با بهرهگیری از فناوریهای نوین و صنعتی سازی مسکن در آن اشاره شده است.
تنوع بخشی به روستاها از طریق فعال سازی بانک مسکن، ایجاد رونق اقتصادی در بخش مسکن با تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی، تامین زمین برای مسکن کارگران، کارکنان کارخانجات و صنایع، مسکن کارکنان نیروهای مسلح، طلاب، فرهنگیان، دانشگاهیان، اصناف، هنرمندان، جوانان کشور و سایر متقاضیان موثر واجد ارزش تکریم ساز و کار اجاره داری حرفه ای براساس ظرفیت های قانون و حمایت از تشکیل و ساماندهی بازار اجاره مسکن توسط نهادهایی مانند شهرداری ها و سازمان های حمایت و موسسات خیریه از جمله این برنامه ها است.
صادق مالواجرد خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: به خوبی می دانم یکی از دغدغه های اصلی شما که در کمیسیون ها هم طرح شد مسئله بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه نشینی است، قطعا شتاب بخشی به نوسازی ابنیه ناپایدار با اجرای بسته های تشویقی و جلب مشارکت مردم متخصصان، انجمن های صنفی و حرفه ای، معماران و شهرسازان و فناوران ساختمان و سازمان های مردم نهاد در اولویت است.
توانمندسازی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ساکنان، تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی محلات هدف در قالب یک برنامه جامع با همکاری تمام دستگاه های عضو ستاد بازآفرینی، بخش های حمایتی و حاکمیتی و بهره گیری از نقش بی بدیل گروه های مردمی و سازمان های مردم نهاد بسیار اهمیت دارد.
به منظور توسعه عمران و آبادی روستاهای کشور و در راستای شناسایی و بهره وری از ظرفیت های موجود در مناطق روستایی، توجه به احداث مسکن روستایی برای محرومین به ویژه زوج های جوان ساکن در روستا در جهت ماندگاری جمعیت و زمینه سازی برای مهاجرت معکوس به روستاها در اولویت اقدامات است که در این زمینه توسعه متوازن روستاها با زیست معیشت محور و پایدار اتفاق خواهد افتاد.
خانم صادق مالواجرد در بخش پایانی صحبت های خود گفت: در کمیسیون های مختلف و تخصصی مجلس دغدغه های شما نمایندگان مجلس را با گوش جان شنیدم، 90 درصد مشکلاتی که شما بیان کردید مربوط به راه های روستایی بود. 85 درصد این مشکلات به چالش مسکن اختصاص داشت، قطعا و یقینا من فرزانه صادق فرزند این نظام و دغدغه مند مردم این سرزمین مکلفم که قوانین بالادستی را به بهترین وجه اجرا کنم.
واگذاری زمین یکی از اصولی است که در قانون جهش تولید و برنامه هفتم به آن اشاره شده است اما من به عنوان کسی که دغدغه این مردم را دارم قول می دهم اگر قرار است زمینی واگذار شود که واگذار هم خواهد شد مشکل زیرساخت نداشته باشد و حتما باید قبل از آن زیرساخت آن اجرا شده باشد. زمینی که من با مشکل آب و برق و ... واگذار کنم توهین به شان مردم است بنابراین تمام تلاش خود را به کار می گیرم که اگر قرار است معماری ایرانی- اسلامی که هویت من و تمام مردم
ایران است شان خانواده در آن رعایت شود.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از افتخاراتی که باعث شده بنده بعد از 23 سال در این جایگاه قرار بگیرم صداقتم، تخصصم، شفافیتم و مبارزه با رانت و سوداگری بوده است، قطعا کسی که به شما معرفی شده نه متعلق به حزب، شخص، فرد یا گروهی وابسته است چرا که اگر وام دار کسی بودم باید در این 23 سال به سهم خواهی های آنان هم پاسخ می دادم قطعا از این به بعد هم همین طور خواهد بود و با تاکید بر اینکه در حوزه راه و زمین هم رانت وجود دارد، اضافه کرد: شفافیت و نوع عمل و اقدام در این وزارتخانه بسیار راهبردی و کلیدی است، من از شما نمایندگان مجلس که دغدغه های مردم را طرح کردید عاجزانه درخواست می کنم برای امیدواری مردمی که همیشه جلوتر از ما دولتی ها و شما مجلسی ها عمل کرده و با نجابت پای ما و کشور ایستاده اند به کمک ما بیایید و من به جز تعامل با شما و مشارکت شما قطعا موفق
نخواهم شد.
من نماینده مردمی می شوم که به شما رای داده اند، اگر شما مخالفت کردید یا موافقت، هر دو طرف دغدغه این نظام و پاسخگویی به مردم کشور را داشتید، اتفاقا مخالفت مخالفین برای بنده بسیار درس بیشتری داشت، اگر مخالفین با حرارت بالا به مخالفت موضوعاتی را بیان می کنند نشان از دغدغه آن ها دارد و من این را درک می کنم و خواهش می کنم به من کمک کنید زیرا جز با تعامل با شما نمی توان برای مردم قدم برداشت. من صادق بودم، صادق هستم و صادق خواهم ماند.