جلسه علنی دوشنبه 29 مرداد ماه 1403 مجلس شورای اسلامی
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی (غلامرضا نوری قزلجه)
سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس (سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست)
مقدمه:
امام صادق (ع): کشاورزان کسانی هستند که گنجینه های خدا در زیر زمین را استخراج می کنند.
بدون تردید، وزارت جهاد کشاورزی یکی از مهمترین ارکان حاکمیتی در تامین پایدار امنیت غذایی کشور است که اجرای صحیح وظایف و اختیارات قانونی آن مستقیما با استقلال ملی، رفاه اجتماعی و حیات اقتصادی جامعه گره خورده است. همانگونه که بارها توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز مورد تاکید قرار گرفته؛ بخش
کشاورزی و روستا، یکی از محورهای اصلی توسعه کشور است.
در راستای اجرای ماده (202) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بر اساس زمانبندی ارائه شده از سوی هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای دوشنبه 22 مرداد لغایت چهارشنبه 24 مرداد ماه طی 33 ساعت کاری و ملاقات با 19 نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید. بر اساس ماموریت این کمیسیون برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی برنامه های وزرای محترم پیشنهادی جهاد کشاورزی، نیرو، راه و شهرسازی و هر کدام 3 ساعت و 16 وزارت خانه دیگر هر کدام به میزان 5.1 ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
شرح استعلامات: (مدرک و سابقه ایثارگری)
در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی محترم، به استناد نامه شماره 28062 مورخ 22/05/1403 از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید در پاسخ به نامه فوق الذکر وزارت متبوع طی نامه 366320/4 مورخ 23/05/1403 مراتب فارغ التحصیلی ایشان در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت کشاورزی از دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان میانه مورد تایید می باشد.
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
طی جلسات برگزار شده با وزیر پیشنهادی محترم ، ایشان بر مواردی همچون تعامل حداکثری با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، انتخاب مدیران شایسته بر اساس تعهد به نظام اسلامی و روحیه خدمت جهادی، اولویت بخشیدن به نیازهای کشاورزان و روستاییان در تولید، مبارزه جدی با فساد بویژه رانت و ویژه خواری، واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد، استفاده مطلوب و موثر از ظرفیت تشکل های بخش کشاورزی، دانش بنیان کردن بخش کشاورزی ، توجه به معیشت و افزایش انگیزه های کارکنان و عمل به تکالیف قانونی بر اساس اسناد بالادستی بویژه قانون برنامه هفتم پیشرفت را از اولویت های کاری در وزارتخانه متبوع خود در صورت اخذ رای اعتماد از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عنوان داشتند. وزیر محترم پیشنهادی در کمیسیون، متعهد شدند که زمانبندی ، روشهای اجرایی و برنامه اقدام تحقق سنجه های برنامه هفتم پیشرفت را تدوین و به این کمیسیون ارائه نمایند.
بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی:
ارزیابی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست از میزان انطباق برنامه وزیر پیشنهادی محترم با معیارهای عمومی مقرر، نشان میدهد که با توجه به آنکه ایشان در خلال برنامه، توضیحات مناسبی را در قالب نقاط ضعف و کمبودها، ارائه راهبردها و برنامههای عملیاتی مطرح نمودهاند، میتوان این برنامه را از لحاظ جامعیت، تناسب، انسجام و سنجش پذیری در حد قابل قبولی ارزیابی نمود. نقطه قوت این برنامه را می توان تمرکز آن بر تحقق ابعاد مختلف امنیت غذایی، »تاکید بر کشاورزمحوری به جای کشاورزیمحوری«، »مبنا قرار دادن توسعه کشاورزی روستاپایه«، »توجه به مسئله توسعه روستایی و عشایری بعنوان یک وظیفه فراموششده مندرج در قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی«، »اصلاح ساختار تشکیلاتی وزارت جهاد کشاورزی«، »مشارکت تشکلهای صنفی و تخصصی فراگیر و اصلاح نظام بهرهبرداری« دانست اما انتظار است برنامه های اجرایی کارآمد.
خود را با توجه به منابع پایه تولید بهخصوص اراضی کشاورزی و منابع طبیعی که در معرض تهدید جدی و ساختوسازهای غیرمجاز قرار گرفتهاند به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.
انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی:
تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 56 درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر »منطبق« و 36 درصد موارد نیز »همسو« است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به 4.8 درصد از احکام اشاره ای نشده است که این میزان تفکیک اسناد بالادستی عبارتند از: شرح وظایف وزارتخانه 4.3 درصد، سیاست های کلی نظام 2 درصد، قانون احکام دائمی2 درصد و قانون برنامه هفتم پیشرفت1 درصد.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:
در این راستا اعضای محترم کمیسیون، نقطهنظرات، سوالات و ابهامات خود را مطرح نموده و با عنایت به اینکه ایشان، فردی با تجربه و دارای تحصیلات مرتبط و دید جامع نگر نسبت به بخش کشاورزی و توسعه روستایی بوده و نسبت به مسائل کشاورزان اشرافیت مناسبی داشته و از تجربه ارزنده میدانی در دوره جهاد سازندگی برخوردار است، کمیسیون جناب آقای نوری قزلجه را فردی با روحیه جهادی و کار جمعی، فساد ستیز، معتقد به حاکمیت قانون، دارای سلامت اقتصادی، برخوردار از پشتکار بالا، با انگیزه و معتقد به مبانی انقلاب و دارای توانایی ملی و راهبردی و همراهی با مردم، پایبند به شایسته سالاری و توانمند ارزیابی نمود.نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون). در مجموع، با توجه به ارزیابیهای به عمل آمده و نظر به اینکه وزیر پیشنهادی محترم در طی جلسات، توضیحات مناسب و منسجمی از برنامهها و اولویتهای کاری خود ارائه نمودند و همچنین با توجه به تجربیات قبلی ایشان در زمینه های متعدد اجرایی و قانونگذاری همچون مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، جانشینی قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی، سه دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضویت در هیات رئیسه مجلس، معاون اجرایی مجلس و برخورداری از تجارب اجرایی از سطح روستا تا سطح ملی، در نهایت اعضای محترم کمیسیون به اتفاق آرا صلاحیت ایشان را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی تایید کردند. هرچند برنامه اعلامی وزیر محترم پیشنهادی جهاد کشاورزی، در کنار نقاط قوت، از این حیث که برنامه اقدام مشخص و قابل نظارتی بویژه برای پیشرانها و حوزههای کلیدی ارائه نکرده دچار ضعف است.
شایان ذکر است که اهداف، شاخصها و اقداماتی که در برنامه وزیر محترم پیشنهادی جهاد کشاورزی مدنظر قرار گرفته، کمابیش در برنامههای وزرای پیشنهادی دورههای پیشین نیز مورد اشاره قرار گرفته بود. ولی در دورههای گذشته در بسیاری از موارد، به دلیل عدم توجه به عوامل کلیدی و اساسی، توفیقات لازم در بخش محقق نشده است و ایشان بایستی تمرکز اساسی بر عوامل پیشران داشته باشد.
ملاحظات ویژه (ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)
در پایان، کمیسیون انتظار دارد وزیر محترم پیشنهادی در فرآیند کسب رای اعتماد در مجلس توضیحات کاملی از برنامه های خود در محورهای زیر ارائه و در برنامه ایشان حداقل برای دوره چهار ساله، طبق یک زمانبندی مشخص، سازوکارها و گام های اجرایی تحقق ماموریتهای مورد نظر به صورت شفاف بیان نماید.
- نوسازی نظامهای بهرهبرداری و استقرار پایگاههای اطلاعاتی مکان مند بهروز برای برنامهریزی صحیح تولید، با تاکید بر فناوریهای نوین.
- خودکفایی تولیدات کشاورزی و راهبردی و ارتقای سلامت و کیفیت محصولات زراعی، باغی و دامی در راستای تامین امنیت غذایی.
- ساماندهی و اجرای الگوی کشت و طرح سهمبری دانش از تولید، ازطریق توسعه کشاورزی قراردادی عدالتمحور. راهاندازی قطب های تولید دانش بنیان و یکپارچه محصولات راهبردی در کشور و تسریع در اجرای طرح های پیشران بخش کشاورزی با تاکید بر فعالیت های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی.
- جبران تبعیض تاریخی ایجاد شده بر علیه بخش کشاورزی و روستایی در زمینه بهره مندی پایین این بخش و مناطق مذکور از بودجه سنواتی و سرمایه ثابت ناخالص.
- تقویت سرمایه گذاری و هدایت سرمایههای نقدی سرگردان به سمت تولید و نوین سازی نظام تامین مالی کسب وکارهای روستایی و عشایری با بهرهگیری از روشهای نوین و اصلاح ساختار بانک کشاورزی و صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی و احیاء صندوقهای شرکتهای تعاونی روستایی در این راستا و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی.
- حذف واسطههای غیرضرور از بازار به منظور انتفاع عادلانه کشاورزان.
- رفع ایرادهای موجود در روند احیاء و توسعه مرغ لاین سویه آرین و ارتقای سهم این سویه.
- محدود نکردن امکانات و منابع مورد نیاز به دولت و داشتن راهبرد و برنامه اقدام برای استفاده حداکثری از توان مردم و دانشگاهها برای طراحی و پیشبرد طرحها.
- اصلاح ساختار وزارت جهاد کشاورزی در راستای احیاء مدیریت جهادی، استقرار نظام سیاستگذاری در بخش کشاورزی و رفع زمینههای تعارض منافع بهخصوص در حوزه شرکتهای
- دولتی بخش کشاورزی و مقابله با فسادهای مربوط به زمینخواری و توزیع نهادهها و ارز؛ بهبود فضای کسب و کار در بخش کشاورزی و حذف استعلامات غیر ضرور و استفاده از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور.
- جلوگیری از رویههای اداری غیرقانونی در زمینه تعدیل پروانههای آب کشاورزان و بهینهسازی طرح های نوین آبیاری.
- تشویق رفتار صرفه جویانه کشاورزان و اجرای برنامه اقدام سازگاری معیشت کشاورزان، روستائیان و عشایر با خشکسالی.
- تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی خرد، بهویژه ازطریق توسعه بانکداری زمین و ساماندهی نظام اجارهداری. پیشگیری و مقابله با تغییر کاربریهای غیرضرور و تعریف کمربند امنیت غذایی به منظور تثبیت و حفاظت اراضی و قطب های کشاورزی.
- اصلاح روند رفع تداخلات اراضی ملی، دولتی و مستثنیات، در راستای جلوگیری از تصمیمگیریهای سلیقهای و مشروعیتبخشی به زمینخواریها و جلوگیری از اجحاف در حقوق حقه مردم.
- تاکید بر اجرای طرح های آبخیزداری و تسریع در ارائه لایحه ذیربط.
- تلاش برای ارتقاء امنیت شغلی و تامین اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر و کمک به راهاندازی مراکز جهاد اقتصادی به عنوان مراکز غیردولتی رشد و شتابدهی کسب و کارهای روستایی و عشایری با محوریت جوانان و دانشآموختگان مجرب.
- تلاش برای حفاظت، احیاء و بهره برداری پایدار از جنگل ها و منابع طبیعی، با مشارکت دانشآموختگان مجرب و جوامع محلی در جهت رونق تولید و اشتغال در جامعه.
- تقویت سیاست های حمایتی به منظور ایجاد جهش تولید و گسترش بازارهای صادراتی با مشارکت مردمی.
در نهایت کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست انتظار دارد تا وزیر پیشنهادی محترم بر اساس قانون برنامه هفتم پیشرفت و رئوس بیست و یک گانه فوق الذکر، با مشارکت حقیقی ذینفعان اصلی، یعنی کشاورزان و روستائیان و عشایر و ضمن اخذ نظرات خبرگان و بهرهگیری از تجارب جهانی و یکپارچهسازی اسناد موجود، نسبت به تدوین »سند ملی توسعه بخش کشاورزی«، موضوع ماده (34) قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی اقدام نماید. همچنین بدون شک همانطور که مقام معظم رهبری فرمودهاند، حضور عناصر مومن، عازم، خودباور، متکی به خدا و معتقد به مردم در راس امور و پستهای کلیدی این وزارتخانه، برطرفکننده بسیاری از چالشها و زمینهساز جهش تولید خواهد بود و این امر نیز مطالبه جدی کمیسیون از وزیر محترم پیشنهادی است.
سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه ( مخالفت با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی )
با خط مشی دولت دکتر پزشکیان موافق هستم و از آن حمایت می کنم. دولت وفاق ملی یعنی شنیدن صدای بی صدایان، جمع شدن مدیران از تمام جناح ها و کارشناسان خبره برای خدمت به مردم، دولت وفاق ملی یعنی قرار گرفتن مردم در کنار حاکمیت ، دولت وفاق ملی یعنی تحکیم توسعه توسط مردم.
همانگونه که رهبر انقلاب اشاره کردند قبل از تشکیل دولت چهاردهم نباید از موقعیت خود بهره بگیریم و از دولت وفاق ملی سهم خواهی داشته باشیم و شروع به تخریب کنیم و بگوییم شما در خدمت مردم هستید، ما باید پیشگیری کنیم از تخریب ها، دشمنان امروز مهمانان ما را در خانه مان به شهادت رساندند. ما برای اتحاد باید هزینه دو برابری کنیم. ما اجازه نمی دهیم انقلاب و وفاق ملی را قبل از اینکه شروع به کار کند تخریب کنند.
شما مسئولیتی را پذیرفته اید، برنامه های شما را به صورت فشرده مطالعه کرده ام، شما فرزند این مجلس هستید، با درد کشاورزان آشنا هستید ، حقوق آن ها را دیده اید. از استانی آمده ام که حدود 10 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند، شما از اصلاح نظام آزاد و بهبود بهره وری نام برده اید، اما نگفته اید کشاورز چگونه می تواند به بهره وری برسد. آیا بازار تهاتر محور برای شما ممکن خواهد بود؟ با فروش موز و آناناس قرار است کود و سم وارد کنید؟ این موضوعات در برنامه شما مطرح نشده است.
آیا حذف ارز نیمایی در برنامه های شما دیده شده است؟ روش های بهره وری چیست؟ امروز کشاورزان تلاش می کنند اما در پایان سودی مناسب به دست نمی آورند. این مسائل موضوعاتی هستند که باید شنیده شوند. کاهش مصرف آب چگونه ممکن است؟چگونه مشکل چاه کشاورزان را حل می کنید؟، نداشتن پروانه برای چاه های کشاورزی دغدغه اصلی آنها است. ضعف حاکمیت باعث می شود این مشکلات دیده شود. چه روشی برای کاهش مصرف آب عنوان کرده اید؟ آیا با قطع کردن آب کشاورزان می خواهید موضوع کمبود آب را حل کنید؟
حفاظت از اراضی کشاورزی با تجمیع اراضی خرد و بسیار خرد ممکن است؟ چهل و چند میلیون هکتار کاشت داریم، شما می خواهید چگونه در این شرایط به داد کشاورزان برسید؟ چه برنامه ای برای بهبود وضعیت آن ها خواهید داشت؟ آیا با تخریب دیوارها قرار است این مشکلات را حل کنید؟ امروز کشاورزان در شرایط نامناسبی قرار دارند. شنیده ها حاکی از این است که شما تجربه ای در راستای کشاورزی دارید، توضیح بدهید چه برنامه ای برای آن ها دارید تا مشکلی در جهت حل مشکلات کشاورزان باشد؟
احمد بخشایش اردستانی نماینده مردم اردستان ( مخالفت با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی )
اگر این لیست در وسط میدان مسابقه به جلیلی ارائه می شد، فرآیند رقابت کوتاه و جلیلی به نفع پزشکیان کنار میرفت و کار ادامه پیدا میکرد.
امیدواریم در سنوات آتی اعتبار مولا علی (ع) نزد مردم دیندار به واسطه استفاده زیاده دکتر پزشکیان از نام و کلام حضرت علی (ع) خدشه دار و کم نشود، زیرا کلام مولا علی (ع) علتی برای پیروزی پزشکیان شد، اما ناتوانی کابینه در تمشیت امور در سنوات آتی موجب ضرر و زیان به کلام مولا علی (ع) خواهد شد.
تمامی مسائل کشاورزی از جمله اصلاح ساختار و روستایی محور بودن در این برنامه آمده به گونه ای که به اعتبار ضرب المثل سنگ بزرگ علامت نزدن است، در این برنامه مشاهده می شود، گویی وزیر در زنگ انشاء از همه چیز سخن گفته اما هیچ کاری را نمیخواهد به سرانجام برساند.
بخشایش با اشاره به تحصیلش در یکی از دانشگاههای استرالیا در سال 99 گفت: در سال 1399 نخست وزیری برای رای گرفتن به طور مرتب اصرار می کرد که اگر به من رای بدهید باک بنزین 30 دلاری را به 20 دلار به شما می فروشم و در این رابطه علاقمند بودم وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی حداقل یک شاخص به ما بدهد تا طی 4 سال آینده بتوانیم بر اساس آن ایشان را مورد سنجش قرار دهیم، در غیر این صورت سنگ بزرگ علامت نزدن است.
امیدوارم غلامرضا نوری قزلجه با لایه های پنهان اقتصاد در وزارت جهاد کشاورزی، به گونه ای عمل کند که به سرنوشت پرونده های نهاده های دامی و چای دبش تبدیل نشود و در این صورت مردم خواهند گفت نمایندگان ساده دل و دل رحم هستند و توانایی وزیر شدن ندارند چون وزراء پیچیدهتر از نمایندگان هستند.
برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی از چهارچوب فکری و متدولوژیک برخودار نیست، در برنامه های ایشان تاکید شده که رویه ها را اصلاح و فساد را از بین می برد، اما برنامه ریزی ندارد، چگونه این آمال و آرزو را محقق می کند و در چه بازه زمانی آن را انجام می دهد، امیدواریم که چون دکتر پزشکیان و غلامرضا نوری قزلجه فرزندان مجلس هستند و نمایندگان ترجمان خواست ملت ایران هستند، موفق شوند.
اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ( مخالفت با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی )
تشکیل دولت وفاق یک سیاست بسیار به جا و قابل قبول و نیاز ملت و جامعه ایران است، اما بحث اصلی من برای مخالفت فقط یک مورد است که در گذشته یعنی دولت سیزدهم شهید آیتاله رئیسی یکی از عزیزان نماینده را برای وزارت جهاد کشاورزی انتخاب کرد و اما من با تحقیقاتی که کردم مشخص شد، وی آنچنان به وزارتخانه آشنا و مسلط نبود که باعث بروز مشکلاتی شد.
آشنایی با مجموعه وزارتخانه چه از سطح تاکتیک و عملیاتی باید با سطح استراتژی و راهبرد فرق داشته باشد و نگاه ها در این زمینه تفاوت دارد. چرا که در آنجا قراردادها، تصمیمات و سیاست های کلان باید گرفته شود، لذا بنده نسبت به آقای نوری قزلجه هم همان احساس را دارم ، چرا که وی تنها در سطح استان و شهرستان مسئولیت داشته است و درست است که در سوابق خود نوشته است معاون وزارتخانه، اما مشخص نیست کدام وزارتخانه؟ و چه مدت در این سمت فعالیت داشته است؟ بنابراین این موضوع برای من در زمان توضیح برنامه های آقای نوری قزلجه در کمیسیون امنیت ملی نیز دارای ابهام بود.
این موضوع را بیان کردم که ثبت شود تا هیچ گاه اتفاقی که در وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم افتاد و به دلیل انعقاد قراردادهایی گرفتار شدند، تکرار نشود و اگر به آشنایی افراد به قراردادها و پشت پردهها توجه نشود، گرفتار میشویم.
اینجاست که بنده به عنوان برادر آقای نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی عرض می کنم؛ شما انتخاب خواهید شد کما اینکه 172 نماینده به عنوان نماینده موافق با برنامههایتان ثبتنام کردهاند، اما نباید اینگونه باشد که گرفتار چای دبش و خرید نهاده های دامی شویم، ضمن اینکه باید توجه شود که مسئولیت وزارت ساده نیست چرا که در سطح گسترده کل جغرافیای ایران است.
بله شما به کشاورزی مسلط هستید، اما در حد چند هکتار اراضی پدری و در سطح استان و شهرستان آگاهی دارید و باقی فعالیت های شما در ادوار نهم، یازدهم و دوازدهم مجلس بوده است.
هم اکنون باید دقت شود که با این انتخاب مدیون مردم نشوید، که امیدوار شوند و توجه کنید که این مسئولیت ها امانت است که باید به خوبی نگهداری و به مسئول بعدی تحویل داده شود.
سیاست گذاری شما (خطاب به وزیر پیشنهادی)در کشاورزی دقیقا بر چه اساسی است؟ آیا به فکر دانشبنیان کردن کشاورزی هستید؟ برنامه ای برای مرغ آرین یا لاین دارید؟ برای جلوگیری از خرد شدن اراضی و حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی چه برنامهای دارید؟
در مورد استعلام وزرا جناب آقای خطیب در کمیسیون امنیت ملی گفتند در قانون نحوه تصدی مشاغل حساس وزراء مصداق استعلام نیست و فقط تابعیت و محکومیت قضایی بررسی میشود، بنابراین لازم است ما این موضوع را در قانون اصلاح کنیم.
رحمت اله نوروزی نماینده مردم علیآباد کتول ( مخالفت با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی )
بنده به عنوان کشاورز زاده اینجا سخن می گویم، استان های شمالی، استان های کشاورزی هستند، توصیه مقام معظم رهبری تامین امنیت غذایی است؛ در ابتدا چالش های کشاورزان را مطرح می کنم باید برنامهای در راستای حل مشکلات آنها ارایه شود.
راهبرد بلند مدت و کوتاه مدت برای حل مشکلات کشاورزی، عدم تعادل سفره های زیرزمینی، ناهماهنگی در کشاورزی، بالا بودن هزینه کشاورزی، نبود سود کافی برای کشاورزان، تغییرات اقلیمی، نارضایتی در عرضه و تقاضا، بالا بودن سرانه زمین ها، نبود تکنولوژی مناسب، عدم استفاده بهینه از منابع و غیره، از مشکلاتی در حوزه کشاورزی هستند، که شما برای آنها برنامهای ندارید.
نوروزی با اشاره به حقوق پایین و نبود انگیزه در بین فعالان حوزه کشاورزی، گفت: اقدام به واردات گوشت با ارز ترجیحی، حذف ارز ترجیحی برای کشاورزان و دامداران مشکلات متعددی را به دنبال داشته است. امروز معیشت و امنیت غذایی با قطع مکرر برق به خطر افتاده است. پول گندم کاران چرا پرداخت نشده، حدود 62 همت با همت رئیس مجلس برای آنها دیده شده است، به تازگی هفته گذشته پرداخت شده است. با افزایش 200 درصدی قیمت کود و سم چکار میکنید؟ امروز قیمت ارز افزایش یافته است.
سیاست و الگوی کشت با روش قبلی ممکن نیست، این مشکلات تنها از عهده وزیر کشاورزی بر نمی آید، باید تمام دولت پای کار بیاید. ارز ترجیحی، سلطان واردات، انحصارات واردات، چای دبش، یکپارچه سازی ارزی، کارآفرینی روستایی، عدم اجرای ماده 34 سند ملی کشاورزی، بی توجهی به دانشگاه های کشاورزی و منابع طبیعی و غیره از موضوعاتی هستند که شما برای آنها برنامه ندارید، در کجای برنامه شما استفاده از شرکت های دانش بنیان برای بهبود وضعیت کشاورزی را مطرح کرده اید. چالشها و مشکلات کشاورزی بسیار زیاد است، برای حل آنها چه راهکاری دارید.
( خطاب به معاون اول رئیس جمهور)، وزیر پیشنهادی کشاورزی برای برنامه ها و مشکلات کشاورزی برنامهای ندارند. امروز کشاورزان با مشکلات متعددی روبه رو هستند. برای سرزمین من طلای سفید همان پنبه چه برنامهای دارید؟ آقای نوری ما می دانیم که شما برای تصدی وزارت کشاورزی انتخاب میشوید، اما برنامهای برای کل کشاورزی ایران ارایه دهید. امروز گلستان سرزمین من در فقر خوابیده است.
سیدابوالحسن مصطفوی غمام نماینده مردم رزن و درگزین ( موافقت با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی )
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را می توان مرتبط ترین وزیر معرفی شده نسبت به وزارتخانه مذکور دانست، زیرا وی تحصیلات، تجارب و تخصص بسیاری در این حوزه دارد.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تحصیلات مرتبط با دامپروری و مدیریت کشاورزی دارند، آقای نوری در هر سه دوره نمایندگی مجلس عضو کمیسیون کشاورزی بوده است، با اینکه در برخی دوره ها برای عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه را داشت اما باز هم در کمیسیون کشاورزی عضو شد.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی روستا زاده است آقای نوری اجرای سند ملی امنیت غذایی را مد نظر دارد و در برنامه های خود به خوداتکایی در تولید محصولات اساسی، بهینه سازی آب برای حوزه کشاورزی، توجه جدی به توسعه کشاورزی در جوامع روستایی، تکمیل زنجیره ها، استفاده از ظرفیت نخبگان، اصلاح ساختار تشکیلاتی وزارتخانه، پرداخت مطالبات گندم کاران و اصلاح سوخت ماشین آلات کشاورزی توجه کرده است.
توجه به تولید محصولات سالم، دانش پایه کردن فعالیت های کشاورزی، پیش بینی بیمه تامین اجتماعی برای تولیدکنندگان حوزه کشاورزی و تاکید بر فساد ستیزی از برنامههای آقای نوری است. امیدوارم با رای قاطع به دکتر نوری زمینه اجرای برنامههای ایشان را فراهم کنیم.
محمد سبزی نماینده مردم ساوه و زرندیه (موافق با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی)
همه در قبال حرفی که می زنیم مسئولیم و باید به دور از حب و بغض شخصی عمل کرده و احساسی اقدام نکنیم و مبتنی بر عقلانیت به وزرا رای دهیم.
وزارت جهاد کشاورزی از جمله وزارتخانه های کلیدی محسوب می شود که امنیت غذایی کشور را عهده دار است.
عرصه کشاورزی 30 درصد از اشتغال کشور و 5.4 میلیون بهره بردار دارد، با این حال بخش کشاورزی با چالش های فراوانی مواجه است. امروز کشاورزان مشکلات زیادی اعم از قطعی آب، برق، کمبود نهاده های دامی، سوخت، ادوات کشاورزی، پول گندم و برنج، تسهیلات بانکی، بیمه محصولات کشاورزی دارند از این رو باید فردی در مسند این وزارتخانه قرار گیرد که کارکشته بود و اینگونه مشکلات را برطرف کند.
آیا گزینه پیشنهادی وزارت کشاورزی صلاحیت لازم را دارد یا خیر؟ به واقع ما باید بر اساس شاخص های تعیین شده به این مهم دست پیدا کنیم، شاخص هایی که رهبری در 31 تیرماه 1403 عناوین آن را مطرح کردند و فرمودند: که هم رئیس جمهور و هم مجلس باید آنها را رعایت کند.
یکی از این شاخصه ها امانت داری و صداقت در کار است، به واقع این وزارتخانه امانتی است بر گردن وزیر. الحمداله با شناختی که از همکار عزیزمان در کمیسیون کشاورزی پیدا کرده ایم می دانیم وی انسانی امین است.
وی با اشاره به شاخصه کارآمدی در تعیین وزرا، ادامه داد: همچنین وقتی به سابقه آقای نوری نگاه می کنیم متوجه می شویم که وی سه دوره در مجلس حضور موثری داشته است. همچنین وی در مقاطعی در سمت قائم مقام وزیر بوده که نشان می دهد ایشان بر این مسند تسلط لازم را دارد.
نوری کشاورز و کشاورز زاده است، گزینه پیشنهادی وزارت جهاد درد کشاورزان را به خوبی متوجه می شود.گزینه پیشنهادی جهاد کشاورزی در تدوین قوانین مربوط به کشاورزی در برنامه هفتم نقش داشته است، همچنین باید تاکید کنم نوری معتقد به نظام اسلامی است و این مسئله بسیار مهم است، لذا اگر رویکرد این باشد می توان مشکلات را حل کرد.
گزینه پیشنهادی وزارت جهاد هم قوانین برنامه هفتم و هم سند ملی امنیت غذایی را نقشه راه خود قرار داده است، لذا تکالیف راهگشایی در برنامه هفتم برعهده وزارت جهاد گذاشته شده، که اگر این تکالیف به درستی انجام شود مشکلات این بخش برطرف خواهد شد.
محمد بیات نماینده مردم خمین ( موافق با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی )
نوری فردی روستا زاده علاقمند و تحصیل کرده در حوزه کشاورزی بوده و دید جامعی به مسائل کشاورزی داشته و بر قوانین حوزه روستایی و عشایری تسلط دارد.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تسلط کامل بر حل مشکلات و راهکارهای مسائل حوزه کشاورزی دارد، ایشان سه دوره عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بوده و با حضور موثر در کمیسیون تعامل مناسبی را با نمایندگان داشته و می تواند چالش ها و مشکلات حوزه انتخابیه نمایندگان را رفع کند.
نوری برای حل مشکلات کشاورزی برنامه دارد و برنامه محور است و معتقد به محیط زیست و شناخت خوبی از ظرفیت های بخش کشاورزی در کشور دارد و همچنین معتقد به تشکل های کشاورزی است، همچنین عضو تاثیرگذار در تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه بوده و برای اجرای آن تلاش خواهد کرد.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی پاکدست و امین است، مشکلات حوزه کشاورزی را می تواند با کمک مجلس حل و فصل کند.
از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صورت گرفتن رای اعتماد از مجلس خواستارم به بحث خرید تضمینی گندم، مشکل نهاده های دامی، قطعی برق چاه های کشاورزی، کاهش سهمیه آب کشاورزی، لایروبی قنوات، پیگیری بیمه محصولات کشاورزی، حقوق کارکنان، نبود الگوی کشت و بحث کود شیمیایی توجه کند، لذا ضروری است تمامی وزراء با ایشان همکاری لازم را برای رفع مشکلات کشاورزی داشته باشند و در کابینه به این مشکلات توجه شود.
محمد جلالی نماینده مردم محلات و دلیجان ( موافق با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی )
سرزمین با برکت و دارای اقلیمهای مختلف ایران بستر مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی است بنابراین باید با استفاده از توان موجود و روشهای نوین کشاورزی علاوه بر تولید محصولات کشاورزی، برای نیاز کشور بخشی از محصولات تولیدی را نیز با لحاظ جلوگیری از صادرات آب مجازی به سایر کشورها صادر کرد تا ارزآوری مناسبی نیز به دست آورد.
آقای نوری سابقه و تجربه فعالیت در محیط روستایی و حوزه کشاورزی را دارد و در صورتی که زیربخش های مختلف کشاورزی با وزیر پیشنهادی هماهنگ باشد میتواند در مدیریت وزارت جهاد کشاورزی موفق عمل کند.
به کارگیری مناسب ظرفیت حوزه کشاورزی، توجه به اسناد بالادستی، تولید محصولات کشاورزی و غذایی سالم از برنامههای وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است.
باید توجه عادلانه به همه مناطق از حیث توزیع منابع مالی و اعتبارات و امکانات و استفاده مناسب از ظرفیت هر اقلیم مدنظر قرار گیرد. تولیدات گیاهی و زراعی، بیابانزدایی، احیا و بازسازی قنوات، تولیدات دامی، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، حوزه شیلات، بیمه و صادرات محصولات کشاورزی، تحقیق و آموزش، حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، اصلاح فرآیندها، دستورالعمل ها، تعامل و هماهنگی با بخشهای مختلف از جمله بهداشت، غذا، آب و ... به تعالی و رشد حوزه کشاورزی کمک خواهد کرد..
اظهارات غلامرضا نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی
ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای خدمت و شهدای جهاد و همچنین یاد و خاطره حضرت امام (ره) و آرزوی طول عمر برای مقام معظم رهبری. بنده قبل از آنکه وارد برنامه های خود شوم، از موافقین و مخالفینی که در رابطه با برنامه بنده در صحن مجلس صحبت کردند، تشکر میکنم.
آشنایی بنده با بخش کشاورزی قدمتی 30 ساله دارد. بنده با تمام بخش های کشاورزی آشنایی دارم. بنده به عنوان یک روستایی، کشاورززاده، عضوی از نظام مهندسی، تصمیمگیر، تصمیم ساز به این بخش نگاه می کنم. بنده از معدود کسانی هستم که به تمام وجوه این بخش آشنایی دارم و باید تاکید کنم که زوایای پیدا و پنهان این بخش را به خوبی میشناسم.
بخش کشاورزی بخشی است که اگر فردی قرار است در آن فعالیت کند، باید فعالیت خود را از سطح مزرعه تا سالن تولید شروع کند، همچنین این فرد باید متوجه باشد دستوراتی که صادر می کند، این دستورات در گستره کشور توسط چهار میلیون بهره بردار اجرا خواهد شد، بنابراین، این فرد باید مزرعه و واحد تولیدی و کشاورزی را به خوبی شناخته و متوجه رده های سازمانی زیرمجموعه خود باشد. لذا بنده چهار سال در پست همترازی وزیر خدمت کردم و مناسبات سیاسی و حکمرانی در کشور را به خوبی یاد گرفتم.
باید تاکید کنم بنده با فساد ستیزی نیز، نسبتی دیرینه دارم. بنده در هرکجا که خدمت خود را آغاز کردم مشی پاک دستی و فساد ستیزی را دنبال کرده ام و یک مورد هم بر خلاف این اصول در دوره خدمتم رخ نداده است. بنابراین، این موضوع محکمترین وعده ای است که میتوانم در محضر نمایندگان بر آن تاکید کنم.
بنده مدیریت مبتنی بر پاک دستی و با روحیه جهادی در وزارت جهاد کشاورزی برقرار کرده و بر این وعده، قاطعانه تاکید دارم.
در خصوص مباحث مربوط به تولید مرغ آرین و سیاستگذاری، اینکه ما در این بخش، خودکفا باشیم، مسالهای مناسب است. اینکه برنامه اصلاح نژادی ما ادامه داشته باشد ، ضروری استو حتما آن را دنبال خواهیم کرد، اما با این رویه که اجبار کنیم، لاینی که از منظر ضریب تبدیل و بهره وری درجه پایینی دارد و مرغداران باید از آن استفاده کنند، مناسب نیست و بنده با این مساله مخالف هستم از این رو ما می توانیم یک مرغ لاین را به صورت ملی برای خود داشته باشیم که باید گفت روی این مساله کار کرده و آن را پیش خواهیم برد.
سیاست گذاری بخش کشاورزی ، در قوانین بالا دستی موجود است، به عنوان مثال مسائلی از قبیل رسیدن به امنیت غذایی به ویژه با استفاده از روش های دانش بنیان و استفاده از نیروهای وزارتخانه و رفع مشکلات معیشتی آنها از جمله سیاست گذاریهایی است که دنبال خواهد شد.
یکی از موانع اصلی در توسعه کشاورزی ، مسائل مربوط به آب است. همچنین ما تکالیف قانونی برای کاهش مصرف آب در کشور داریم، بنابراین ما چارهای جز توسعه سیستمهای نوین آبیاری در کشور نداریم.
نوری با اشاره به شاخص برنامهها در وزارت جهاد کشاورزی گفت: این شاخصها در صفحههای 56 و 57 برنامه بنده موجود است. در این بخش اقدامات جزئی توام با شاخصها مطرح شده و همچنین جدول برنامههای چهار ساله که برگرفته از برنامه هفتم توسعه است، در این بخش منعکس شده است.
به دنبال ارتقاء سهم بخشی از ارزش افزوده کل تولید ناخالص داخلی هستیم، ضریب خودکفایی در محصولات کشاورزی که امنیت غذایی به آنها وابسته است حدود 80 درصد بوده که قصد داریم این موضوع را به 90 درصد ارتقا دهیم.
برنامه ای که برای مدیریت وزارت جهاد کشاورزی به مجلس ارائه شده ، براساس توصیه رئیس جمهور و اسناد بالادستی حوزه کشاورزی و همچنین برنامه هفتم توسعه است. بخش کشاورزی یکی از بخشهای مهم برای رسیدن به امنیت غذایی به عنوان یک رکن از امنیت ملی است، لذا در برنامه اینجانب بر دانش بنیان کردن بخش کشاورزی، روستا پایه کردن و کشاورز محوری، تاکید می نمایم..
برای اداره وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون مصوب مجلس و سایر قوانین موضوعه و اسناد بالادستی وظیفه سیاست گذاری و نظارت بر اجرای برنامه ها، امور پژوهشی، آموزش و تروریج را برای حصول و تامین امنیت غذایی و رشد سرمایهگذاری برعهده دارم.
بدیهی است وزیر جهاد کشاورزی با این حجم از وظایف و مسئولیت ها بدون اشراف کامل به این بخش، هدف، راهبرد و سیاست، مدیریت و هماهنگی اقدامات اجرایی از طریق اضلاع موجود در حکمرانی نمیتواند به این اهداف دست پیدا کند، همچنین هدف اصلی بنده در دوره چهار ساله پیشرو جهت حصول دریافت مندرج در اسناد بالادستی و آنچه در برنامه آمده است، تامین امنیت غذایی با استناد به اسناد بالادستی، پیاده سازی اصول و حکمرانی خوب در زنجیره ارزش کشاورزی و غذایی از منابع طبیعی، زیستی و پایه تا سلول مصرف کننده است.
خودکفایی کالاهای اساسی و اقلام غذایی را بنا داریم از 80 درصد به 90 درصد برسانیم، همچنین جهش سرمایه گذاری دولتی و غیردولتی در بخش کشاورزی و اتخاذ سیاستهای حمایتی موثر و کارآمد در این بخش با استفاده از روش های جدید تامین مالی و کاهش سهم خام فروشی محصولات کشاورزی و دست یافتن به ارزش بالاتر از جمله اقدامات فوری است که باید انجام دهیم.
جهت ارتقاء شاخص های مکانیزاسیون و صنایع فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی نزدیک سه سال است برای موضوع پایه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی که تامین تراکتور برای کشاورزان است، هیچ تسهیلاتی داده نشده است. همچنین در حوزه دسترسی فیزیکی و اقتصادی آحاد جامعه به غذا که باید با همکاری سایر دستگاه ها به بخش خصوصی داده شود و توسعه و تکمیل زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی، کمک به افزایش دسترسی اقتصادی و بهرهمندی عادلانه آحاد مردم به ویژه اقشار آسیبپذیر به غذای کافی و مقوی خصوصا بخشی که با یارانه تامین می شود، از دیگر برنامه هایی است که داریم که باید به کمک سایر دستگاه ها انجام شود چرا که یک کار بین بخشی است.
در بحث سلامت و ایمنی غذا هم برنامه های مشخصی داریم که یکی از موضوعات بسیار مهم است، همچنین اصلاح الگوی مصرف در دو قلم از کالاها که واردات داریم، اعم از روغن که 90 درصد و شکر که 40 درصد واردات داریم، در آنها بیش از حدود 5.1 برابر شاخص تعیین شده در سند امنیت غذایی کشور استفاده میکنیم. از سوی دیگر هزینههای سلامت درمان را به خانوارها تحمیل میکنیم.
حفاظت و بهره برداری پایدار از من ابع طبیعی و تنوع زیستی و سازگاری با پدیده تغییر اقلیم از طریق استقرار کشاورزی، حفاظتی دقیق و هوشمند تغییرات اقلیمی و کمک گیری از اینترنت ، کنترل فرسایش خاک که در این زمینه هم وضعیت خوبی نداریم و باید با مدیریت یکپارچه حوزه آبخیزداری بیولوژیک خصوصا با مشارکت جوامع محلی پیگیری کنیم، همچنین توسعه اقتصاد دریا محور که مغفول مانده و مورد تاکید مقام معظم رهبری است را به طور جد، پیگیری خواهیم کرد.
مرغوبترین اراضی کشاورزی همین 5 میلیونی است ،که عموما در حاشیه روستاها و شهرها قرار دارد، اگر از آنها به درستی حفاظت نکنیم مطمئن باشید نسل آینده باید دست نیاز به بیرون دراز کند، بنابراین در صورت نیاز باید قانون را در این زمینه اصلاح کنیم، با این رویکرد که نیاز واقعی این بخش اعم از کشاورز را نیز باید ببینیم و قانون را متناسب با واقعیات بنویسیم.
اصلاح ساختار زارتو جهاد کشاورزی خصوصا غفلتی که در بحث ترویج شده است تقویت می کنیم. موضوع دانش بنیان را در ساختار وزارتخانه نهادینه میکنیم و متناسب با ساختار برنامه هفتم وزارتخانه را چابک میکنیم، تشکیل سازمان پیشرفت و آبادانی روستایی و عشایری که یکی از وظایف مغفول مانده در ماده (1) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی است را پیگیری می کنم، همچنین بهبود مدیریت کلان بخش کشاورزی با مشارکت تشکلهای صنفی، خصوصی و فراگیر و اصلاح نظام بهرهبرداری از دیگر برنامههایی است که پیگیری خواهیم کرد.
بنده به مشارکت مردم بسیار اعتقاد دارم کما اینکه 20 سال گذشته تولید محصول سالم به صورت انبوه را انجام دادم و در آن زمان، آبیاری تحت فشار که انجام دادیم نمونه کشوری شد و رمز این موفقیت مشارکت و جلب اعتماد مردم و همدلی با کشاورزان بود.
رفع انحصار از واردات نهاده ها با همین مکانیزم و دعوت از تشکل ها برای ورود به این بازار، هویت بخشی به بخش کشاورزی و اصلاح ساختار جمع آوری و پردازش آمار به عنوان بخش دیگری از برنامههای اینجانب برای اداره این وزارتخانه است.
در بحث تنظیم بازار محصولات کشاورزی که مسئله اصلی است قوانین را به درستی اجرایی می کنم، به ویژه در تنظیم بازار واردات محصولاتی همچون برنج و چای باید ابتدا تولیدکنندگان داخلی را دریابیم، ارتقاء کرامت روستاییان، توجه به انگیزه و توانمندی جوانان و زنان روستایی، توجه به کشاورزان و دامپروران که این بی توجهی در دوره ای از زمان منجر به کمبود گوشت شد، توجه به تامین نهاده های دامی، بحث اصلاح ساختارها در نظام بازار تولید و عرضه، ضرورت توجه به شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی، شایسته سالاری در بخش وزارتخانه و ... را مورد توجه قرار خواهم داد.
مصرف بهینه آب که سلامت و ابعاد مختلف مصرف را تحت تاثیر قرار می دهد، مصرف درست کود و سم که در ارتباط با سلامت مردم است را مورد توجه قرار می دهم، تغییر سیاست های واردات را با دقت انجام می دهم، کشت فرا سرزمینی، پرداخت فوری مطالبات گندمکاران، حل مشکلات اراضی کشاورزان از جمله قطعی برق را در دستورکار قرار می دهم، موضوع تسریع در تداخل ارزی کشاورزی که از دغدغه کشاورزان است، رفع قانون تداخل را به درستی اجرایی می کنم، بحث شفافیت و حاکمیت قانون مبارزه با فساد را به جد در برنامه های خود قرار خواهم داد، برنامه ای در نظر گرفته نمی شود که سفره مردم و سود تولیدکنندگان داخلی نادیده گرفته شود.
طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، دستگاه کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که امنیت غذایی را به دنبال دارد بنابراین مشاوره وگفتمان با نمایندگان را در سرلوحه اقدامات خود قرار خواهم داد، قطعا شایسته سالاری را مدنظر قرار خواهم داد و با تبعیض فساد مبارزه می کنم، کشاورزی را بهبود بخشیده و امروز آماده رای شما هستم، تا بتوانم با قدرت و توان بیشتر و تکیه بر تولید داخلی بتوانم وضعیت کشاورزان را بهبود ببخشم.
بر خود وظیفه می دانم از مردم بستان آباد تشکر و قدردانی کنم، اگر امروز فرصتی پیش آمده تا بتوانم خدمتی بی منت به کشاورزان داشته باشم بی تردید مدیون الطاف خداوند و اعتماد مردم است.