جلسه علنی دوشنبه 28 مرداد ماه 1403 مجلس شورای اسلامی

بررسی‌ صلاحیت‌ وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات (حجت‌ الاسلام و المسلمین‌ سید اسماعیل‌ خطیب‌)

ابراهیم‌ رضائی‌ نماینده مردم دشتستان (سخنگوی‌ کمیسیون امنیت‌ ملی‌ و سیاست‌ خارجی‌)

کمیسیون امنیت‌ ملی‌ و سیاست‌ خارجی‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در تاریخ‌ های‌ 22 و 24 مرداد جلساتی‌ با حضور اعضاء تشکیل‌ داد و سوابق‌ و برنامه‌ های‌ حجت‌ الاسلام و المسلمین‌ خطیب‌، وزیر پیشنهادی‌ اطلاعات را استماع کرد. در این‌ جلسات، وزیر پیشنهادی‌ ضمن‌ بیان سوابق‌ کاری‌، طرح ها، برنامه‌ ها و راهکارهای‌ خود را برای‌ این‌ وزارتخانه‌ ارائه‌ نمود.

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه‌ ایثارگری‌)

آقای‌ خطیب‌ در دولت‌ سیزدهم‌ وزیر اطلاعات بوده و حائز صلاحیت‌ های‌ قانونی‌ تصدی‌ این‌ پست‌ شناخته‌ شده و استعلامات مربوطه‌ در آن مقطع‌ احراز شده است‌. ایشان در سال 1354 وارد حوزه علمیه‌ قم‌ شده و در سال 1359 با آغاز جنگ‌ تحمیلی‌ به‌ اطلاعات عملیات سپاه جنوب کشور و تحت‌ فرماندهی‌ سردار شهید حسن‌ باقری‌ وارد شده است‌، سال 1360 با مجروحیت‌ شدید در جبهه‌ و کسب‌ افتخار جانبازی‌، مجددا به‌ انجام امور تبلیغی‌ پرداخته‌ و در سال 1364 وارد وزارت اطلاعات شد. از سال 1389 در دفتر مقام معظم‌ رهبری‌، از سال 1391 در حفاظت‌ اطلاعات قوه قضائیه‌ و از سال 1398 نیز در آستان قدس رضوی‌ حضور و مسئولیت‌ داشته‌ است‌.

بررسی‌ معیارهای‌ عمومی‌ برنامه‌ وزیر پیشنهادی‌

مطالب‌ و برنامه‌ های‌ ارائه‌ شده از سوی‌ وزیر پیشنهادی‌ عموما با نیازهای‌ اطلاعاتی‌ فعلی‌ کشور مطابقت‌ دارد. چارچوب های‌ مطرح شده کلان از طرف رهبر معظم‌ انقلاب، شرایط‌ خاص جهانی‌ و داخلی‌، تمهیدات، فرصت‌ ها، منافع‌ ملی‌، ارزش های‌ انقلابی‌ و دینی‌ مورد توجه‌ ایشان است‌. تمرکز عمده پیرامون تقویت‌ ساختار و افزایش‌ نیروی‌ انسانی‌ کارآمد، جوان گرایی‌، رسیدگی‌ به‌ وضعیت‌ معیشتی‌ کارکنان، تقویت‌ حوزه فنی‌، استفاده از شیوه های‌ جدید، کمک‌ به‌ محور مقاومت‌، مقابله‌ با نفوذ دشمنان و تقویت‌ جایگاه ملی‌ و جهانی‌ تشکیلات اطلاعاتی‌ از اهم‌ موضوعات مورد تاکید آقای‌ خطیب‌ بوده است‌.

انطباق برنامه‌ های‌ ارائه‌ شده با اسناد بالادستی‌

برنامه‌ های‌ وزیر پیشنهادی‌ برگرفته‌ از اسناد بالادستی‌ مشتمل‌ بر قانون اساسی‌، سیاست‌ های‌ کلان تبیین‌ شده رهبر معظم‌ انقلاب، قوانین‌ مصوب مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، برنامه‌ هفتم‌ توسعه‌ و بیانیه‌ گام دوم انقلاب است‌.

بررسی‌ صلاحیت‌ وزیر پیشنهادی‌

کمیسیون امنیت‌ ملی‌ و سیاست‌ خارجی‌ پس‌ از بررسی‌ سوابق‌ و برنامه‌ های‌ وزیر پیشنهادی‌ و استماع پاسخ‌ های‌ وی‌ به‌ سوالات اعضای‌ کمیسیون، حجت‌ الاسلام و المسلمین‌ سیداسماعیل‌ واعظی‌ با شهرت خطیب‌ را واجد صلاحیت‌ برای‌ تصدی‌ وزارت اطلاعات می‌ داند. این‌ کمیسیون ضمن‌ بررسی‌ برنامه‌ ها و رویکرد وزیر پیشنهادی‌ بر حمایت‌ و همراهی‌ برای‌ کمک‌ به‌ وی‌ در پیشبرد برنامه‌ های‌ اطلاعاتی‌، در مرحله‌ حساس فعلی‌ تاکید کرد.

در چارچوب وظایف‌ نمایندگی‌ به‌ ویژه در حوزه تخصصی‌ به‌ عنوان کمیسیون امنیت‌ ملی‌ و سیاست‌ خارجی‌ عملکرد دستگاه اطلاعاتی‌ را در حوزه های‌ مختلف‌ وزارتی‌ از نزدیک‌ مورد نظارت قرار داده و تلاش خواهد کرد با استفاده از ابزارهای‌ نظارتی‌ از جمله‌ سوال و تذکر، وزیر اطلاعات را نسبت‌ به‌ عملکرد خود پاسخگو کند. همچنین‌ کمیسیون به‌ وزیر پیشنهادی‌ اطلاعات، ضرورت انتصاب معاونان و مدیران انقلابی‌، ولایی‌، توانمند و شجاع، تغییر رویکردها، تربیت‌ نیروی‌ انسانی‌ کارآمد، جوان گرایی‌، توجه‌ ویژه به‌ حفظ‌ کرامت‌ افراد در بررسی‌ صلاحیت‌ ها، آینده پژوهی‌ در برنامه‌ ها و شناخت‌ تهدیدات و فرصت‌ ها و لزوم پاسخگویی‌ به‌ مجلس‌ و کمیسیون را یادآوری‌ و مورد تاکید مجدد قرار داد و آمادگی‌ خود را برای‌ کمک‌ به‌ تصویب‌ قوانین‌ مرتبط‌ اعلام کرد.

نتیجه‌ گیری‌(نظر نهایی‌ کمیسیون)

اعضای‌ کمیسیون امنیت‌ ملی‌ و سیاست‌ خارجی‌ با استماع و ارزیابی‌ مجموعه‌ برنامه‌ ها و سیاست‌ ها و بررسی‌ سابقه‌ عملکردی‌ و مسئولیتی‌ و سطوح علمی‌، با اکثریت‌ آرا، ، حجت‌ الاسلام و المسلمین‌ خطیب‌ را واجد شرایط‌ تصدی‌ وزارت اطلاعات دانسته‌ و از نمایندگان تقاضای‌ رای‌ اعتماد به‌ وی‌ را دارد.

ابراهیم‌ ولی‌ اله‌ بیاتی‌ نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان (سخنگوی‌ کمیسیون امور داخلی‌ کشور و شوراها)

به‌ استناد ماده (53) قانون آیین‌نامه‌ داخلی‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ و در اجرای‌ ماده (202) قانون مذکور بررسی‌ صلاحیت‌، انطباق مدارک، سوابق‌ و برنامه‌های‌ وزیر پیشنهادی‌ اطلاعات با اسناد بالادستی‌، در دستور کار کمیسیون امور داخلی‌ کشور و شوراها قرار گرفت‌ که‌ نتایج‌ بررسی‌ به‌ شرح آتی‌ تقدیم‌ می‌شود.

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه‌ ایثارگری‌)

حجت‌ الاسلام و المسلمین‌ خطیب‌ در سال 1354 وارد حوزه علمیه‌ قم‌ شده و مراحل‌ مختلف‌ حوزوی‌ را نزد اساتید مبرز، تا شرکت‌ در درس خارج آیت‌ اله‌ العظمی‌ امام خامنه‌ ای‌ (مدظله‌ العالی‌)، مرحوم آیت‌ اله‌ العظمی‌ فاضل‌ لنکرانی‌، آیت‌ اله‌ العظمی‌ مکارم شیرازی‌ و مرحوم آیت‌ اله‌ العظمی‌ حاج آقا مجتبی‌ تهرانی‌ گذراند. طی‌ سالهای 1358 و 1359 ضمن‌ انجام امور تبلیغی‌ هم‌زمان با آغاز جنگ‌ تحمیلی‌ در سال 1359 به‌ اطلاعات عملیات سپاه جنوب کشور و تحت‌ فرماندهی‌ سردار شهید حسن‌ باقری‌ وارد شده و در سال 1360 با مجروحیت‌ شدید در جبهه‌ و کسب‌ افتخار جانبازی‌، مجددا به‌ انجام امور تبلیغی‌ پرداخت‌. در سال 1364 وارد عرصه‌ سربازی‌ گمنام امام زمان (عج‌) در وزارت اطلاعات شد. مدیر کل‌ اطلاعات استان قم‌ در 3 دوره، مدیر کل‌ اطلاعات قضایی‌ وزارت اطلاعات، مشاور وزیر اطلاعات از جمله‌ سمت‌های‌ اطلاعاتی‌ ایشان می‌باشد. در سال 1389 به‌ دفتر مقام معظم‌ رهبری‌ مدظله‌ العالی‌ در استان قم‌ ماموریت‌ یافته‌ و از سال 1391 عهده دار حفاظت‌ اطلاعات قوه قضائیه‌ گردید. از سال 1398 دستیار ویژه و امور حراست‌ تولیت‌ آستان قدس رضوی‌ شد. حجت‌ الاسلام و المسلمین‌ خطیب‌ با رای‌ اعتماد مجلس‌ یازدهم‌ از سال 1400 به‌ عنوان وزیر اطلاعات در دولت‌ شهید خدمت‌ حضرت آیت‌ اله‌ رئیسی‌ در عرصه‌ خدمت‌ به‌ نظام مقدس جمهوری‌ اسلامی‌ فعالیت‌ داشته‌ است‌.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی‌ وزیر پیشنهادی‌ در کمیسیون

ایشان در جلسات تاریخ‌ 22 و 24 مردادماه 1403 کمیسیون امور داخلی‌ کشور و شوراها حاضر گردیده و رئوس برنامه‌ها و تعهدات خود را با توجه‌ به‌ برنامه‌ پیشنهادی‌ به‌ شرح زیر اعلام نمود:

  1. مقابله‌ هوشمندانه‌، قاطع‌ و جدی‌ با بنیان ها، روندها، بازیگران، گلوگاهها و خواستگاههای‌ شریان اصلی‌ فساد اقتصادی‌، اجتماعی‌، فرهنگی‌ و... با هماهنگی‌ و همکاری‌ سازمانهای‌ اطلاعات سپاه و اطلاعات فراجا
  2. استفاده حداکثری‌ از نیروهای‌ انقلابی‌ و کارآمد در ساختار اداری‌ و اجرایی‌ وزارتخانه‌
  3. تقویت‌ و فعال سازی‌ دیپلماسی‌ پنهان برای‌ تبادلات اطلاعاتی‌ موثر و افزایش‌ نفوذ و عمق‌ استراتژیک‌ نظام با کشورهای‌ هم‌ پیمان منطقه‌ و فرامنطقه‌ و حمایت‌ از نهضت‌های‌ اسلامی‌، حزب اﷲ و همکاری‌ و همراهی‌ با نیروی‌ قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ در رابطه‌ با تقویت‌ جبهه‌ مقاومت‌.
  4. همکاری‌ لازم برای‌ قانون مند شدن ساماندهی‌ اتباع خارجی‌
  5. تعامل‌ با دستگاههای‌ ذی‌ربط‌ در خصوص ناکارآمد کردن جنگ‌ شناختی‌ وارداتی‌
  6. مقابله‌ پیشگیرانه‌ هدفمند و هوشمندانه‌ با جریان نفوذ و انسداد نفوذ در ساختار حاکمیتی‌ و اجرایی‌ به‌ ویژه مراکز و کانونهای‌ حساس و حیاتی‌ کشور با بهرهگیری‌ از ظرفیت‌های‌ مردمی‌

بررسی‌ معیارهای‌ عمومی‌ برنامه‌ وزیر پیشنهادی‌

برنامه‌ پیشنهادی‌ وزیر اطلاعات مبتنی‌ بر ادامه‌ مسیر تحولی‌ در ساختار و مدیریت‌ اطلاعاتی‌ با رویکرد جهادی‌، دانایی‌ محور و شجاعانه‌ برای‌ بسیح‌ همه‌ ظرفیت‌ها و توانایی‌های‌ آشکار و نهفته‌ در کادرها و نیروی‌ وزارت به‌ ویژه جوانان در میدان جهاد و عرصه‌ گمنامی‌ و تقویت‌ ابعاد حرفه‌ای‌گری‌ فعالیت‌ها و نیروی‌ انسانی‌ با توجه‌ به‌ مقتضیات عصر جدید، ضرورت باز تعریف‌ ماموریت‌ ها، هوشمند سازی‌ فرایندهای‌ اطلاعاتی‌ آینده نگر و فعال در مواجهه‌ با پدیده های‌ گوناگون اطلاعاتی‌ و امنینی‌ پایه‌ ریزی‌ گردیده است‌.

اصلی‌ترین‌ مسائل‌ و موضوعات محوری‌ در حوزههای‌ مختلف‌ مرتبط‌ با وزارت اطلاعات به‌ شرح ذیل‌ ارائه‌ گردیده است‌:

  • حمایت‌ از راهبرد اقتصاد مقاومتی‌
  • همکاری‌ کامل‌ با جامعه‌ اطلاعاتی‌ کشور
  • افزایش‌ دانش‌، مهارت حرفه‌ ای‌ کارکنان بر اساس علوم و فنون نوین‌
  • به‌ روز کردن روشهای‌ مدیریت‌ و ارتقای‌ مکانیزمهای‌ رصد و نظارت بر فضای‌ مجازی‌
  • ایجاد سامانه‌ ملی‌ پیش‌ بینی‌ و هشدار به‌ هنگام اطلاعاتی‌ در برابر تهدیدات سخت‌ افزاری‌ و نرم افزاری‌
  • تغییر رویکرد و تقویت‌ جایگاه حراست‌ها با همکاری‌ دولت‌ و مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌
  • صیانت‌ اطلاعاتی‌ و امنیتی‌ از گروههای‌ هدف نسبت‌ به‌ جریانات نفوذ تهدیدات و آسیب‌ پذیری‌های‌ اطلاعاتی‌ و امنیتی‌.

انطباق برنامه‌های‌ ارائه‌ شده با اسناد بالادستی‌

برنامه‌های‌ وزیر پیشنهادی‌ اطلاعات با اسناد بالادستی‌ مشتمل‌ بر: »سیاست‌های‌ کلی‌ نظام ابلاغی‌ از سوی‌ مقام معظم‌ رهبری‌ مدظله‌ العالی‌«، »بیانیه‌ گام دوم انقلاب«، »وظایف‌ قانون وزارت کشور«، »قانون برنامه‌ پنج‌ ساله‌ هفتم‌ پیشرفت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران«، »قانون احکام دائمی‌ کشور«، »اسناد جامع‌ شورای‌ عالی‌ انقلاب فرهنگی‌« و »قانون بودجه‌ سال 1403 کل‌ کشور« مورد ارزیابی‌ قرار گرفت‌ و بر اساس گزارش کارشناسی‌ معاونت‌ نظارت، برنامه‌های‌ پیشنهادی‌ »منطبق‌« و »همسو« بوده و موردی‌ مبنی‌ بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی‌ یافت‌ نشد.

بررسی‌ صلاحیت‌، برنامه‌ها و تعهدات وزیر پیشنهادی‌

با توجه‌ به‌ تحصیلات حوزوی‌ و سوابق‌ اجرائی‌ ایشان در تصدی‌ پست‌های‌ متعدد اجرایی‌ در حوزه اطلاعاتی‌ و امنیتی‌ کشور، این‌ کمیسیون از منظر مولفه‌های‌ قانونمندی‌ و قانون گرایی‌، انتخاب و به‌ کارگیری‌ مدیران صالح‌ و کارآمد، عدالت‌، مبارزهطلبی‌ با فساد و افزون طلبی‌، سبک‌ و شیوه مدیریتی‌ و حکمرانی‌ انقلابی‌، عزت ملی‌، روابط‌ خارجی‌ و مرزبندی‌ با دشمن‌ و مردم گرایی‌ و تعامل‌ با نمایندگان مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، وزیر پیشنهادی‌ را مشروط به‌ اجرای‌ کامل‌ برنامه‌ها و تعهدات اعلامی‌، واجد شایستگی‌های‌ لازم برای‌ تصدی‌ وزارت اطلاعات می‌داند.

نتیجه‌ گیری‌ (نظر نهایی‌ کمیسیون)

جمع‌ بندی‌ کمیسیون در خصوص صلاحیت‌ و انطباق برنامه‌های‌ ارائه‌ شده با اسناد بالادستی‌ وزیر پیشنهادی‌ اطلاعات دولت‌ چهاردهم‌ جناب حجت‌ الاسلام والمسلمین‌ خطیب‌، ایشان از نظر کمیسیون امور داخلی‌ کشور و شوراها فردی‌ شایسته‌، توانمند و مطلوب جهت‌ تصدی‌ وزارت اطلاعات تشخیص‌ داده شد.

ملاحظات ویژه (ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به‌ توضیح‌ در صحن‌ علنی‌)

کمیسیون انتظار دارد ایشان اهتمام ویژه در اجرای‌ برنامه‌های‌ خود در زمان رای‌ اعتماد داشته‌ باشند و اقدامات اصلاحی‌ در خصوص عملکرد این‌ وزارتخانه‌ به‌ ویژه استفاده حداکثری‌ از نیروهای‌ جهادی‌ و انقلابی‌ و همچنین‌ هماهنگی‌ بین‌ قوای‌ مقننه‌ و مجریه‌ و لزوم پاسخگویی‌ و ارائه‌ گزارشهای‌ متناوب به‌ کمیسیون امور داخلی‌ کشور و شوراها را مورد تاکید مجدد قرار دهد. ضمنا کمیسیون آمادگی‌ خود را برای‌ کمک‌ به‌ تدوین‌ و تصویب‌ قوانین‌ جامع‌ امنیت‌ داخلی‌، حفاظت‌ فردی‌ و فیزیکی‌ و جامعه‌ اطلاعاتی‌ اعلام نمود.

مجتبی‌ زارعی‌ نماینده مردم تهران، ری‌، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس‌ (مخالفت‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی اطلاعات )

قبل‌ از مخالفت‌ با حجت‌ الاسلام والمسلمین‌ خطیب‌، به‌ عنوان وزیر پیشنهادی‌ اطلاعات، از رئیس‌ جمهور تشکر می‌کنم‌ که‌ شعار دموکراسی‌ و سکولاریسم‌ نداد و به‌ هیچ‌ تشکیلاتی‌ بدهکار نیست‌ و به‌ امیرالمومنین‌ بدهکار است‌. رئیس‌ جمهور اصلاح طلب‌؛ نه‌ در شعار و نه‌ در سبد رای‌ به‌ اصلاح طلبان بدهکار نیست‌. ای‌ رئیس‌ جمهور صادق و ضد پروتکل‌های‌ بروکراتیک‌! فاکتور هزینه‌هایی‌ که‌ برای‌ تو از پشت‌ این‌ تریبون صادر می‌کنند برابر میدان، صحت‌ ندارد.

پزشکیان ربطی‌ به‌ جامعه‌ مدنی‌ خاتمی‌ ندارد، ربطی‌ به‌ هابز، لاک و روسو ندارد. دکتر پزشکیان گفته‌ من‌ اصولگرا هستم‌، اصولی‌ که‌ به‌ حق‌ و عدل ختم‌ می‌شود. با این‌ دلیل‌ من‌ بر لبان و دستان دکتر پزشکیان بوسه‌ می‌زنم‌ که‌ نه‌ برای‌ ساخت‌ جامعه‌ مدنی‌ به‌ جامعه‌ مدنی‌ غربی‌، بلکه‌ به‌ جامعه‌ مدنی‌ علوی‌ ارجاع کرده است‌.

می‌ گفتند هابز، لاگ و روسو؛ آقای‌ پزشکیان این‌ سکه‌ رایج‌ اصلاح طلبان تشکیلاتی‌ را بر هم‌ زد . درود بر پزشکیان. اما مبادا (خطاب به‌ دکتر پزشکیان) این‌ کار بزرگ را به‌ مرکز بررسی‌های‌ استراتژیک‌ بسپارید! چون از دل امام علی‌(ع)، جامعه‌ مدنی‌ غربی‌ در می‌آورند.

پزشکیان عزیز! تو به‌ حق‌ ارجاع دادی‌، تو به‌ عدل ارجاع دادی‌ ، امیرالمومنین‌ می‌فرمایند: حق‌ و باطل‌ با افراد و مقامات سنجیده نمی‌شود. بشناس حق‌ را تا بشناسی‌ باطل‌ را و بشناس حقیقت‌ امر را.

مقام و جناح در تفکر آقای‌ پزشکیان اثر نداشت‌. اما جناب پزشکیان عزیز! نامه‌ 53 امام علی‌(ع) به‌ مالک‌ اشتر، پیوست‌ خطبه‌ 16 هم‌ دارد.

درود بر پزشکیان که‌ به‌ جای‌ آقای‌ جهانگیری‌، آقای‌ دکتر عارف را معرفی‌ کرد. مگر 800 هزار میلیارد تومان را فراموش کردهایم‌؟ مگر فراموش کردیم‌ با توزیع‌ رانت‌ نمی‌شود جامعه‌ علوی‌ درست‌ کرد؟

دیروز انصاف در اینجا رعایت‌ نشد. خواسته‌ یا ناخواسته‌ و برخلاف قانون آئین‌ نامه‌ داخلی‌ مجلس‌ ، از وقت‌ رئیس‌ جمهور، برای‌ قوام ملی‌ استفاده نشد. دیروز تلاش شد هویت‌ فراکسیون اکثریت‌ بی‌معنا جلوه داده شود. خیر؛ فراکسیون انقلاب اسلامی‌ محکم‌ و قاطع‌ است‌. آرای‌ بالای‌ 200 نفر را دارد و هویت‌ فراکسیون، محکم‌ سر جای‌ خودش است‌.

دیروز دوستانی‌ مثل‌ آقای‌ تاجگردون گفتند : این‌ روز تاریخی‌ فراموش نشود. بله‌ دیروز، روز تاریخی‌ بود. اما تمام هویت‌ دولت‌ چهاردهم‌ بر خونهای‌ مطهر و پیکر قطعه‌ قطعه‌ یک‌ رئیس‌ جمهور شهید استوار است‌. دولتی‌ سرکار آمد که‌ هنوز یک‌ سال از خدمت‌ دولت‌ سیزدهم‌ مانده است‌ و شورای‌ نگهبان حتی‌ نامه‌ وزرای‌ این‌ دولت‌ را که‌ فلان فرد برای‌ ریاست‌ جمهوری‌ شایستگی‌ دارد را اعتنایی‌ نکرد ، درود بر شورای‌ نگهبان و وزارت کشور.

درود بر امام حکیم‌ که‌ بر خونهای‌ شهدای‌ دولت‌ سیزدهم‌، دولت‌ چهاردهم‌ را رویاند. این‌ اهمیت‌ دارد. رئیس‌ جمهور ابتدا به‌ خودش خدمت‌ کرده که‌ به‌ رادیکالها پست‌ نداده است‌. اگر به‌ جای‌ آقای‌ عارف که‌ یک‌ تکنوکرات اصلاح طلب‌ است‌ (البته‌ از دهه‌ 70 با او اختلاف سلیقه‌ دارم از دوران دانشجویی‌ به‌ خوبی‌ او را می‌شناسم‌) اگر به‌ جای‌ ایشان یک‌ رادیکالی‌ که‌ می‌گفت‌ مخالفین‌ ما طالبان هستند ، می‌آمد چه‌ اتفاقی‌ می‌افتاد؟ رئیس‌ جمهور اولا به‌ خودش خدمت‌ کرده و ثانیا به‌ ایران خدمت‌ کرده است‌.

اما در خصوص وزارت اطلاعات و جناب آقای‌ خطیب‌؛ به‌ امام خمینی‌ (ره) و امام خامنه‌ای‌ درود می‌فرستم‌ که‌ دستگاه اطلاعات را ذیل‌ دستگاههای‌ رهبری‌ قرار ندادند و حدود 20 سال است‌ که‌ دلسوزان نظام می‌گویند وزارت اطلاعات را به‌ دستگاه ولایت‌ فقیه‌ متصل‌ کنید، اما رهبری‌ حکیم‌ این‌ کار را نکرده است‌.

الحمداﷲ وزیر محترم رای‌ می‌ آورد، من‌ طبق‌ قانون آئین‌ نامه‌ به‌ وزیر اطلاعات رای‌ منفی‌ می‌دهم‌، اما رای‌ من‌ نمادین‌ است‌. اما امروز یک‌ جهاد تبیین‌ دارم، هیچ‌یک‌ از سروران عزیز را به‌ رای‌ ندادن به‌ آقای‌ خطیب‌ دعوت نمی‌کنم‌. آیا دستگاه اطلاعاتی‌ شکست‌ نداشته‌ است‌؟ بله‌ داشته‌ است‌. اما پیروزی‌ دستگاه اطلاعات بر ناکامی‌ها و شکست‌هایش‌ غلبه‌ دارد.

یک‌ خبرنگار محترمی‌ از وزیر اطلاعات سوال کرده ، که‌ آیا وزراء رای‌ می‌ آورند؟ وزیر محترم نیز در پاسخ‌ گفته‌ بله‌ یک‌ دست‌ انشاﷲ رای‌ می‌ آورند. بنده با این‌ کلمه‌ جهاد تبیین‌ دارم ، شما در این‌ مصاحبه‌ چه‌ سمتی‌ داشتید؟ وزیر پیشنهادی‌ یا وزیر اطلاعات؟ که‌ در هر دو خلاف شئون عمل‌ کردید. امام خامنه‌ ای‌ 12 معیار برای‌ کابینه‌ دادند و سیاست‌ اقدام این‌ 12 معیار را هم‌ صادر کردند، سیاست‌ اقدام این‌ است‌ که‌ معظم‌ له‌ فرمودند: مجلس‌ با دولت‌ همکاری‌ کند و دولت‌ حساسیت‌ های‌ مجلس‌ را در نظر بگیرد. لذا بر مبنای‌ قائده کلی‌ جهاد تبیین‌ این‌ کار را با اظهارات جناب خطیب‌ صحت‌ سنجی‌ کردم و گفتم‌ این‌ حرف جناب خطیب‌ درست‌ نبود ، البته‌ می‌ دانم‌ این‌ اشتباه لپی‌ آقای‌ وزیر بود، لذا اگر این‌ اشتباه لپی‌ اصلاح نشود کارشناسان اطلاعاتی‌ را مایوس می‌ کند ، پیام محافظه‌ کاری‌ به‌ جامعه‌ می‌ دهد، پیام غلط‌ به‌ مجلس‌ می‌ دهد، نص‌ ما در اینجا قانون و حضرت آقا است‌.

کسی‌ که‌ نظام را متهم‌ به‌ تقلب‌ 11 میلیونی‌ می‌ کند می‌ خواهد از مجلس‌ رای‌ اعتماد بگبرد؟ او که‌ در ماجرای‌ دروغین‌ جنگ‌ هیبریدی‌ گاز زنی‌ و انتشار گاز شیمیایی‌ به‌ دختران جوان در این‌ کشور، مداخله‌ داشته‌ است‌ از شما( خطاب به‌ مجلس‌) رای‌ اعتماد بگبرد؟ او که‌ مسئول روح و جسم‌ مردم است‌ و مسئول آرامش‌ در افکار عمومی‌ است‌، از شما (خطاب به‌ مجلس‌) رای‌ اعتماد بگیرد؟ اما مدیر مدرسه‌ ای‌ که‌ دارای‌ یکصد دانش‌ آموز ابتدایی‌ است‌ به‌ جای‌ وزیر متخلف‌، استعلامش‌ مثبت‌ بشود؟ خیر؛ ما با تبعیض‌ مخالفیم‌.

توضیح‌ اینکه‌ :

او که‌ بعد از 15 سال با وجود درخواست‌ های‌ متواضعانه‌ شما در کمیسیون از یک‌ خلاف تاریخی‌ خود هنوز عذرخواهی‌ ساده نمی‌ کند و خیال می‌ کند به‌ رئیس‌ جمهور صادق ما لطف‌ می‌ کند و به‌ کابینه‌ دعوت شده است‌، می‌ خواهد رای‌ اعتماد بگیرد؟ جناب آقای‌ دکتر پزشکیان! جناب دکتر عارف! جناب آقای‌ دکتر دبیری‌! ایشان فردا و در روز واقعه‌ از رئیس‌ جمهور حرف شنوی‌ ندارد.

ما به‌ نفع‌ دولت‌ صحبت‌ می‌ کنیم‌، دولت‌ آقای‌ پزشکیان دولت‌ کار و وحدت و همبستگی‌ ملی‌ است‌ بیاییم‌ به‌ جناب پزشکیان کمک‌ کیم‌ اما با اجرای‌ قانون . حوزه کسب‌ و کار نیاز به‌ آرامش‌ دارد، بنگاههای‌ تولیدی‌ نیازمند آرامش‌ هستند، دانشگاهها و جامعه‌ نیز نیازمند آرامش‌ هستند.
درود بر آقای‌ پزشکیان که‌ به‌ یک‌ فرد اجتماعی‌ توجه‌ کرد، اگر آقای‌ پزشکیان یک‌ فرد بی‌سیم‌ به‌ دستی‌ که‌ جامعه‌ را مورد تحریک‌ قرار می‌ داد به‌ جای‌ آقای‌ مومنی‌ معرفی‌ می‌ کرد، خوب بود؟

دکتر قالیباف، رئیس‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ ، در پاسخ‌ به‌ اظهارات مجتبی‌ زارعی‌ اظهار داشت‌:

به‌ استناد ماده 204 قانون آئین‌ نامه‌ داخلی‌ مجلس‌،”رئیس‌ جمهور یا کسانی‌ که‌ او تعیین‌ می‌ کند می‌ توانند به‌ سوالات و اظهارات مخالفان پاسخ‌ دهند”، لذا ما در مجلس‌ ، خلاف آئین‌ نامه‌ عمل‌ نکردیم‌.

احمد جباری‌ نماینده مردم بندر لنگه‌، بستک‌ و پارسیان (موافقت‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی‌ اطلاعات )

در این‌ برهه‌ حساس و خطیر از تاریخ‌ منطقه‌ و مقابله‌ با استکبار و صهیونیست‌ها، این‌ برهه‌ حساس که‌ مصادف با جلسه‌ رای‌ اعتماد به‌ وزرای‌ پیشنهادی‌ است‌، بنده به‌ عنوان نمایندهای‌ از خطه‌ جنوب و خلیج‌ همیشه‌ فارس ایران می‌خواهم‌ از وزیر پیشنهادی‌ یکی‌ از وزارتخانه‌های‌ مهم‌ و حساس کشور که‌ امنیت‌ جامعه‌ ، کشور و حوزههای‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌، توسعه‌ و بالندگی‌ کشور به‌ آن گره خورده است‌، یعنی‌ وزارت اطلاعات، دفاع کنم‌.

وزیر پیشنهادی‌ اطلاعات جناب حجت‌الاسلام و المسلمین‌ اسماعیل‌ خطیب‌ از برجسته‌ترین‌ و پرتجربه‌ترین‌ چهرهها و شخصیت‌ هایی‌ است‌ که‌ کار خود را از کف‌ سیستم‌ اطلاعاتی‌ شروع کرده و در سطح‌ ملی‌ هم‌ دارای‌ مسئولیت‌ بوده است‌. آقای‌ خطیب‌ در دولت‌ سیزدهم‌ به‌ عنوان وزیر اطلاعات جمهوری‌ اسلامی‌ ایران، فعالیت‌ داشتند و توسط‌ دکتر پزشکیان رئیس‌ جمهور محترم، نیز به‌ عنوان وزیر پیشنهادی‌ اطلاعات دولت‌ چهاردهم‌ معرفی‌ شدند. چرا که‌ با معیارها و ملاکهای‌ ارزشمندی‌ که‌ رهبر معظم‌ انقلاب برای‌ انتخاب وزرا اعلام فرمودند، تطابق‌ داشت‌.

باورمندی‌ و پایبندی‌ به‌ اصول، ارزشها و آرمانهای‌ بنیادین‌ انقلاب اسلامی‌ و گفتمان متعالی‌ امامین‌ انقلاب و قانون اساسی‌ به‌ عنوان یکی‌ از معیارهای‌ جناب آقای‌ خطیب‌ است‌، ضمن‌ اینکه‌ وی‌ از رزمندگان دوران دفاع مقدس است‌ که‌ در همان دوران در دفاع از کیان اسلام به‌ افتخار جانبازی‌ نائل‌ شدند، علاوه بر آن ایشان برادر شهید والامقام نیز هستند.

جناب آقای‌ خطیب‌ مسئولیت‌ خطیر و کلیدی‌ سازمان حفاظت‌ و اطلاعات قوه قضائیه‌ را هم‌ برعهده داشته‌ است‌، یعنی‌ همه‌ فعالیت‌ و عملکرد وی‌ بر ساختار اطلاعاتی‌ کشور بوده است‌. همچنین‌ جناب آقای‌ خطیب‌ شخصیتی فراجناحی‌ است‌ و به‌ هیچ‌ حزب، گروه و جریان سیاسی‌ تعلق‌ ندارد و دیدگاهها و عملکرد ایشان موید این‌ موضوع است‌، کما اینکه‌ برای‌ ثبت‌نام نمایندگان موافق‌ در مجلس‌ به‌ منظور دفاع از وی‌ قریب‌ 150 نماینده از اقوام و مذاهب‌ مختلف‌ اعم‌ از کرد، بلوچ، ترکمن‌ و ترک و شیعه‌ و سنی‌ و اقلیت‌های‌ دینی‌ از اصولگرایان و اصلاح طلبان، مستقلین‌ و پایداری‌ ها برای‌ دفاع از برنامه‌های‌ ایشان، ورود کردند. جناب آقای‌ خطیب‌ قائل‌ به‌ انسجام اسلامی‌، وحدت و وفاق ملی‌ در پیکره نظام و چهارچوب سیاست‌های‌ کلی‌ ابلاغی‌ رهبر معظم‌ انقلاب و رویکردهای‌ رئیس‌ جمهور محترم هستند.

علاء الدین‌ بروجردی‌ ، نماینده مردم لارستان، خنج‌، گراش، اوز و جویم‌(موافقت‌ با برنامه‌ و سوابق‌ وزیر پیشنهادی‌ اطلاعات)

حجت‌الاسلام و المسلمین‌ خطیب‌ هم‌ در دولت‌ شهید رئیسی‌ حضور داشتند و هم‌ به‌ عنوان وزیر پیشنهادی‌ دولت‌ چهاردهم‌ به‌ مجلس‌ معرفی‌ شدهاند، که‌ از همین‌ جا باید از رئیس‌ جمهور به‌ دلیل‌ محقق‌ کردن وعده انتخاباتی‌ خود تشکر و قدردانی‌ کرد، زیرا ایشان در طول دوران تبلیغات می‌گفتند: کابینه‌اش، کابینه‌ وفاق ملی‌ خواهد بود، لذا ما امروز مصادیق‌ آن را شاهد هستیم‌.

شرایط‌ امروز ما در منطقه‌ بسیار حساس است‌، نقطه‌ مقابل‌ ما از بعد از جنگ‌ تحمیلی‌ ، عرصه‌های‌ متعدد جنگ‌ تحمیلی‌ که‌ یک‌ بعد آن جنگ‌ اقتصادی‌ است‌ و یک‌ بعد دیگر آن نیز که‌ بسیار مهم‌ است‌ جنگ‌ اطلاعاتی‌ است‌. سازمانهای‌ بزرگ اطلاعاتی‌ دنیا از موساد گرفته‌ که‌ عملیات آن را در کشور مشاهده کردید تا سازمان سیا و سازمانهای‌ منطقه‌ای‌ هم‌ پیمان با آمریکا همه‌ در مقابل‌ ما صف‌آرایی‌ کردند، بنابراین‌ سازمان اطلاعاتی‌ کشور ما به‌ خصوص وزارت اطلاعات که‌ مسئولیت‌ مستقیم‌ اطلاعاتی‌ را برعهده دارد درگیر چنین‌ جنگ‌ چند وجهی‌ بسیار پیچیده است‌ و قطعا نیازمند یک‌ توانمندی‌ است‌.

امام (ره) به‌ حق‌ نام نیروهای‌ اطلاعاتی‌ را سربازان گمنام امام زمان (عج‌) نامیده است‌، زیرا آنها در خانوادههای‌ خود نیز محروم، مظلوم و گمنام هستند، چه‌ برسد به‌ جامعه‌. همه‌ انسانها برای‌ مسئولیت‌های‌ مختلف‌ تحصیل‌ می‌کنند تا آوازهای‌ در کشور داشته‌ باشند، اما اینها از این‌ موضوع نیز عبور کردهاند. بنابراین‌ باید از همه‌ تلاشهای‌ این‌ عزیزان تشکر و قدردانی‌ کرد. بسیاری‌ از اقدامات وزارت اطلاعات که‌ خنثی‌سازی‌ توطئه‌های‌ طراحی‌ شده دشمن‌ است‌ قابل‌ اعلام نبوده و مشاهده می‌کنیم‌ که‌ برخی‌ها می‌گویند چرا فلان حادثه‌ اتفاق افتاده و باید گفته‌ شود که‌ حوادثی‌ قبل‌ از اتفاق خنثی‌ شده است‌ که‌ قابل‌ اعلام نبوده است‌ و این‌ هم‌ دلایل‌ خاص خود را دارد. در این‌ مدت وزارت اطلاعات با قدرت عمل‌ کرده و در مقابل‌ طراحی‌های‌ متعدد دشمن‌ موفق‌ عمل‌ کرده است‌. یکی‌ از اقدامات اساسی‌ وزارت اطلاعات حفظ‌ نیروهای‌ نظام است‌ زیرا دشمن‌ همه‌ نیروهای‌ نظام را تهدید می‌ کند، حتی‌ نمایندگان نیز در معرض تهدید جدی‌ هستند. از یک‌ کار ساده تخلیه‌ اطلاعاتی‌ تلفنی‌ گرفته‌ تا اینکه‌ یک‌ نیرو را از مسیر منحرف کنند. بنابراین‌ رصد این‌ نیروها توسط‌ وزارت اطلاعات با هدف حفظ‌ نیروهای‌ نظام یکی‌ از موفقیت‌های‌ این‌ وزارتخانه‌ است‌. البته‌ در این‌ عرصه‌ باید با جدیت‌ بیشتری‌ عمل‌ شود.

یکی‌ دیگر از مسئولیت‌های‌ سنگین‌ این‌ وزارتخانه‌، مسئولیت‌ برونمرزی‌ است‌، زیرا آمریکا و هم‌ پیمانان آنها در مصاف با جمهوری‌ اسلامی‌ در همه‌ عرصه‌ها به‌ ویژه در کشور عراق، سوریه‌، لبنان و یمن‌ شکست‌ خورده است‌ که‌ این‌ نیز مربوط به‌ کار دقیق‌ اطلاعاتی‌ بوده است‌ و وزارت اطلاعات در این‌ زمینه‌ نقش‌ بسیار مهمی‌ ایفا کرده است‌.

اظهارات حجت‌ الاسلام و المسلمین‌ سید اسماعیل‌ خطیب‌، وزیر پیشنهادی‌ اطلاعات

با تشکر صمیمانه‌ از اعتماد ریاست‌ جمهوری‌ نسبت‌ به‌ انتخاب اینجانب‌ برای‌ تصدی‌ مسئولیت‌ وزارت اطلاعات و قدردانی‌ از ریاست‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ و حمایت‌ گسترده نمایندگان مجلس‌، رئیس‌ قوه قضائیه‌، مسئولین‌ دستگاه های‌ اطلاعاتی‌، روسا و فرماندهان نیروهای‌ مسلح‌ و تمامی‌ جبهه‌ انقلاب، بسیج‌ و قاطبه‌ مردم به‌ بنده به‌ عنوان سرباز خدمتگزار نظام، امید است‌ نمایندگان محترم مجلس‌ بر اساس وظیفه‌ قانونی‌ خود حمایت‌ همه‌ جانبه‌ و بر اساس آنچه‌ که‌ تکلیف‌ قانونی‌ آنان است‌ انجام دهند.

بر اساس قانون تاسیس‌ وزارت اطلاعات، تولید اطلاعات و مشارکت‌ در تامین‌ امنیت‌ ملی‌ دو وظیفه‌ ذاتی‌ و اصلی‌ وزارت اطلاعات بشمار می‌ رود که‌ توسط‌ سربازان گمنام امام زمان (عج‌) و با الهام از اندیشه‌ های‌ حضرت امام و منویات حکیمانه‌ و مدبرانه‌ رهبر معظم‌ انقلاب بر اساس بیانیه‌ گام دوم انقلاب اسلامی‌ و سیاست‌ های‌ کلی‌ و برنامه‌ هفتم‌ توسعه‌، از طریق‌ اقدامات اطلاعاتی‌، امنیتی‌، مقابله‌ ای‌ و تعاملی‌ است‌.

در قانون برنامه‌ هفتم‌ نیز تکالیفی‌ برعهده وزارت اطلاعات گذاشته‌ شده است‌. مشارکت‌ در تقویت‌ امنیت‌ مرزی‌، تقویت‌ امنیت‌ سایبری‌، تقویت‌ اشراف اطلاعاتی‌، همکاری‌ در تهیه‌ سند راهبردی‌ و طرح جامع‌ پایش‌ اطلاعاتی‌ کشور و تخمین‌ نیازمندی‌ های‌ اطلاعاتی‌ نهادهای‌ اطلاعاتی‌، کمک‌ به‌ هوشمندسازی‌ دولت‌ الکترونیک‌ و توسعه‌ پدافند غیرعامل‌ و ارتقای‌ ضریب‌ امنیت‌ پایدار از جمله‌ این‌ تکالیف‌ است‌.

امروز در نقطه‌ ای‌ ایستاده ایم‌ که‌ قدرت، امنیت‌ و اقتدار کشور مورد توجه‌ اندیشمندان و سیاستمداران جهان و مورد اعتراف دوست‌ و دشمن‌ است‌. از یک‌ سو در منطقه‌ ای‌ قرار داریم‌ که‌ با جنگ‌ ها و تنش‌ های‌ متعددی‌ مواجه‌ بوده است‌، از جمله‌ خلق‌ درنده ترین‌ مصداق تروریست‌ تکفیری‌ تحت‌ عنوان داعش‌ و از سوی‌ دیگر رونمایی‌ از تروریسم‌ رسمی‌ و دولتی‌ با گسیختن‌ افسار وحشی‌ ترین‌ باند نژادپرست‌ صهیونیست‌ و تولید بی‌ سابقه‌ ترین‌ قتلگاه بی‌ گناهان به‌ ویژه کودکان و زنان و سالخوردگان آن هم‌ در منظر و مرعای‌ جهانیان از جمله‌ مدعیان حقوق بشر در منطقه‌ خاورمیانه‌.

رویارویی‌ دشمن‌ با نظام اسلامی‌ از آغازین‌ روزهای‌ انقلاب تا امروز همواره وجود داشته‌ است‌. امروز دشمن‌، جنگ‌ ترکیبی‌ همه‌ جانبه‌ را با کاربست‌ همه‌ ابزارها و پیوستگی‌ با جنگ‌ شناختی‌ در دستورکار خود قرار داده است‌ و با طراحی‌ اقدامات تضعیف‌ کننده درون قدرت را هدف گرفته‌ است‌. امروز سرویس‌ های‌ اطلاعاتی‌ 53 کشور، میزایران دارند و بسیاری‌ از پروژه های‌ ضد امنیتی‌ با مشارکت‌ بازیگران مختلف‌ و تقسیم‌ کار بین‌ آنان انجام می‌ شود.

با این‌ همه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران با لطف‌ خدا و تدابیر رهبر حکیم‌ و فرزانه‌ انقلاب و همراهی‌ مستمر مردم و مجاهدت های‌ سربازان گمنام امام زمان (عج‌) همچنان در مسیر پیشرفت‌ برای‌ امنیت‌ در حرکت‌ است‌ و دستگاه های‌ اطلاعاتی‌ و امنیتی‌ و نیروهای‌ مسلح‌ آن توانسته‌ اند قدرتمندانه‌ بر توطئه‌ ها فائق‌ آیند و امنیت‌ و یکپارچگی‌ کشور را تامین‌ کنند و این‌ روند ادامه‌ خواهد داشت‌.

اینک‌ در چهلمین‌ سال تاسیس‌ وزارت اطلاعات و زمانه‌ بلوغ و بالندگی‌ پایگاه عظیم‌ جهاد و تلاش، خدمات وزارت در دولت‌ چهاردهم‌ ادامه‌ پیدا می‌ کند، با این‌ توضیح‌ که‌ ارزیابی‌ واقع‌ گرایانه‌ از محیط‌ امنیت‌ ملی‌ باید معطوف به‌ نگاهی‌ روند محور و راهبردی‌ باشد.

اکنون محیط‌ امنیت‌ ملی‌ دستخوش تغییرات شگرفی‌ شده است‌، که‌ مواجهه‌ با آن مستلزم اتخاذ رویکردی‌ تحولی‌، عالمانه‌ و تخصصی‌ است‌. وزارت اطلاعات عملا این‌ بازخوانی‌ را پیشه‌ و رهیافت‌ های‌ جدیدی‌ را اجرا کرده است‌. اولویت‌ اقدامات پیش‌گیرانه‌ و پیش‌دستانه‌ به‌ جای‌ اقدامات تدافعی‌ و پسینی‌، تثبیت‌ و تقویت‌ موازین‌ دینی‌، قانونی‌ اخلاقی‌ در تعیین‌ صلاحیت‌ ها و همه‌ فعالیت‌ های‌ اطلاعاتی‌، تقدم رویکرد صیانتی‌ نسبت‌ به‌ همه‌ آحاد جامعه‌ رویکرد برخوردهای‌ امنیتی‌، توسعه‌ اطلاعات مردمی‌ و مردم پایه‌ کردن اطلاعات، بهره برداری‌ حداکثری‌ از فناوری‌ های‌ نوین‌، تمرکز ویژه بر جنگ‌ شناختی‌ و نبرد روایت‌ ها، مبارزه توام با کنشگران و کنش‌ های‌ ضد امنیتی‌ زمینه‌ های‌ وقوع نا امنی‌، تقویت‌ جریان مقاومت‌ و سرویس‌ های‌ اطلاعاتی‌ همسو از جمله‌ این‌ رهیافت‌ ها به‌ شمار می‌ رود.
وزارت اطلاعات، به‌ عنوان دستگاه مادر اطلاعاتی‌ کشور در برابر صف‌ آرایی‌ همه‌ جانبه‌ دشمن‌ در قالب‌ یک‌ قرارگاه اطلاعاتی‌ توانسته‌ با هم‌ افزایی‌ و همکاری‌ هم‌دلانه‌ با جامعه‌ اطلاعاتی‌ و امنیتی‌ کشورمان، گام های‌ بلندی‌ در جهت‌ مقابله‌ و خنثی‌ سازی‌ اقدامات دشمنان برداشته‌ و اقدامات آفندی‌ گسترده ای‌ علیه‌ اردوگاه خصم‌ سامان دهد. وزارت اطلاعات، توانسته‌ در دوره اخیر با مجموعه‌ ای‌ از عملیات های‌ ضدتروریستی‌ و ضدجاسوسی‌، قالب‌ طرح های‌ دشمن‌ را با شکست‌ مواجه‌ کند.

مقابله‌ با رژیم‌ صهیونیستی‌ از جمله‌ شناسایی‌ عوامل‌ موساد در 28 کشور و بهره برداری‌ در تبادل از آن، رویکرد در تهاجم‌ در مبدا به‌ کانون های‌ توطئه‌ و تروریسم‌، ضد جاسوسی‌ تهاجمی‌ و نیز اقدام همزمان سیاسی‌، حقوقی‌ و امنیتی‌ علیه‌ برخی‌ اهداف در این‌ چارچوب محقق‌ شده است‌. برخورد با جاسوسان و مهره های‌ نفوذی‌ دشمن‌ در بالاترین‌ سطوح، نشانگر رویکرد حرفه‌ ای‌، متعهدانه‌ و بدون مماشات وزارت، در انجام ماموریت‌ های‌ محوله‌ است‌.

تلاش در راستای‌ خنثی‌ سازی‌ اثر تحریم‌ ها و جنگ‌ اقتصادی‌ دشمن‌، مبارزه بی‌ امان با مفاسد اقتصادی‌ و پشتیبانی‌ از حکمرانی‌ اقتصادی‌ کشور که‌ در قالب‌ موارد مختلف‌ در دوره اخیر پیگیری‌ شده است‌، از جمله‌ اقدامات تشکیلات اطلاعاتی‌ در جهت‌ ارتقاء امنیت‌ اقتصادی‌ و کارآمدی‌ حکمرانی‌ ملی‌ بوده است‌.

جلب‌ یاری‌ مردم در کشف‌ توطئه‌ های‌ دشمن‌ و در نتیجه‌ توفیق‌ وزارت در به‌ ثمر رسیدن برخی‌ از موارد مهم‌ و حساس اخیر با مساعدت مردمی‌، نمونه‌ های‌ روشنی‌ از رویکرد وزارتخانه‌ است‌. به‌ جد معتقدیم‌ جز اتکاء به‌ ظرفیت‌ مردم نمی‌ توان بر این‌ حجم‌ از تهدیدات فائق‌ آمد، از این‌ رو به‌ تقویت‌ این‌ رویکرد خواهیم‌ پرداخت‌.

در دوره اخیر تعامل‌ و تبادل اطلاعات با سرویس‌ های‌ اطلاعاتی‌ و حمایت‌ از دیپلماسی‌ کشور با استفاده از ظرفیت‌ دیپلماسی‌ پنهان و امنیتی‌ تقویت‌ شده است‌ و نقش‌ آفرینی‌ موثرتری‌ در آن داشته‌ است‌ که‌ دوره جدید نیز با جدیت‌ بر پویایی‌ آن خواهیم‌ افزود. حمایت‌ از نظام مدیریت‌ اجرایی‌ و قوای‌ مختلف‌ در هر سه‌ حوزه تولید شناخت‌ راهبردی‌، صیانت‌ و سالم‌ سازی‌، ارتقای‌ کیفیت‌ حکمرانی‌ بر اساس باز تعریف‌ نقش‌ و مفهوم اطلاعات متناسب‌ با اقتضائات عصر کنونی‌، صورت بندی‌ و اجرایی‌ شده است‌.

سرمایه‌ گذاری‌ قابل‌ توجه‌ وزارتخانه‌ در حوزه توجیه‌ و آگاه سازی‌ هم‌ برای‌ نخبگان و اشخاص خاص و هم‌ برای‌ عموم جامعه‌ با تولید محصولات کیفی‌ و متنوع مطلوب، صوتی‌ و تصویری‌ و برگزاری‌ نمایشگاه ها، جلسات و همایش‌ های‌ مختلف‌ با جامعه‌ هدف، موجب‌ صیانت‌ از جمع‌ کثیری‌ شده است‌.

همچنین‌ توسعه‌ و تقویت‌ حراست‌ ها از رهگذر تغییر فرآیندها و روش ها، هوشمندسازی‌ مدیریت‌، توانمندسازی‌ منابع‌ انسانی‌، حاکمیت‌ نگاه حرفه‌ ای‌ بر آنها و تعامل‌ سازنده و سنجیده آنها با دستگاه های‌ مختلف‌، البته‌ برداشتن‌ گام های‌ بلندتر و مبنایی‌ تر در این‌ حوزه نیاز به‌ عنایت‌ هرچه‌ بیشتر مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ دارد که‌ در همین‌ جا بر این‌ تقاضا، تاکید می‌ کنم‌.

اهتمام به‌ شناسایی‌ و بهره برداری‌ از فناوری‌ های‌ نوظهور از قبیل‌ هوش مصنوعی‌ یا علوم شناختی‌ در متن‌ فعالیت‌ های‌ اطلاعاتی‌ وزارت، تحولات چشم‌ گیری‌ را در حوزه جمع‌ آوری‌ و تحلیل‌ اطلاعات رقم‌ زده و نیل‌ به‌ اهداف بزرگ را دسترس پذیرتر نموده است‌. سرمایه‌ گذاری‌ در این‌ حوزه و بهره برداری‌ از ظرفیت‌ نیروی‌ انسانی‌ نخبه‌ در این‌ حوزه با قدرت استمرار خواهد یافت‌. ضمن‌ تشکر از تکالیف‌ مصوب مجلس‌ در قانون برنامه‌ هفتم‌ ، امیدوارم این‌ حمایت‌ تداوم جدی‌ داشته‌ باشد.

نگاه همدلانه‌ و دلسوزانه‌ تشکیلات اطلاعاتی‌ به‌ افراد، همواره یک‌ مبنای‌ مهم‌ در مسیر حرکت‌ اطلاعاتی‌ است‌، اگر دستگاه اطلاعاتی‌ در برابر دشمنان و خائنین‌ به‌ ملت‌ با سرسختی‌ و مقتدرانه‌ ایستادگی‌ می‌ کند اما با خطای‌ فریب‌ خوردگان یا نا آگاهان صبورانه‌ و حمایت‌گرانه‌ برخورد می‌ کند. تعداد قابل‌ توجهی‌ از افراد به‌ جای‌ اظهار و دستگیری‌ صرفا مورد تذکر قرار گرفتند یا مهم‌ تر از آن، اساسا در جلسات توجیه‌ و گفتگو، دلسوزانه‌ اقناع و راهنمایی‌ شدند،شاهدی‌ بر این‌ مدعاست‌ و این‌ رویکرد همچنان نیازمند توسعه‌ و تقویت‌ است‌.

یکی‌ از وجوهی‌ که‌ کمتر عیان است‌، اهتمام و تمرکز وزارت اطلاعات در حوزه پژوهشی‌ است‌ که‌ تشکیلات اطلاعاتی‌ با برخورداری‌ از دانشگاه، پژوهشگاه، اندیشکده و موسسات مختلف‌ تحقیقاتی‌، کارنامه‌ درخشانی‌ در انجام پروژه تحقیقاتی‌ و عالمانه‌ دارد که‌ تقویت‌ خواهد شد. بر مبنای‌ منویات ریاست‌ جمهوری‌، تقویت‌ وفاق ملی‌ و انسجام داخلی‌، سرلوحه‌ برنامه‌ وزارت اطلاعات در دولت‌ جدید خواهد بود. امنیت‌ پایدار، افزایش‌ سرمایه‌ اجتماعی‌، قدرت ملی‌ و پیشرفت‌ کشور در گرو نگاه همدلانه‌ اجزای‌ مختلف‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ و کاهش‌ همه‌ شکاف ها است‌. امیدواریم‌ تشکیلات اطلاعاتی‌ متاثر از رویکرد خردمندانه‌ دولت‌ چهاردهم‌، همه‌ ظرفیت‌ های‌ خود را در مسیر تقویت‌ و بالندگی‌ جبهه‌ انقلاب به‌ کار ببندد.

در صورت استمرار توفیق‌ خدمت‌ در پیشگاه خداوند متعال، مقام معظم‌ رهبری‌ و مردم سرافراز ایران همه‌ توان خود را برای‌ ارتقاء و تعالی‌ وزارت و امنیت‌ کشور به‌ کار خواهم‌ بست‌ تا پیشران موثری‌ در اعتلای‌ آرمان های‌ جبهه‌ انقلاب اسلامی‌ و توسعه‌ و پیشرفت‌ کشور عزیزمان، ایران باشم‌.

نمایندگان مرتبط

موارد مشابه