جلسه علنی سه شنبه 9 خرداد 1402 مجلس شورای اسلامی

بررسی‌ برنامه‌ و صلاحیت‌ آقای رضامراد صحرایی‌، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد (پس‌ از اظهارات نمایندگان مخالف‌ (آقایان خضریان، موسوی، بابایی‌ کارنامی‌ و رحیمی‌ مظفری) و موافق‌ (خانم‌ آزاد و آقایان دهنوی و روحالامینی‌ ) و توضیحات آقای صحرایی‌، نمایندگان با 167 رای موافق‌، 86 رای مخالف‌، 14 رای ممتنع‌ و 2 رای باطله‌ به‌ وزیر پیشنهادی رای دادند)

در گزارش کمیسیون آموزش ، تحقیقات و فناوری‌ مجلس‌ درخصوص بررسی‌ صلاحیت‌ آقای‌ دکتر صحرایی‌ به‌ عنوان وزیر آموزش و پرورش که‌ در صحن‌ علنی‌ روز سه‌شنبه‌ قرائت‌ شد، آمده است‌: با توجه‌ به‌ این‌ که‌ ایشان چالش‌ اول آموزش و پرورش کشور را در »ناکارآمدی‌ نظام حکمرانی‌ آموزش و پرورش « برشمردند، اعضای‌ کمیسیون از ایشان ارائه‌ راهکارهای‌ واقعی‌ برای‌ اصلاح و تحول این‌ وضعیت‌ و نحوه جلب‌ همکاری‌ و هماهنگ‌ نمودن دیگر بخش‌ها و دستگاههای‌ کشور با وزارت آموزش و پرورش را خواستند، چرا که‌ بدون هماهنگی‌ سایر دستگاهها از جمله‌ سازمان اداری‌ و استخدامی‌ و سازمان برنامه‌ و بودجه‌، اجرایی‌ شدن برنامه‌های‌ تحولی‌ وزارت آوزش و پرورش محتمل‌ نخواهد بود.

در پایان گزارش کمیسیون به‌ استناد نظر معاون نظارت مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ آمده است‌ : برنامه‌ پیشنهادی‌ آقای‌ صحرایی‌ از نظر شاخص‌های‌ صراحت‌، فراگیری‌ و انسجام خوب و از نظر شفافیت‌ و آیندهنگری‌ متوسط‌ ارزیابی‌ شده است‌. همچنین‌ برنامه‌های‌ آقای‌ صحرایی‌ 55 درصد با اسناد بالادستی‌ انطباق داشته‌ و 22 درصد همراستا و همسو ارزیابی‌ شده است‌ و تنها به‌ 6 درصد از احکام بالادستی‌ اشاره نشده است‌. در این‌ گزارش اعلام شده است‌ برنامه‌های‌ وزیر پیشنهادی‌ با احکام اسناد بالادستی‌ مغایرتی‌ نداشته‌ است‌.

محورهای‌ مهم‌ در اظهارات نمایندگان مخالف‌ صلاحیت‌ وزیر پیشنهادی‌:

  • وجود و همکاری‌ با نیروهای‌ قبلی‌ وابسته‌ به‌ جریان اصلاحات؛
  • ابقا و همکاری‌ با تیم‌ ضعیف‌ وزیر سابق‌ آموزش و پرورش در دوران سرپرستی‌ وزارتخانه‌؛
  • عدم توجه‌ به‌ موضوع انتصاب فرد مناسب‌ در پست‌ خالی‌ «معاونت‌ تربیت‌ بدنی‌ و سلامت‌» با وجود جریان مسمومیت‌ دانش‌آموزان؛
  • شائبه‌ سوء استفاده از سازمان نوسازی‌ مدارس برای‌ جلب‌ اعتماد و رایزنی‌ با نمایندگان مجلس‌؛
  • آقای‌ صحرایی‌ از بدنه‌ آموزش و پرورش نیست‌ و ناموفق‌ بودن در برقراری‌ ارتباط با بدنه‌ آموزش و پرورش در دوران سرپرستی‌ ؛
  • ارائه‌ یک‌ برنامه‌ کلی‌ و بدور از حوزه اجرا؛
  • عدم دریافت‌ پاسخ‌ روشن‌ و شفاف نبودن موضع‌ ایشان در قبال مسائلی‌ چون ارتباط میان مدرسه‌، معلم‌ و خانواده؛ اجرای‌ کامل‌ قانون رتبه‌بندی‌ معلمان ؛ کارآمد نمودن صندوق ذخیره فرهنگیان و...؛
  • بلاتکلیف‌ مانده حوزه پرورشی‌ در دولت‌ سیزدهم‌
  • نداشتن‌ تضمین‌ از پشتیبانی‌ و حمایت‌ رییس‌ جمهور و ریاست‌ سازمان برنامه‌ و بودجه‌ برای‌ در حل‌ مشکلات آموزش و پرورش ؛
  • عدم ارائه‌ برنامه‌ در معرفی‌ قهرمانان جنگ‌ تحمیلی‌ در مدارس ؛

از جمله‌ نکاتی‌ که‌ دکتر صحرایی‌ در نوبت‌ ارائه‌ توضیحات و پاسخگویی‌ به‌ شبهات مطروحه‌ توسط‌ نمایندگان، به‌ آن اشاره کردند عبارت است‌ از:

  • برنامه‌های‌ مد نظر شامل‌ دو دسته‌ برنامه‌ است‌ یک‌ دسته‌ برنامه‌ فوری‌ و دسته‌ دیگر برنامه‌هایی‌ برای‌ افق‌ دو ساله‌ و ریل‌گذاری‌ چند ساله‌. مهمترین‌ برنامه‌ فوری‌، تکمیل‌ فرآیند رتبه‌بندی‌ است‌ در این‌ رابطه‌ معلمان باید براساس ماموریت‌ایشان رتبه‌یندی‌ شوند و آیین‌ نامه‌ای‌ متناسب‌ با آن نوشته‌ شود.
  • تعیین‌ تکلیف‌ نیروهای‌ مهرآفرین‌، خرید خدمت‌ و سرایداران یا بابامدرسه‌ها؛ در دوره سرپرستی‌ کار شروع شده است‌ و سامانه‌ای‌ برای‌ بارگذاری‌ مدارک مهرآفرینان راهاندازی‌ شده و در مرحله‌ تصمیم‌گیری‌ هستیم‌.
  • خرید خدمات برای‌ یکبار و برای‌ همیشه‌ تعیین‌ تکلیف‌ شود ، کشور بزرگی‌ مانند ایران را نمی‌توان با قواعد صفر و یک‌ اداره کرد؛ نیروهای‌ خرید خدمت‌ باید در وهله‌ اول قرارداد معین‌ شوند تا بعد از آن برای‌ استخدام آنها راهی‌ پیدا شود.
  • 90 اقدام مستند به‌ سند تحول بنیادین‌، بیانات مقام معظم‌ رهبری‌ و سیاست‌های‌ کلی‌ نظام در قالب‌ 8 برنامه‌ مشخص‌ کردیم‌ و 2 برنامه‌ بصورت متمرکز در صورت اخذ رای‌ اعتماد طی‌ 2 سال اجرایی‌ می‌شود.

موارد مشابه